مدير عامل شرکت کشتيراني نيواد و فعال بخش خصوصي در امر گردشگري دريايي گفت: گردشگري دريايي هم اکنون در بسياري از کشورهاي پيشرفته دنيا به عنوان يکي از منابع مهم درآمدي مطرح است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا)  کاپيتان محمد سميعي، با اشاره به اينکه کشور ما در درياها و سواحل شمالي و جنوبي از پتانسيل بالايي براي راه اندازي گردشگري دريايي برخوردار است، اظهار داشت : متاسفانه نگاه مسئولان در سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري به هيچ عنوان به دريا دوخته نشده است.

وي تاکيد کرد : هيچ برنامه اي از سوي اين سازمان به عنوان متولي اصلي گردشگري براي راه اندازي گردشگري دريايي در کشور وجود ندارد.

مدير عامل شرکت کشتيراني نيواد گفت: تا زماني که مسئولان دولتي قصدي براي توسعه اين بخش از صنعت گردشگري ندارند تمام بحث هاي کارشناسي در اين خصوص بي فايده خواهد بود.

اين فعال بخش خصوصي در امر گردشگري دريايي خاطرنشان کرد: در صورت ايجاد فضاي گردشگري دريايي مي توان اقتصاد کشور را که هم اکنون به دليل کاهش قيمت جهاني نفت با بحران مواجه شده، به طور چشمگيري سر و سامان داد.

به گفته کاپيتان سميعي، ورود هر گردشگر خارجي فرهنگي و طبيعي 12 شغل را ايجاد خواهد کرد حال آنکه ورود هر گردشگر خارجي با هدف استفاده از تفريحات دريايي به کشور به تنهايي مي تواند 16 شغل را ايجاد کند.

مشاور عالي مدير عامل شرکت ملي نفتکش تاکيد کرد: اگر يکي از مهمترين دغدغه هاي فعلي دولتمردان اشتغالزايي است، چرا به دنبال توسعه گردشگري دريايي نمي روند؟ 

وي اضافه کرد: يکي ديگر از برنامه هاي اصلي دولت تراکم جمعيت در شهرستان هاي ساحلي است اما در اعمال اين سياست هيچ گونه توجهي به مقوله گردشگري دريايي و کسب منافع از توسعه آن نمي شود.

مدير عامل شرکت کشتيراني نيواد با تاکيد بر اينکه مقوله گردشگري دريايي ابعاد بسيار وسيعي دارد ، گفت : ايجاد هر گونه امکانات گردشگري و آسايشي در سواحل، تالاب ها، درياچه ها و رودخانه ها در مجموعه گردشگري دريايي قرار مي گيرد.

وي باشگاه هاي ورزش هاي آبي را از مهمترين بخش هاي گردشگري دريايي بيان  کرد و گفت: در صورت ايجاد اين مجموعه ها شاهد استقبال چشمگير مردم و به دنبال آن سود اقتصادي فراوان خواهيم بود.

کاپيتان سميعي فقر حضور سرمايه گذاران بخش خصوصي را از جمله مهمترين موانع شکل نگرفتن گردشگري دريايي در کشور دانست و گفت: البته  بايد حق داد و سرمايه گذاران بخش خصوصي از وجود کوچکترين پشتوانه اي محروم هستند و نمي توانند ريسک اين کار خود را پرداخت کنند، بنابراين ترجيح مي دهند سرمايه خود را در بخش هايي که از لحاظ بازده اقتصادي امنيت دارد، هزينه کنند.

وي جزيره کيش را به عنوان تنها مکان کشور دانست که گردشگري دريايي در آن به صورتي ضعيف در جريان است و اظهار داشت: هم اکنون در اين جزيره گشت هاي دريايي به دور جزيره صورت مي گيرد و چند مجموعه دريايي فعاليت دارند که البته نمي توانند معناي واقعي از گردشگري دريايي را تعريف کنند.

به گفته وي، شناور تفريحي زماني معناي واقعي پيدا مي کند که فقط وسيله اي براي جابه جايي گردشگر از سويي به سوي ديگر نباشد بلکه در آن شناور امکاناتي فراهم باشد که معناي واقعي خود براي گردشگران فضاي مفرحي را ايجاد کند.

مشاور عالي مدير عامل شرکت ملي نفتکش ايران گفت : مسافرت هاي دريايي که بيشتر به جابه جايي بوميان از سواحل جنوبي به جزاير اختصاص دارد به جاي آمار گردشگران دريايي اعلام مي شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: گردشگری ، دریایی ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار