جیمز کلاپر: 180 آمریکایی برای جنگ به سوریه رفته‌اند و از این تعداد40 تن به کشور بازگشته‌اند

مدیر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد که حدود ۱۸۰ آمریکایی برای پیوستن به تروریستهای به سوریه سفر کردند و حدود ۴۰ نفر از آنان به آمریکا بازگشتند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، «جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز دوشنبه گفت حدود ۱۸۰ آمریکایی برای پیوستن به تروریستهای به سوریه سفر کردند و حدود ۴۰ نفر از آنان به آمریکا بازگشتند. 


کلاپر افزود همه آمریکایی‌هایی که به سوریه رفتند در حملات تروریست‌ها مشارکت نداشتند. وی افزود، برخی از این افراد از امدادرسانان بودند. 

آمریکا و متحدانش معتقدند بیش از ۲۰ هزار جنگجوی خارجی از بیش از ۹۰ کشور جهان به سوریه رفته‌اند. مقامات آمریکایی از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند که آمریکایی‌هایی که به افراط گرایی روی آورده و در سوریه آموزش نظامی دیده‌اند، پس از بازگشت به کشورشان ممکن است دست به حملات تروریستی بزنند. 

کلاپر گفت از هیچ گونه توطئه‌ای که جنگجویان بازگشته از سوریه در آن مشارکت داشته باشند گزارشی دریافت نکرده است. وی در همایشی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت تا زمانی که این افراد دست به اقدامات خشونت آمیز نزده‌اند حق دارند که مانند شهروندان آمریکایی به آمریکا بازگردند. 

وی مدعی شد: «اولویت کنونی آمریکا و متحدانش در سوریه، مقابله با گروه داعش است ولی واشنگتن همچنان معتقد است باید اسد از قدرت کنار برود زیرا او عامل جذب این افراط گرایان بوده است.» 

 کلاپر اذعان کرد تلاش‌های آمریکا برای جذب و شناسایی و آموزش دادن معارضان به اصطلاح میانه رو سوری، تلاشی طولانی مدت است. 

کلاپر در اداکه گفت: کشتارهایی که داعش مرتکب شده حامیان مالی این گروه را به شدت کاهش داده است. 

وی اعلام کرد اعدام‌های جمعی، گردن زدن و سوزاندن افراد در خاورمیانه اثری معکوس علیه داعش داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش شدید حامیان مالی آن در بین کشورهای منطقه اشاره کرد. آن‌ها اکنون فقط یک درصد کل درآمدهای این گروه را تامین می‌کنند. 

جیمز کلاپر بار دیگر بر نیاز به تقویت جنگ ارتباطات در برابر داعش به ویژه برای مقابله با خطر عضو گیری این گروه تروریستی در اردوگاه آوارگان سوری تاکید کرد. 
 
این اردوگاه‌ها احتمال دارد به عنوان زمینه‌ای پر ثمر برای عضو گیری تلقی شوند و این موضوع به شدت نگران کننده است. 

وی گفت: «در سوریه حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آواره وجود دارد.» 

به گفته مدیر سازمان اطلاعات آمریکا، شمار آوارگان در جهان به رقم بی‌سابقه بعد از جنگ جهانی دوم رسیده است.


انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار