آمریکا بیشترین متضرر، چین و روسیه متنفع از تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران

برخی از کشورها متقابلا با تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، از برخی کالاهایی که می‌توانستند از ایران بگیرند، محروم می‌شوند و طبیعتا در سال‌های گذشته بیشترین زیان را آمریکا دیده‌ است.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، تحریم‌ها علیه ایران از سوی قدرت‌های دنیا به کار گرفته شد. عمدهٔ تحریم‌ها علیه ایران پس از وقوع انقلاب ۵۷، پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران شکل گرفت و در پی چالش بر سر برنامهٔ هسته‌ای ایران شدت بیشتری یافت.
 
برنامه هسته‌ای ایران از سال ۸۵ و به دنبال ارجاع پرونده این کشور از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به شورای امنیت، با تحریم‌های مختلفی مواجه شده است. تحریم‌های ایران را از نظر تحریم‌کنندگان می‌توان به ۴ دستهٔ کلی تقسیم‌بندی کرد: تحریم‌های چندجانبه هم‌چون تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اتحادیهٔ اروپا، تحریم‌های تک‌جانبه از سوی کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و تحریم‌های کنگره آمریکا.
 

 
"جلال ساداتیان" در رابطه با تاثیر تحریم‌ها علیه ایران نسبت به کشورهای دیگر اظهار داشت: اگر کسی ما را تحریم کند طبیعتا از آن مقدار پول و درآمدی که نصیبش می‌شود محروم می‌شود و این یک اثر وضعی چندانی دارد.

وی در ادامه افزود: یعنی هنگامی که تحریم‌ها در لیست کشورها قرار می‌گیرد، به طور خود به خود یک سری لیست‌های دیگر هم به آن‌ها اضافه می‌شود.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان این که هر کشوری نیازهای خود را با مجموعه ای از کشورها تامین می‌کند افزود: هنگامی که برخی از اقلام تحریم می‌شود باید به سمت و سویی دیگر رفت تا نیازمندی‌های کشور را از آنجا تامین شود.

ساداتیان تصریح کرد: برخی از کشورها متقابلا با تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، از برخی کالاهایی که می‌توانستند از ایران بگیرند، محروم می‌شوند و طبیعتا در سال‌های گذشته بیشترین زیان را آمریکا دیده‌ است.

وی با بیان این که اروپایی‌ها به طور سنتی روابط بیشتری را با ایران داشتند افزود: ما جایگزینی‌هایی را در مقابل این کشورها برگزیدیم و برخی از اقلام را از روسیه و خیلی دیگر از اقلام را از چین تامین کردیم و این دو کشور تا حدود زیادی از این قضیه منتفع شدند.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید براینکه فرانسه، انگلیس، آلمان و کشورهای اروپایی دیگر و تا حدودی ایتالیا متضرر شده‌اند گفت: البته ایتالیا طی سال‌های گذشته به نوعی روابطش را با ایران ادامه داده ولی به هر صورت متضرر شده است.
 
ساداتیان با اشاره به این که گاه و بیگاه برخی از این کشورها مقدار روابطی در طی سال‌های گذشته با ایران برقرار کرده‌اند افزود: کشور سوئیس به نوعی ارتباطاتی با ایران داشته است.
 

** تمامی تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است باید برداشته شود
 
رئیس جمهور کشورمان در یکی از نشست‌های خبری در نیویورک در پاسخ به سؤالات رسانه‌های بین‌المللی در مورد مسائل گوناگون پاسخ داد که یکی از سوالات در رابطه با تحریم‌ها بود.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد موضوع تحریم ها در مذاکرات ایران با ۱+۵ چگونه دنبال می شود، گفت: تحریم‌ها غیرانسانی است چه از طرف آمریکا و اروپا و چه قطعنامه‌هایی که از طرف سازمان ملل تصویب شده است. روحانی تاکید کرد تمامی تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است باید برداشته شود.

وی افزود:‌ در زمینه تحریم با مسئولان و شخصیت‌های مختلف از کشورهای گوناگون چه عضو گروه ۱+۵ و غیر آْن صحبت کردیم، همه به اتفاق معتقدند که باید توافق به سرعت صورت گیرد و معضلات دراین زمینه حل شود. رئیس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تعدیل های ممکن در چارچوب منافع خودش را انجام داد و این طرف مقابل است که اینک نسبت به خواسته‌های خود باید تجدید نظر کند تا به سرعت به توافق برسیم.
 

 
پروفسور ژان زیگلر عضو سوئیسی کمیته مشورتی شورای حقوق بشر (Jean Ziegler)، گفت: ایران همزمان شامل سه تحریم سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا است و در همه این تحریم ها، به خاطر مسایل انسان دوستانه، داروها مستثنی شده، اما مشکل بزرگی که در رابطه با این تحریم ها وجود دارد، آن است که با وجود تحریم نبودن دارو، عملاً این تحریم صورت می پذیرد زیرا امکان وارد کردن دارو به این کشور، به خاطر تحریم های مالی وجود ندارد.
 
رییس گروه کاری مربوط به تدوین قطعنامه "حقوق بشر و اقدامات قهری یک جانبه" در کمیته مشورتی شورای حقوق بشر، در جلسه‌ای در پایان اظهارات خود، از شورای حقوق بشر درخواست کرد که برای تحریم های یکجانبه کشورها علیه کشورهای دیگر و امکان نقض حقوق بشر توسط آنها تدبیری اندیشیده شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار