محمود فرشیدی وزير اسبق آموزش و پرورش و مدير كل كانون تربيت اسلامي درابتداي اين همایش با اشاره به پيشرفت روز به روز ايران در صنايع موشكي اظهار كرد:در عرصه تعلیم و تربیت شاهد رودررویی دو الگو هستیم به گونهای که یک دیدگاه به انسان سکولار و مادی با شاخصهایی که غرب آن را تعریف کرده اﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩاﺭﺩ و نگرش دیگر بر روی الگوی انسان تراز اسلامی و خصوصیات آن تأکید دارد.
وي در ادامه افزود:با گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد کشمکش دو تفکر مادی و اسلامی در عرصه آموزش و پرورش ﻫﺴﺘﻴﻢ به طوري كه در ابتدای انقلاب شهیدان رجایی و باهنر و همفکران آنها الگوی تربیت اسلامی را دنبال كرده و اقدام به تاسيس نهاد امور تربیتی و مراکز تربیت معلم در سالهای نخست پیروزی انقلاب كردند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بيان اينكه دانشگاهها تنها بحث علم آموزی را دنبال کرده و داعیه تربیت ندارند گفت : وجه تمایز آموزش و پرورش با وزارت علوم در اين است که آموزش و پرورش داعیه تربیت دارد.
فرشيدي ادامه داد: انحلال معاونت پرورشي و طراحی نظام جدید متوسطه از سایر اقدامات گروه جریان فکری غربگرا در آموزش و پرورش بود که یک کلمه به مباحث پرورشی در این نظام اشاره نکرده بودند و به آموزش و پرورش دیدگاهی غیر حاکمیتی داشته و معتقد به واگذاری بخشهای مختلف آن بودند.
وي همچنين تصريح كرد: سند تحول بنيادين به تمام مسائل آموزش و پرورش پاسخ داد و به دنبال آن در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری تأکید شد که آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و واگذاریها باید با مدیریت این وزارتخانه انجام شود.
وزير اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اينكه هم اکنون در رابطه با سند تحول بنیادین این نگرانی وجود دارد که سند تحریف شود و برداشتهای سلیقهای در اجرای آن اعمال شود گفت:.
باید راهکارها حل مشكلات معيشتي معلمان را به صورت منطقی شناسایی کرد و برای حل مشکلات فرهنگیان همکاریهای مناسبی میان مسئولان و مجلس انجام شوداما بعضي با تحریکهای سیاسی اعلام میکنند که معلمان برای حل مشکلات خود باید تجمع کنند اما تجمع راه حل مشکلات فرهنگیان نیست.
در ادامه همایش یکی از فرهنگیان به نمایندگی از جمعیت فرهنگیان حاضر درخواستهای آنها را از دولت و وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: با توجه به اينكه شغل معلمی شغل انسانسازی بوده و معلمانی که نسل آینده ما را میسازند چشم و چراغ این مملکت هستند و در کلاس درس تمام همت خود را معطوف به کیفیت آموزش و پرورش میکنند پس چرا مطالبات بهحقشان به موقع رسیدگی نمیشود.
ما معلمان میگوﻳﻴﻢ همانگونه که ما مسئولیت پذیریم، صبوریم، مأموریتهای آموزشی و تربیتی خود را به نحواحسن انجام میدهیم و در ارتقای علمی خود میکوشیم چگونه است که دولت کملطفی میکند.
وي افزود:چرا دولت به فکر معلمان نیست، بیتوجهی به افزایش حقوق فرهنگیان و تبعیض فرهنگیان با دستگاههای دیگر جای تأسف داردچرا در لایحه دولت بودجهای برای رتبهبندی فرهنگیان پیشبینی نشده است.
فرهنگیان نگران درمان، مسکن و تأمین نیازهای مصرفی خود هستند و بیمههای درمانی و تکمیلی پوشش درمانی خوبی را ارائه نمیکند و موجب تحقیرشدن معلمان شده است.
عدم پرداخت حقوق حقالتدریسها، عدم پرداخت اضافهکاری نیروهای اداری، عدم پرداخت سرانه واحدهای آموزشی، عدم توجه به استخدام مربیان پیش درستانی، شرکتی و حقالتدریس ازديگر مطالبات معلمان است.
اين معلم در ادامه گفت :آیا همه مشکلات فرهنگیان در زمینههای رفاهی و خدماتی حل شده است که واگذاری 1700 دستگاه خودروی خارجی به فرهنگیان و تسهیلات سفر به آنتالیا جزو دغدغه فرهنگیان درنظر گرفته ﻣﻴﺸﻮﺩ؟انتظار است به جای به کارگیری نیروهای بازنشسته از فرزندان توانمند و خلاق بازنشستگان فرهنگی استفاده کرد و از بازنشستگان باتجربه در اتاقهای فکر بهره برد.
دولت باید به آموزش و پرورش توجه خاص و ویژهای داشته باشد و اطاله وقت نکند و مطالبات به حق آنها را پیگیری کند مجلس نیز باید نظارت خود را قوت بخشدهمچنين دولت باید در آموزش و پرورش سرمایهگذاری کند تا در آینده مملکت را در جهت تعلیم و تربیت نیروهای کارآمد بینیاز کند.
شعبانعلی رمضانیان رئیس بسیج جامعه فرهنگیان همچنين تصريح كرد: تمام ناملایماتی که بشر امروزه با آن درگیر بوده و از آن تحت عنوان جنگ رنج میبرد به دلیل نبود عنصر تربیت صحیح است.
وي در ادامه افزود : در عرصه جنگ نرم شاهد هستیم که ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ علاوه بر هدف قرار دادن باورها، ارزشها و اعتقادات بخش زیادی از اهداف خود را در بسترهای اقتصادی دنبال میکنند همچنين در عرصه جنگ نرم, دشمن با این نگاه که باید معلم را در تقابل با نظام قرار داد و از این عنصر فرهنگی علیه خود نظام استفاده کرد، وارد شده است. بنابراین نباید اجازه دهیم معلم ابزار دست دشمنان شود..
رئیس بسیج جامعه فرهنگیان با بيان اينكه از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست دارم تا با سرعت بیشتر و در زمان کمتری برنامههای لازم را برای حل مشکلات معلمان طراحی کنند گفت: در گام نخست باید با اقدامات فوری مسائل و مشکلات معلمان را ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و آنها را حل کرد و پس از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی باید اقدامی اساسی برای حل مشکلات فرهنگیان انجام داد .
جبار کوچکینژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز در همایش تربیت اسلامی در تقابل با جنگ نرم طي سخناني تصريح كرد:همه كارهاي سند تحول پرورشي و همراه با علم و دانش وحاصل تلاش کارشناسان آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی است در حالي كه پس از دو سه سال از رونمایی آن هیچ اتفاقی در خصوص اجرایی شدن این سند نیفتاده است.
وی افزود: در سال گذشته دولت 250 میلیارد تومان در ردیفی به نام اجرای تحول بنیادین آموزش و پرورش اختصاص داد امادر بازدیدی که از مدارس بعضی استانها داشتیم آنها معتقد بودند سرانهای تحت عنوان اجرای سند نداریم..
عضو کمیسیون و آموزش مجلس شوراي اسلامي در خصوص بودجه سال 94 عنوان كرد:در سال 94 بودجه آموزش و پرورش 25 هزار میلیارد تومان است که حدود 10 درصد از بودجه کل جاری کشور و 66 درصد بودجه آموزش کشور را شامل میشود.
كوچكي نژاد ادامه داد: در بودجه 94 مجوز مالي به مديران واحد هاي آموزشی در نیمدرصد مدارس ارائه كردند که در گزارشاتی که از همه استانها داشتیم دیدیم اين مقوله اجرا نشده است.
وي در ادامه گفت: هزینهها در بودجه رشد داشت اما بودجه سایر آموزش و پرورش یک دهم رشد داشته است که همه اين مطالبات فرهنگیان در بخش سایر است.
وی از پيشنهادي به کمیسیون تلفیق و صحن مجلس اشاره كرد و افزود: کل بانکهای دولتی 2 درصد و کل شرکتهای دولتی 1 درصد از کل هزینههای ضروری که در جدول پیوست 3 بودجه است را اختصاص به آموزش و پرورش بدهند که میزان آن هزار و 700 میلیارد تومان است که در مجلس به تصویب رسیده است.
عضو کمیسیون و آموزش مجلس شوراي اسلامي در پايان تصریح کرد: پيشنهاد ديگر اين است که تا 10 میلیون نفر از افرادی که درآمد خوبی دارند و نیازی به 45 هزار تومان یارانه ندارند حذف شود و بودجه آن برای ارتقای فرهنگیان لحاظ شود كه اميدواريم در صحن مجلس راي بياورد..
انتهاي پيام/