نايب رئيس خانه کشاورزی با بيان اين که ايران در منطقه خشک و نيمه خشک قرار دارد، گفت: افزايش دوره‌های خشکسالی باعث کاهش شديد منابع آبی شده است و بايد نظام آبياری بر اساس استانداردهای بين المللی توسعه يابد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عنايت الله بياباني اظهار داشت: اقتصاد کشاورزي در ايران بايد متناسب با نرخ بين المللي آب ساماندهي شود و هماهنگ با شرايط مناطق، الگوهاي کشاورزي را متناسب با ظرفيت ها، محدوديت و امکانات آبي کشور اجرايي کنيم.

وي تاکيد کرد: در کشورهاي پيشرفته به ازاي هر متر مکعب آب تا دو کيلوگرم و بيشتر محصول کشاورزي توليد مي کنند در صورتي که در ايران به 700 گرم مي رسد.

بياباني گفت: متأسفانه روند برداشت آب از منابع روزميني و زيرزميني بي رويه است و ادامه آن در آينده اقتصاد کشاورزي و همچنين ظرفيت تأمين آب شرب و نياز صنعت را با چالش مواجه خواهد کرد.

وي افزود: بايد به سمت توسعه نظام هاي آبياري نوين از جمله آبياري قطره اي حرکت کنيم و نظارت دولت بر چاههاي آب و همچنين برداشت از آبهاي زيرزميني بيشتر شود.

نايب رئيس خانه كشاورز گفت :بخش كشاورزي همواره در مسير اقتصاد مقاومتي بوده است و بايد به مابع اب  مطمئني دسترسي داشته باشد و توليد محصولات هم از لحاظ هزينه آب توجيه اقتصادي پيدا کند.

بياباني افزود: با سرمايه اندك و امكانات موجود در بخش كشاورزي بهره وري را افزايش دهيم تا به خودكفايي و خوداتکايي برسيم و محدويت اب را مي توان با آموزش و افزايش دانش و آگاهي کشاورزان و بكارگيري فناوري هاي نوين مديريت کرد و همه کشاورزان بايد بدانند که به ازاي هر مترمكعب آب چه ميزان بايد افزايش بهره وري داشته باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، کشاورزی ، قیمت ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار