فرانس پرس: غرب دریافته "اسد" بخشی از راه‌حل سوریه است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: آیا هدف از سر گیری ارتباط با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مبارزه با داعش است؟ در حالی که مناقشه سوریه ماه مارس وارد پنجمین سال خود می شود این سئوال با توجه به تهدیدهای این گروه افراطی و شکست تلاش ها برای حل و فصل مناقشه در کشورهای غربی به منبع کشمکش تبدیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نخستین بار بعد از آغاز مناقشه در 15 مارس 2011 میانجیگر سازمان ملل متحد تاکید کرد بشار اسد باید بخشی از روند صلح باشد.

مناقشه سوریه تاکنون به کشته شدن 220 هزار نفر و آواره شده سه میلیون نفر منجر شده است.

استفان دی میستورا نیمه فوریه گفت: اسد بخشی از راه حل است و من به مذاکرات با او ادامه خواهم داد .

این اظهارات خشم مخالفان سوری را سبب شد که این دیدگاه را مبنی بر استفاده بشار اسد از مبارزه با داعش رد می کنند. اما اظهارات میانجیگر سازمان ملل متحد زمینه را برای شکاف در بین کشورهای غربی فراهم کرد. راهبرد کشورهای غربی برای درخواست کناره گیری بشار اسد از قدرت از چهار سال پیش تاکنون بی نتیجه مانده است.

به رغم قطع روابط دیپلماتیک چند کشور اروپایی از جمله فرانسه با سوریه از سال 2012 سه نماینده فرانسوی این هفته در دمشق با رئیس جمهور سوریه دیدار کردند.

ژاک میار یکی این نمایندگان (راست گرا و مخالف) اذعان کرد اسد یکی از طرف هایی است که در حل و فصل سیاسی این جنگ داخلی مشارکت خواهد داشت .

فرانسوا زوکتو، سناتور میانه رو هم که در این سفر حضور داشت، گفت: بشار اسد دیگر نمی خواهد در برابر تهدید تروریسم منزوی باشد .

این سفر با اعتراض فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه و تمسخر نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق و رهبر مخالفان رو به رو شد.

فرانسه به صورت رسمی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا عضویت دارد که از ماه اوت مواضع داعش را در عراق و سوریه هدف حمله قرار می دهد. اما این حملات تاکنون نتیجه خاصی نداشته است.

به نظر می رسد تغییری در موضع واشنگتن، پاریس، لندن و برلین صورت نگرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد همان طوری که ما اعلام کردیم بشار اسد از مدت ها قبل مشروعیت خود را از دست داده است و در مبارزه با تروریسم یک شریک نخواهد بود .

لوران فابیوس و فیلیپ هاموند، وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس نیز در تحلیلی که روز جمعه در روزنامه های لوموند و عرب زبان الحیات منتشر شد، تاکید کردند رئیس جمهور سوریه نمی تواند در آینده سوریه نقش داشته باشد.

فابیوس و هاموند که از نظر آنها رئیس جمهور سوریه با رویکرد بازتوانی خود تلاش می کند از ترس و وحشت ناشی از افراطی گری بهره برداری و خود را به عنوان حصاری در برابر هرج و مرج معرفی کند، هم زمان نمایگر بی عدالتی، هرج و مرج و ترور است و ما، فرانسه و انگلیس این سه مورد را در می کنیم .

در همین حال برخی کارشناسان معتقدند نشانه های تغییر موضع در غرب قابل توجه است.

شاشانک جوشی، پژوهشگر اندیشکده پادشاهی انگلیس گفت: اگر معنی ضمنی این اظهارات را مورد نظر قرار دهیم به این نتیجه می رسیم این موضع غرب که  "اسد باید برود" جای خود را به ‌"شاید او نباید فوری کناره گیری کند" داده است.
 
در انگلیس، مالکولم ریفکند وزیر امور خارجه سابق و ریچارد دانات فرمانده سابق ارتش سیاست دیگری را خواستار شدند.

در این کشورهای غربی لابیگری برای یک تغییر سیاسی احتمال دارد از طریق دستگاه های مخفی صورت گیرد چون مبارزه با افراطی گری تنها از طریق همکاری تنگاتنگ با همتایان سوری و عراقی آنها امکان پذیر است.   دیگر کشورهای اروپایی مثل اتریش، هلند، انگلیس روابط حداقلی خود را با دمشق حفظ می کنند.

کلیسای کاتولیک که داعش را دشمن جدی تلقی می کند این هفته اعلام کرد دیدگاهش به درخواست های سیاست دیگر تحت تاثیر اقدام داعش برای ربودن 220 مسیحی آشوری قرار گرفته است.
اسقف ها و پیروان سوری آنها که همواره تحت محافظت دمشق قرار دارند به صورت سنتی طرفدار رژیم سوریه هستند.

اسقف های فرانسه اعلام کردند ضروری است که سرنوشت مسیحیان شرق که به علت باور خود کشته می شوند در نهایت در نظر گرفته شود .



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار