به همت حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد اهر و گروه زمین شناسی این دانشگاه اولین همایش ملی کاربرد زمین شناسی اقتصادی و مهندسی در تالار اجتماعات دانشکده فنی واحد اهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،این همایش با حضور میهمانان ویژه ای همچون پروفسور جمشید افتخارنژاد نماینده آسیا در کمیته جهانی معدن وابسته به سازمان ملل(پدر علم زمین شناسی ایران)، جمعی از اساتید و صاحبنظران علم زمین شناسی از 30 دانشگاه معتبر کشور در این واحد برگزار شد.

دراین همایش پروفسور جمشید افتخارنژاد پدر علم زمین شناسی ایران نظریه جدید خود را تحت عنوان مروری بر پی سنگ در آذربایجان ارائه کردند که در قسمتی از آن چنین نتیجه گرفته اند که: " تشکیل دریاچه ارومیه یک پدیده جوان بر روی یک پی سنگ آبرفتی صورت پذیرفته است. بنده تشکیل دریاچه را با فعالیت گسل تبریز مرتبط تصور می کنم به طوری که قبل از تشکیل دریاچه رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، مهاباد و آجی چای و قدرچای در دشت قبلی جریان یافته و جملگی از طرف سلماس از طریق رودخانه قوطور به ارس و در نهایت آبخیز خزر را تشکیل می داده است. آثار بالا آمدگی در گسل تبریز را می توان به وضوح مشاهده نمود. بربریان مقدار 80 متر بالا آمدگی را در اطراف صوفیان در رسوبات کواترنر گزارش نموده است و ... با توجه به اطلاعات حاصله چنین استنباط می شود که در آغاز ترکیب رسوبات آب شیرین بوده و به تدریج از طریق آجی چای املاح ترکیبی آن عوض شده است و گسل تبریز تنها ویرانگر نبوده بلکه دریاچه را برای ما ارزانی داشته است این هدیه گرانباها را نسل ما در چند دهه اخیر به نابودی کشانده است و اگر دوباره آبهای رودخانه ها به صورت طبیعی که در گذشته به سمت دریاچه سرازیر می شدند دوباره سرازیر شوند این دریاچه بار دیگر خود را احیاء خواهد کرد". مورد استقبال گرم محققان و دانش پژوهان این رشته بخصوص اساتید و دانشجویان و شرکت کنندگان قرار گرفت.

دکتر آینور ناصری دبیر علمی این همایش نیز گفت: از 130 مقاله علمی و تخصصی رسیده به دبیرخانه این همایش تعداد 78 مقاله که 30 مقاله آن سخنرانی و 48 مقاله بصورت پوستر می باشد ارائه شد.

دراین همایش دکتر ادوای معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر نیز پس از قرائت پیام رئیس واحد، در خصوص این همایش گفت: همایش کاربردی زمین شناسی و مهندسی فرصتی مناسب در راستای منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم مقاله علمی این همایش به صورت کاربردی عملیاتی شده و گامی در جهت تقویت اقتصادی کشور و منطقه باشد.

دکتر مهران ادوای همچنین ایجاد رشته های جدید در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه زمین شناسی و معدن را گامی در جهت ارتقاء سطح علمی دانشجویان و علاقه مندان اعلام کرد و اظهار امیدواری نمود دانشجویان این رشته ها بتوانند با پژوهش های کاربردی گامهای عملی در جهت اشتغال پایدار، افزایش بهره مندی و رسیدن به تحقیقات جدید کاربردی برای رونق اقتصادی منطقه بردارند.

در ادامه این همایش که در دو شیفت قبل و بعد از ظهر در حوزه های زمین شناسی اقتصادی، مهندسی اکتشاف معدن، عمران، رسوب و ژئودزی و سایر زمینه های مرتبط برگزار شد شرکت کنندگان مقالات خود را بصورت سخنرانی و پوستر ارائه کردند و در پایان از پیشکسوتان علوم زمین شناسی پروفسور جمشید افتخار نژاد، دکتر فرهاد ملک قاسمی، دکتر محسن موذن و صاحبان پنج مقالات برتر( رامین دیندارمهر، فرهاد جاوید، یاسر گلستانی، امیر جهانی و حیدر اصغرزاده اصل) تجلیل شد. 
 
انتهای پیام/ ق

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.