جاش ارنست: اوباما با نتانياهو ديدار نمی‌کند

سخنگوی کاخ سفید گفت اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در جریان سفر به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره، دیدار نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، سخنگوی کاخ سفید گفت: اوباما با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد. 

"جاش ارنست "در نشست خبری خود در کاخ سفید، در پاسخ به پرسشی که چرا "باراک اوباما"  رئیس جمهور آمریکا شخصا به اجلاس کمیتهٔ امور عمومی آمریکا و اسرائیل " ایپک "نمی‌رود که سخنرانی کند گفت: 

رئیس جمهور آمریکا براین باور است که "سامانتا پاور "سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد و "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنرانی‌های خود عملکرد خوبی خواهند داشت و تعهد دولت آمریکا به یک روابط قوی بین آمریکا و اسرائیل را بیان خواهند کرد و خواهند گفت که رئیس جمهور آمریکا و تیم دولت او مصمم هستند تا اطمینان حاصل کنند که این روابط به روابط بین دو حزب سیاسی تنزل نمی‌یابد بلکه منعکس کنندهٔ اجماع دو حزبی در واشنگتن است که می‌گوید امنیت ملی آمریکا از طریق کمک به تامین امنیت اسرائیل ارتقاء می‌شود. 

خبرنگار گفت: "شما بار‌ها گفتید که روابط آمریکا با اسرائیل قوی است اما اکنون می‌شنویم که این سخنرانی (نتانیاهو) برای روابط آمریکا و اسرائیل مخرب است. چه چیزی در ارزیابی‌ها تغییر کرده که باعث مطرح شدن این حرف‌ها شده است؟ "

ارنست در پاسخ گفت: چیزی که ما همیشه گفته‌ایم این است که سنت دیرینه‌ای در آمریکا وجود دارد مبنی بر اینکه روابط بین آمریکا و اسرائیل به روابط بین دو حزب سیاسی تنزل نیابد. سران دو حزب دمکرات و جمهوریخواه و سران اسرائیل همواره تلاش کرده‌اند که روابط بین آمریکا و اسرائیل را در برابر تلاطم‌های حزبی حفظ کنند. ما در آمریکا و اسرایئل دمکراسی‌های شکوفا داریم که ویژگی آن‌ها مباحثات سیاسی شدید هم هست. رئیس جمهور آمریکا معتقد است که این اصل باید حفظ شود. سوزان رایس و سامانتا پاور هم در سخنرانی‌های خود در ایپک این پیام را منتقل خواهند کرد. 

خبرنگار گفت: آیا رئیس جمهور معتقد است که بحث بر سر این موضوع مخرب است یا اینکه سفر "بنیامین نتانیاهو" به آمریکا به این شیوه برای سخنرانی در کنگره، برای روابط مخرب است؟ 

جاش ارنست در پاسخ گفت: من نمی‌خواهم بحث سیاسی سالم را سرکوب کنم بلکه منظورم این است که به اعتقاد رئیس جمهور آمریکا، حتی ظهور سیاست‌های حزبی در روابط آمریکا و اسرائیل برای این روابط بد است. به همین علت است که رئیس جمهور آمریکا در زمان سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا با او دیدار نخواهد کرد چون نخست وزیر اسرائیل در انتخابات شرکت کرده است. رئیس جمهور آمریکا نمی‌خواهد که کسی در اسرائیل فکر کند که او تلاش می‌کند روی نتیجهٔ انتخابات به نفع خود تاثیر داشته باشد و از نامزد خاصی حمایت می‌کند. هرکسی که در انتخابات اسرائیل پیروز شود همچنان مشورت‌های منظم با رئیس جمهور آمریکا را خواهد داشت و از هماهنگی قوی بین دولت‌های آمریکا و اسرائیل بهره‌مند خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار