شیراز؛

پیشینه باغ تاریخی جهان نمای فارس

باغ جهان نما كه در نزديكي آرامگاه حافظ واقع است، يكي از باغ‌هاي قديمي شيراز است كه تا به امروز آباد مانده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی فارس گفت: باغ جهان نما كه در نزديكي آرامگاه حافظ واقع است، يكي از باغ‌هاي قديمي شيراز است كه تا به امروز آباد مانده است.

در منابع آمده كه در دوره حكومت آل مظفر و آل اينجو باغ جهان نما از باغ‌هاي سرسبز شيراز محسوب مي شده است همچنين از وصفي كه سياحان فرانسوي مثل شاردن و تاورنيه كه در عصر صفوي به ايران آمدند، از اين باغ كرده اند ، مي توان به آبادي آن در عهد صفوي نيز پي برد.

جاذبه اين باغ كه در حوالي منطقه‌اي به نام جعفر آباد واقع شده، باعث شده كه حافظ نيز ابياتي درباره اين باغ بسرايد:

ميان جعفر آباد و مصلي عبير آميز مي آيد شمالش

بهادری پور افزود: باغ جهان نما نيز به مانند ديگر باغهاي شيراز در دوره نادري و بعد از آن صدمات فراواني ديد تا در زمان كريم خان زند كه دوباره آباد و به دستور خان زند حصاري بدور آن منطقه كشيده شد. بنايي از دوره كريم خان در وسط باغ واقع شده كه اطراف آن بوسيله حوض‌ها، خيابان كشي‌ها و باغچه‌ها، تزئين يافته است.

اين عمارت هشت ضلعي كه شباهت زيادي به عمارت كلاه فرنگي واقع در باغ نظر دارد، شامل شاه نشين‌هايي در چهار گوشه آن و اتاقهايي در ميان شاه نشين‌ها است، از تزئينات داخلي عمارت جز يك حوض يكپارچه از سنگ مرمر، ديگر چيزي باقي نمانده است و از طاق نماهاي داخلي دو طرف ديوارها كه داراي لچكي‌هاي تزئين شده با كاشي بودند به جز چند قطعه كوچك بقيه همه از بين رفته است اما حوض‌هاي بيرون ساختمان كه در دو طف شرق و غرب آن واقع شده اند و هر كدام داراي 3 فواره سنگي هستند، همچنان باقي هستند.

وی ادامه داد: وصف باغ جهان نما كه در دوره قاجاريه نيز همچنان آباد بود، در سفر نامه‌هاي اروپائيانی كه در اين دوره از ايران ديدن كرده اند، به چشم مي خورد.


انتهای پیام/زا


برچسب ها: پیشینه ، باغ ، جهان نما ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.