تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی پیش از تاریخ "تمب بحره" که با پیشروی زمین های کشاورزی، جاده سازی و ... در معرض تهدید نابودی است، آغاز شد.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری احمد سرخوش سرپرست گروه باستان شناسی گفت: تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی پیش از تاریخ "تمب بحره" که با پیشروی زمین های کشاورزی، جاده سازی و ...  در معرض تهدید نابودی است، آغاز شد.
 
وی افزود: این محوطه در سال 1387 در فهرست  آثار ملی به ثبت رسید و در سال 1392 برای تهیه نقشه باستان شناسی مورد شناسایی مجدد و نمونه برداری از سطح قرارگرفت.

سرخوش گفت: شواهد سطحی برداشت شده ازنمونه سفال ها، دوره های پیش از تاریخ باکون، لپویی و کفتری رانمایان کرد.

این باستان شناس تصریح کرد: این محوطه به رغم اهمیت فراوانی که دارد در وضعیت خوبی به سر نمیبرد و عواملی چون بریدگی قسمت شرقی توسط جاده بیرم به لامرد که بخش عظیمی از محوطه را بریده و تمامی خاک آن برای زیرسازی جاده استفاده شده است تهدید می شود.

سرخوش افزود: از نمونه های دیگر تهدید آمیز می توان به  عبور خط انتقال برق فشار قوی برروی محوطه، پیشروی زمین های کشاورزی از چهارطرف، قرارگرفتن محوطه در سطح توسعه عمرانی و طرح هادی شهر اشاره کرد. 

وی خاطر نشان ساخت ازهمه تهدید ها مهمتر و بسیار تخریب کننده حفاری های غیرمجاز توسط سودجویان عتیقه است که در چند نقطه از سطح محوطه صورت گرفته است.
این باستان شناس تصریح کرد که مجموعه این عوامل تهدید کننده ومخرب باعث شدتا طرح تعیین عرصه و حریم با توجه به اهمیت محوطه تهیه و توسط پژوهشکده باستان شناسی اقدام به کسب مجوز شود.

سرخوش همچنین گفت: کار تعیین عرصه و حریم از چندروز پیش شروع و همچنان ادامه دارد.

وی افزود:در ابتدا کل محوطه مورد نقشه برداری قرارگرفت و گمانه بر روی شبکه ها در بیرون از محوطه جانمایی و سپس مورد کاوش قرارگرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به گمانه های ایجاد شده به نظر می رسد وسعت محوطه بیش عرصه قابل رویت است.

به عقیده این باستان شناس با توجه به گمانه ها ی آزمایشی دوره های استقراری در محوطه پیش از تاریخ "تمپ بحره" بیرم لارستان  احتمالا از دوره " گپ " شروع و تا دوره کفتری ادامه داشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالحسین جوکار
۲۲:۳۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
باسلام.مامردم شهرلپویی حاضربه جدایی ازشهرستان شیرازنمی باشیم اما بعضی ازمسئولین به دنبال منافع شخصی خود می باشند.ما مردم لپویی تحت هیچ شرایطی حاضربه جدایی ازشیراز نمی باشیم.
آخرین اخبار