مقاله نویس آمریکایی " واشنگتن پست " در مطلبی نوشت : باراک اوباما باید بدون توجه به سنگ اندازی های نتانیاهو ، برای معامله با ایران تلاش کند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری _ تحلیلی لیف کرونیکل ؛ ایجن رابینسون ، ستون نویس و کارشناسان سیاسی روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 نوشت : تلاش باراک اوباما برای توافق با ایران خوب است و سنگ اندازی های نتانیاهو نیز برای تخریب این دور از گفتگوها نادرست می باشد . اما سوال مهم و عمیق تر در این باره موقعیت بین المللی " جمهوری اسلامی ایران " است . 

بدیهی است که نتانیاهو نیز بر اساس منافع و اهداف خود موضع گیری خصمانه ای ضد مذاکرات هسته ای ایران اتخاذ کرده است . سخنرانی وی در کنگره که برای هفته آینده برنامه ریزی شده تقصیر جان بورنر ، سخنگوی کنگره است . این پیشنهاد هرگز نباید از سوی ایالات متحده مطرح می شد . در عین حال معتقدم تفکر و موقعیت نتانیاهو در مورد برنامه هسته ای ایران کاملا غیرواقعی است . 

نتانیاهو بدنبال تحقق معامله ای است که بر اساس آن ایران هیچگونه توانایی ای برای غنی سازی اورانیوم نداشته باشد . ایم مساله غیرممکن است . مقامات ایرانی نشان داده اند که می توانند با محدودیت نسبی فعالیت های هسته ای خود موافقت کنند اما با توقف و تسلیم آن نه  . آنها ( ایرانی ها ) غنی سازی اورانیوم و چرخه بومی هسته ای را حق مسلم و مطلق ملی خود می دانند . پس آنچه نتانیاهو پیشنهاد می کند در قالب هیچ توافقی نمی گنجد . 

این نویسنده آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد : بر اساس گزارشات منتشر شده ، مذاکره کنندگان به سمت دستیابی به یک توافق پیش می روند که طی آن ایران حدود 6 هزار سانتریفیوژ فعال ، ذخایر محدود مواد سوختی بالقوه و تداوم تمامی فعالیت های خود در تاسیسات هسته ای اش تحت بازرسی های دقیق را خواهد داشت . تحت چنین شرایط می توان ارزیابی کرد که ایران برای دستیابی به ساخت سلاح هسته ای ( زمان برک اوت ) حداقل یک سال زمان نیاز دارد . 

مذاکرات ممکن است مذاکرات با شکست مواجه شود . بااین حال ، اگر ایالات متحده و دیگر اعضای گروه 5+1 بخواهند مواضع اسرائیل را در مذاکرات اعمال کنند ، هرگونه فرصتی را برای دستیابی به معامله با ایران از دست خواهند داد . 


پس از چنین وضعیتی ، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ ابتدا تحریم هایی بیشتر خواهد شد که تاکنون نشان داده شده که بی اثر بوده اند . و پس از آن می توان یک اقدام نظامی را پیش بینی کرد . باید اشاره کرد که چرا موضع گیری های نتانیاهو بی معنی و اساس است : گزینه تحریم اقتصادی و یا اقدام نظامی تنها در شرایطی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که ایران معامله ای را که امضا شده ، نقض کند و یا اینکه برای کاهش یا توقف "برک آوت " حرکتی اجرا نماید . 

رابینسون تصریح کرد : حمله نظامی به ایران ممکن است وقفه ای کوتاه در فعالیت های هسته ای آن ایجاد نماید اما در نهایت تهران را برای مقابله مصمم تر خواهد کرد . معامله ممکن است در انتها بعنوان یک زمان اتلاف وقت انگاشته شود اما این احتمال نیز وجود دارد که با یک موفقیت بزرگ ختم شود . هیچ دلیلی وجود ندارد که یک توافق خوب را از ابتدا امتحان نکنیم . 

اگرچه ممکن است چنین معامله ای موجب اعتراض اسرائیل یا عربستان شود ، اما تعداد معترضان به آن زیاد نیست . آنها به این دلیل مخالف توافق هسته ای با ایران هستند که طی یک دهه گذشته پیشرفت های چشمگیر این کشور را در منطقه و جهان مشاهده می کنند . ایران حمایت های موثری از حکومت های لبنان ، سوریه و عراق داشته است و این نکات مثبت از دید تل آویو و ریاض پنهان نمانده است . 

ستون نویس واشنگتن پست نوشت : از دیدگاه تئوریک ، ایران می تواند بااستفاه از قدرت و نفوذ خود در دمشق و بغداد مبارزات بسیار مفید و موثری علیه تروریست های داعشی داشته باشد . اما اگر اوباما امیدوار است که در صورت معامله هسته ای با ایران می تواند از این نفوذ این کشور در منطقه استفاده کند باید بگویم که ممکن است او ناامید شود . این مساله برای کاخ سفید غم انگیز خواهد بود. 

دولت ایران ، دولتی غیرمنطقی نیست بلکه دولتی انقلابی و شیعه است که تاکنون به ارمان ها و اهداف انقلاب خود پایبند بوده است . ایران به راحتی نمی تواند در عراق به مبارزه علیه داعش بپردازد چرا که نسبت به حضور نظامیان آمریکایی در این کشور اعتراض دارد . حمایت از بشار اسد در سوریه و نیز حزب الله لبنان نیز از دیگر فعالیت های دیرینه حکومت جمهوری اسلامی است . 

ممکن است معالمه ای هسته ای با تاریخ انقضای 10 یا 15 ساله منعقد شود . دلیل اینکه تاکید بر توافق هسته ای با ایران از سوی بسیاری از کارشناسان مطرح می شود این است که سایر گزینه ها برای جایگزینی با معامله _ از جمله تحریم و جنگ _ از پیش شکست خورده هستند . اما اینکه انتظار داشته باشیم که ایران در راستای تحقق منافع ایالات متحده و هم پیمانانش عمل کند ، فکری احمقانه است . 




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار