محققان خارجي نقش رستم در استان فارس را به دليل وجود آرامگاه پادشاهان، شهر مردگان می‌نامند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در آخرين نقطه كوهستان حاجي آباد و در فاصله سه كيلومتري غرب تخت جمشيد مجموعه‌اي از نقش برجسته‌هاي تاريخي مربوط به دوران عيلامي، هخامنشي و ساساني و همچنين مقبره‌ها شهر ياران هخامنشي قرار دارد كه به نقش رستم معروف است.

بهادری پور ادامه داد: در نقش رستم آرامگاه پادشاهاني چون داريوش اول، خشايار شاه اول داريوش دوم و اردشير اول قرار دارد كه طرح همه آنها شبيه به هم و داراي يك سبك است.

به دليل وجود همين مقبره‌ها محققان خارجي اين منطقه را شهر مردگان ( نكروپوليس ) ناميده‌اند.

وی با بیان اینکه طول آرامگاه 9/22 متر و عرض آنها به 19 متر مي‌رسد تصریح کرد: در قسمت بالايي صحن‌ از تخت شهرياري حجاري شده كه توسط نمايندگان ملل تابعه نگاه داشته شده و بر روي تخت شاه به حالت ايستاده و با كماني در دست، دست ديگر خود را به حالت احترام و ستايش به سمت آتشدان روشني كه در مقابلش قرار دارد دراز كرده است.

این مسئول بیان کرد: در بالاي سر پادشاه تصوير اهورا مزدا ( فروهر ) و در گوشه سمت راست نقش ماه حجاري شده و اين نقوش در بعضي از مقبره ها همراه با كتيبه نيز هستند که از آن جمله می توان به بالاي نقش مقبره داريوش اول اشاره کرد.
 
وی در ادامه افزود: كتيبه‌اي به خط ميخي وجود دارد و نام كشورهاي تابعه امپراتوري هخامنشي و بعضي از معتقدات ديني پارسها در آن بيان شده است و داريوش از اهورا مزدا طلب راستي و بركت براي سرزمين خود را مي كند.

بهادری پور ادامه داد: داخل اين مقبره‌ها طوري ساخته شده بود كه علاوه بر تابوت پادشاه مكان‌هايي براي تابوت ديگر افراد خاندان شاهي ( از جمله ملكه ) نيز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ض

برچسب ها: آشنایی ، شهر ، مردگان ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.