قلعه اولتان؛

قلعه تاریخی اولتان یادگار دوران اشکانی

قلعه تاريخي اولتان از مهمترین آثار و قلعه های تاریخی و باستانی استان اردبیل و كشور بوده و قدمت این اثر به دوره اشكانیان یعنی حدود دو هزار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ قلعه اولتان نام دژی کهن است در شمال استان اردبیل نزدیک به شهرستان پارس آباد اکه قدمتی دو هزار و 200 ساله دارد.

قلعه اولتان در کنار رود ارس واقع شده است و در همسایگی روستای کهن اولتان قرار گرفته است. این دژ در مساحت ۳۲۰ هزار متر مربع بنا شده است. این قلعه با ترکیب بجا مانده از آن یک دژ نظامی را تداعی می‌کند. این دژ نخست بدست  اشکانیان پدید آمد و تا سده ۱۲ هجری مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به حدس و گمانهای کاملاً علمی هنوز قسمت اعظم ساختمان‌های قلعه در زیر خاک مدفون است.

قلعه اولتان در آستانه تخریب

کارشناسان معتقدند در کاوشهای باستان شناختی سفالهای بی مانند و متنوع اسلامی از قلعه اولتان به دست آمده است در حال حاضر این قلعه رو به نابودی کامل است. این تخریب از دو طریق صورت می گیرد. یکی به دلیل فرسایش سواحل رود ارس، که به تدریج در اثر بارندگی، دیواره های ساحلی قلعه تخریب می شود و دیگری به دلیل کارخانه شن و دیگری به دلیل کارخانه شن و ماسه ای که در روبروی بنای قلعه احداث شده است.

این کارخانه با گودبرداری جهت به دست آوردن ماسه به تدریج کل محوطه قلعه را از بین می برد و از طرف دیگر پوشش برای کند و کاوهای احتمالی نیز هست. کارشناسان باستان شناسی این استان اعتقاد دارند در صورت تداوم این روند بزودی هیچ نشانه ای از این میراث تاریخی که چندین هزار سال قدمت دارد برجای نخواهد ماند.

ساحل بندی رود ارس برای جلوگیری از تخریب قلعه تاریخی اولتان

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: برای جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی ضروری است ساحل بندی رود ارس در كنار این اثر تاریخی انجام شود که در حال حاضر تنها راه جلوگیری از تخریب این اثرارزشمند، ساماندهی و ساحل بندی رود ارس می باشد که باید هر چه سریع تر به اجرا گذاشته شود.

مساحت تقریبی این قلعه70هكتار است كه 33 هكتار آن را ارگ یا "شارستان" و 37 هكتار آن را بخش بیرونی شهر باستانی به نام "ربض" تشكیل می دهد

محوطه تاریخی قلعه اولتان پارس‌آباد تعیین حریم می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت:‌ محوطه منطقه تاریخی و ملی قلعه «اولتان» شهرستان پارس‌آباد تعیین حریم می‌شود.

کریم حاجی‌زاده افزود: تعیین حریم این اثر تاریخی به منظور جلوگیری از دخل و تصرف و ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده این اثر با ارزش تاریخی انجام می‌شود.

محوطه تاریخی قلعه اولتان شامل پادگان شهر دوره اشکانی با 57 هکتار مساحت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

گردشگران و مسافران نوروزی می‌توانند ازمکان‌های گردشگری از جمله کنارهای رودخانه ارس، 40 پله دوست کندی، تالاب تپراق کندی، دریاچه شهرک آیت‌الله غفاری شرکت مغان، سد میل مغان و دو مکان گردشگری تاریخی قلعه اولتان که یادگار دوره ساسانی و اشکانی است و تپه نادر شاه که از دوره ساسانی و اسلامی در این منطقه مرزی به جامانده است دیدن کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدیس
۱۷:۰۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۶
خیلیییی عالی بود