وسیله علمی-نجومی متعلق به قرن شانزدهم توسط موزه تولدو در ماه مارچ به جایگاه اصلی خود در آلمان باز خواهد گشت.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از ارت دیلی: شیب شناس ستاره شناسی ٤٥٠ ساله، وسیله ای چند كاربردی كه  در آن زمان منجمان را از زمان مطلع می ساخته و محاسبات ستاره شناسی كمتر از ٥٠ ساله را به انجام می رسانده به جایگاه اصلی خود در موزه گاتای آلمان بازخواهد گشت. 

این وسیله در آلمان و در موزه گاتا تولید شده و سپس در دوره بعد از جنگ جهانی دوم گم شده است. از جمله ماجواجویان ستاره شناس آن زمان كه با استفاده از این وسیله و از طریق دریا دور كره زمین را پیموده می توان به " مالگان فردیناند" اشاره كرد.

موزه هنر تولدو این وسیله را در سال ١٩٥٤  یافته و به قیمت ٦٥٠٠دلار خریداری كرده است و اما در سال ٢٠١٣ مقامات موزه تولدو از مدیر موزه گاتا نامه ای مبنی بر بازگرداندن این وسیله دریافت كردند. 

خوشبختانه مستندات زیادی نظیر عكس و مدارك در موزه گاتا موجود بوده كه "تی ام ای" را متقاعد كرده كه این وسیله همان وسیله گمشده سال ١٩٤٥ است كه به موزه گاتا در آلمان تعلق دارد.

مقامات موزه گاتا برای قدردانی از موزه هنر تولدو به خاطر این همكاری و عدم انصراف انها از بازگردانی این وسیله به انها موارد ارزشمند دیگری را به عنوان یك مبادله فرهنگی پیشنهاد كردند.

این وسیله كه در زمان گذشته به عنوان ابزاری نجومی استفاده می‌شده وسائل گوناگونی را در ابعاد كوچك در بر داشته كه به فرد این امكان را می داده تا با استفاده از آن ها كارهای متفاوتی را انجام دهد و البته به خاطر طراحی پر خرجش  نشان دهنده ثروت، علم و دانش فرد دارنده ان وسیله نیز بوده است.

این وسیله در طرح‌های مختلف به درخواست مشتریان ارایه می شده و پوشش روی ان همچون شاخص افتاب، زمان و فصل را بر اساس موقعیت سیارات محاسبه می‌كرده  است.

داخل این مجموعه نقشه ای از جهان و وزنه ای سربی نیز بوده كه به مركز این وسیله متصل می شده تا زاویه شیب را محاسبه كند.همچنین یك بادسنج و قطب نما در یكی از اضلاع این وسیله كنده كاری شده كه اكنون پره این بادنما گم شده است. 

ابزار دیگری نیز در این مجموعه اعجاب انگیز وجود داشته كه احتمالا در ان زمان گم شده اند ،از جمله این ابزار می توان به وسیله محاسبه زمان بر اساس موقعیت ماه،تقویمی دائمی كه اسامی افراد مقدس و پرهیزكار را در برداشته و دایره ماهها كه نشانه های مخصوص روزها و ماهها را دربرداشته اشاره كرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: موزه ، تولدوی ، اوهایون ، آلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار