هر شب با قرآن/ هر کاری داریم فقط خدا!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به تفسیر نور، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 13. رعد آیه 42
وَقَدْ مَکرَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَکرُ جَمِیعاً یعْلَمُ مَا تَکسِبُ کلُّ نَفْسٍ وَسَیعْلَمُ الْکفَّرُ لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ
و البته کسانی که پیش از آنان بودند مکرها کردند، ولی (سودی نکرد زیرا) همه تدبیرها و مکرها برای خداست، او می‌داند که هر کس چه کسب می‌کند و کفار بزودی خواهند دانست که سرای آخرت از آن کیست.

قرآن برای اینکه تمام توجّه انسان به خدا معطوف شود و از غیر او مأیوس گردد، همهٔ راههایی را که ممکن است باعث گرایش انسان به غیر خدا شود می‌بندد، مثلاً می‌فرماید: «انّ العزة للَّه جمیعاً» اگر به خاطر کسب عزّت به سراغ دیگران می‌روی، بدان که تمام عزّت‌ها برای خداست.
در جای دیگر می‌فرماید: «انّ القوّة للَّه جمیعاً» تمامی قدرت‌ها در نزد خداوند است.
و در این آیه می‌فرماید: «فللَّه المکر جمیعاً» تمام تدبیرها از خداست، تا انسان برای دستیابی به عزّت و قدرت و سیاست به دیگران دل نبندد.
یکی از بهترین نمونه‌های مکر خداوند، مهلت دادن به منحرفان است، بنحوی که آنها گمان می‌کنند راهشان درست است، امّا خداوند بارها در قرآن فرموده است که کفّار گمان نکنند مهلت دادن، نشانه محبّت ما نسبت به آنهاست، بلکه ما مهلت می‌دهیم تا پیمانهٔ آنها پر شود.
چند نکته
1- رهبران دینی نگرانِ مکر مخالفان نباشند، زیرا در طول تاریخ این حیله‌ها برای انبیا نیز بوده است. «قد مکر الذین من قبلهم»
2- از تاریخ درس عبرت بگیرید که عاقبت از آنِ کیست. «لمن عقبی الدار»
3- تمام تدبیرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ دیگران نروید. «فللّه المکرجمیعاً»
4- مکر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مکر و حیله در جایی اثر می‌کند که طرف مورد مکر غافل باشد. «یعلم ما تکسب»



برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار