به بام استان فارس شهرستان خرم بید سفری کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: شهرستان خرم بيد با وسعت 2 هزار و 702 کیلومتر مربع از شهرهاي شمالي استان فارس با مرکزیت صفاشهر در فاصله 180 كيلومتري شمال شيراز و 80 كيلومتري جنوب آباده قرار دارد.
 
بهادری پور ادامه داد: این شهرستان از شمال به استان يزد و شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان پاسارگاد، از شرق به بوانات و از غرب به اقليد محدود مي شود.
 
وی افزود: منابع مهم آب استان فارس از چشمهها و رودهای اين شهرستان سرچشمه میگیرد. این مسئول ادامه داد: جنگلهای بنه و بادام کوهی و ایل راههای ایل های خمسه و قشقایی که در فصل تابستان به این مناطق میآیند، مورد توجه ایرانگردان و جهانگردان قرار دارد.
 
این مسئول بیان کرد: این شهرستان داراي آب و هواي سرد كوهستاني با زمستان هاي بسيار سرد و يخبندان و تابستان معتدل و خنك است و ارتفاع آن نسبت به سایر شهرهای استان آن را به بام فارس لقب داده است .
 
بهادری پور افزود: شهرستان خرم بيد با در برداشتن 250 اثر تاريخي، يكي از باستاني ترين شهرهاي ايران است.
 
وی بیان کرد: آثار تاريخي و جاذبه هاي گردشگري متعدد شهرستان از دوران مختلف تاريخي شامل پارينه سنگي، نوسنگي، پيش از تاريخ و اسلامي ، اين شهرستان را به عنوان پژوهشگاهي براي باستان شناسان درآورده و وجود رودهاي باستاني همچون پلوار و غارهاي پيش از تاريخ و كاروانسراهاي متعدد و قلعه های باستاني حكايت از رونق اين منطقه تاريخي در ادوار گذشته همچون هخامنشي، ايلامي، ساساني و اسلامي و ... دارد.
 
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: اين شهرستان از روزگاران قديم همواره به عنوان يك منطقه چهارراهي و سوق الجيشي مطرح بوده و به عنوان يكي از شهرهاي كاروانسرايي ايران مشهور بوده است .
 
بهادری پور از جمله آثار باستانی و جاذبه های طبیعی این شهرستان را قصرسرخ بهرام گور،کاروانسرای قاجاریه صفاشهر،سدباستانی خرم بید، چهارطاقی ساسانیان، امام زاده شهدا، کاروانسرای شاه عباسی، ،مسجد جامع صفاشهر ، صفا شهر، قصر یعقوب، سر آسیاب قادر آباد ، خانه تاریخی عباس آباد ، چشمه بناب ، تفرجگاه بیدستان ، خانه تاریخی بامداد برشمرد.
 
وی گفت: صنایع دستی و سوغات این شهرستان گلیم-جاجیم-معرق سنگ-رودوزیهای سنتی-گبه و فرش است.
 
این مسئول نان سنتی-قورمه-نان تیری-آش محلی گیاهی و آش شولی را از جمله غذاهای محلی خرم بید دانست.
 
 
انتهای پیام/ض
برچسب ها: گشت ، گذار ، بام ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.