عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با اینکه مقام معظم رهبری بودجه 10 میلیارد دلاری را از صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص داده است،‌ با این حال هیچ اقدامی صورت نگرفته و بیشتر آب‌های کشاورزی در دشت مغان به هدر می‌رود.

علی برومند عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت:‌ کمیسیون کشاورزی جلسات متعددی را به منظور ارائه راهکارهای متعدد برای مبارزه با بی‌آبی برگزار کرده است.

وی افزود: اولین راهکار برای جلوگیری از اسراف به خصوص در شهرستان‌هایی مانند تهران که میزان بارندگی در آن کم است، جداسازی آب شرب و دیگر مصارف آب است. دولت نیز از 25 سال پیش بر این است که این رویه را به کار ببرد اما متاسفانه عزم جدی در میان مردم و مسئولین وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی در خصوص مهار آب‌های مرزی گفت: با اینکه مقام معظم رهبری بودجه 10 میلیارد دلاری را از صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص داده است،‌ با این حال هیچ اقدامی صورت نگرفته و بیشتر آب‌های کشاورزی در دشت مغان به هدر می‌رود.

وی گفت: ذخایر آبی به حد بحران رسیده و آب سدهای اطراف تهران و بسیاری از سدهای دیگر تقریبا خالی شده است و بزرگترین مشکل این سدها مانند سد "ارس" که در مرز بین ایران و آذربایجان قرار دارد، تملک نکردن اراضی اطراف آن برای گسترش سد از سوی مردم است.

برومند از دیگر راهکارهای مقابله با کم‌آبی را ایجاد سیلوهای آبی دانست و گفت: با ایجاد سیلوها و شیرین کردن آب‌های شور مانند دریاچه خزر که نمک کمتری دارد، می توان مقداری از آب شرب را تهیه کرد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: همچنین ایجاد کانال از دریاچه خزر به دریای عمان و گذر از کویر لوت از دیگر طرح‌هایی است که از قدیم‌الایام وجود دارد و سرمایه‌گذاران خارجی نیز آماده سرمایه‌گذاری هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان در خصوص واردات آب گفت: یک سری مذاکرات در این امر انجام شده و کشور تاجیکستان و آذربایجان دو کشور مورد نظر برای واردات آب هستند اما به دلیل بالا بودن قیمت واردات آب از تاجیکستان، کشور آذربایجان در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار