کرمانشاهان که گهواره تمدن ایران زمین به شمار می رود، هر سال جشن نوروز با آداب و رسوم خاص خود برپا می‌کند

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛کرمانشاهیان چند ساعت قبل از تحويل سال نو، سفره هفت سين را باشکوه و جلوه خاصي در خانه هاي خود مي چينند و در کنار قرآن و آينه و شمعدان و تنگ و ماهي و ميوه و شيريني، هفت سين را که اغلب شامل سبزه، سير ، سرکه ، سمنو ، سماق ، سنجد و سيب است را مي گذارند.

نان برنجي که از شيريني هاي سنتي و سوغات کم نظير کرمانشاه است با عطر و طعم روغن کرمانشاهي، همواره در ميان سفره هاي هفت سين به چشم مي خورد و زيبايي خاصي به سفره هفت سين کرمانشاهي مي بخشد

شب سال نو معمولا در کرمانشاه سبزي پلو و يا رشته پلو پخت مي شود که برکت و سر سبزي را در سال نو براي خانواده ها به ارمغان بياورد.
دعاي سال نو که خوانده مي شود کرمانشاهيان  با لباسهاي آراسته در کنار سفره هاي هفت سين  می نشینندبزرگان فاميل به کوچکترها عيدي مي دهند و سپس همگي براي ديد و بازديد راهي خانه اقوام و دوستان مي شوند.

همچنين در روز نوروز مراسمي با عنوان "نوعيد" در کرمانشاه وجود دارد که در اين روز اقوام و دوستان براي اداي احترام به خانه صاحبان عزا مي روند و براي تازه در گذشته فاتحه مي خوانند.
در گذشته آداب و رسومي از جمله قاشق زني، شال اندازي و يا بوته جمع کردن و روشن کردن آتش بربام خانه ها در کرمانشاه مرسوم بود که امروز اغلب اين مراسم در برخي از روستاها انجام مي شود.

پس از تحويل سال مردم براي ديد و بازديد به خانه همديگر مي روند که خانه سادات در اولويت است؛ همان شب پولي به نام "ته کيسه " به عنوان نماد برکت از بزرگان مي گيرند.

انتهای پیام/ق


برچسب ها: کرمانشاه ، نوروز ، گهواره ، تمدن ، جشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.