اجرای ساخته‌های «محمدرضا لطفی» با انگشتان نوجوانان «نهفت»

کنسرت گروه «نهفت» باعنوان تجلیل از نیم قرن فعالیت هنری «محمدرضا لطفی» در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته کنسرت "گروه نهفت" باعنوان موسیقی دستگاهی ایران و آذربایجان و تجلیل از نیم قرن فعالیت هنری "محمدرضا لطفی" به سرپرستی "جهانشاه صارمی" در تالار وحدت برگزار شد.

در این کنسرت که نوازندگان نوجوان سکان دار بودند در سه بخش به هنرنمایی پرداختند. در بخش اول قطعاتی چون "پیش درآمد همایون" ساخته "علی اکبر شهنازی"، تک نوازی تار، ضربی همایون به همراهی تک نوازی کمانچه ساخته "اصغر بهاری"، قطعه نسیم ساخته "فرهاد فخرالدینی"، تک نوازی تار، مقدمه تصنیف کاروان شهید و تصنیف کاروان شهید از ساخته های مطرح استاد "محمدرضا لطفی" بر اساس شعری از "محمد ذکایی"، دونوازی کمانچه و کمانچه آلتو، قطعه سوگ ساخته "حسین علیزاده"، تک نوازی سنتور و ضربی اصفهان از ساخته های "محمدرضا لطفی" اجرا شد.

در بخش دوم نیز که متعلق به موسیقی دستگاهی ایران بود قطعه ای باعنوان تک نوازی تار، آواز اصفهان به نوازندگی "گلشن دانش" اجرا شد.

در آخرین بخش از کنسرت گروه نهفت به موسیقی آذربایجان و بیات شیراز پرداخته شد و در آن قطعاتی چون پیش درآمد "عبدالله قربانی"، راپسودی شلاله ساخته مسلم مقامایوف در موسیقی بیات شیراز اجرا و در ادامه مقدمه ای از موسیقی آذربایجان و کنسرت تار و سازهای زهی ساخته "سعید رستم اف" اجرا و پس از آن تصنیف حیدربابا ساخته "علی سلیمی" براساس شعری از "شهریار" و در انتها رنگ و لزگی از "سعید رستم اف" اجرا شد.

*دیالوگ، نوجوان ها و نام لطفی

اجرای شب گذشته باعنوان تجلیل از نیم قرن فعالیت هنری استاد "محمدرضا لطفی" برگزار شد که این خود ذهن مخاطب را به این سمت و سو می برد که قرار است خانواده و نزدیکان استاد لطفی خصوصا "حسین علیزاده" در آن محفل حضور یابند که فی الواقع اینگونه نشد.

آیا استفاده از چند ساخته "محمدرضا لطفی" برای اجرا خود به تنهایی می تواند تجلیل باشد؟ آیا شما یک دروغ در تبلیغاتتان زده اید؟ پاسخ با سرپرستی است که با چنین ادبیاتی سعی دارد مخاطب جذب نماید که می بینیم در همین هم موفق نیست.

شب گذشته بر روی صحنه نوجوان هایی را دیدم که خیلی جدی و با اعتماد به نفس به نوازندگی می پرداختند. این بسیار عالی است چون نوازندگی در تالار وحدت کمی ترس دارد اما این بچه ها نه تنها در چهره شان ترسی بروز ندادند بلکه اجرای بسیار موفقی هم داشتند.

اما مهم ترین نکته ای که در اجرای بسیاری از کنسرت ها رعایت نمی شود، دیالوگ است. خصوصا برای این نوجوان ها؛ اجرای موسیقی اگر فقط برای اینکه موسیقی اجرا شود صورت بگیرد، امر مفیدی نیست. به عبارت دیگر اگر قرار باشد که صرفا یک موسیقی اجرا شود، یک آلبوم موسیقی خیلی بهتر از شما و با کیفیت بهتری این امر را تحقق می بخشد.


گزارش از مهدی خان محمدی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار