هر شب با قرآن/ سرچشمه تمام کمالات چیست؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به تفسیر نور، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 13. رعد آیه 24
سَلَمٌ عَلَیکم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ
 (فرشتگان هنگام دیدارِ بهشتیان به آنان می‌گویند:) بخاطر استقامتی که کردید، بر شما درود باد. پس چه نیکوست سرای آخرت.

یکی از امتیازات بی‌نظیر قرآن، بیان پرمحتواترین مطالب، در قالب ساده‌ترین و مختصرترین کلمات است. از جمله همین عبارت «سلام علیکم» که جمله‌ای بسیار کوتاه و آسان، امّا پرمحتوا و رساست و سابقهٔ آن به انبیای گذشته همچون ابراهیم، نوح و آدم‌علیهم السلام می‌رسد. «سلام علی نوح فی‌العالمین»(صافّات، 79)، «سلام علی موسی وهارون»(صافّات، 120)
سلام، یکی از نام‌های خداوند، تهنیت خداوند بر پیامبران، تبریک الهی بر بهشتیان، زمزمه فرشتگان، کلام بین‌المللی تمام مسلمانان، شعار بهشتیان در این جهان و آن جهان، ذکر خالق و مخلوق، ندای وقت ورود و خروج، آغاز هر کلام در نامه و بیان است که هم بر مرده و زنده و هم بر بزرگ و کوچک گفته می‌شود و پاسخ آن در هر حال واجب است.
پیامِ سلام، احترام، تبریک، دعا، امان و تهنیت از سوی خداوند است. «سلام قولا من ربّ رحیم»(یس، 58) وقتی ما در پایان هر نماز می‌گوییم: «السّلام علینا و علی عباداللَّه الصّالحین»، با این سلام تمام مرزهای نژادی و امتیازات پوچ سنّ، جنسیّت، مال، مقام، زبان و زمان را در طول تاریخ در هم می‌شکنیم و با همه بندگان صالح خدا ارتباط برقرار می‌کنیم و بر آنها درود می‌فرستیم.
امام صادق‌علیه السلام فرمودند: ما اهل صبر هستیم، امّا شیعیان ما از ما صبورتر می‌باشند. زیرا صبر ما بر چیزی است که می‌دانیم، ولی آنان بر چیزی صبر می‌کنند که نمی‌دانند. (تفسیر صافی)
نکاتی پیرامون صبر
1. منشأ و سرچشمه صبر را از خداوند بدانیم. «و ما صبرک الا باللَّه»(نحل، 127)
2. مقصد و هدف از صبر را نیز رضایت الهی قرار دهیم، نه خوشنامی و نه هیچ چیز دیگر. «و لربّک فاصبر»(مدّثر، 7)
3. صبر از صفات انبیا است. «کلّ من الصّابرین»(انبیاء، 85)
4. صبر کلید بهشت است. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لمّا یأتکم ...»(بقره، 214)
5. صبر در بلاها و آزمایشاتِ الهی، محک و ملاک شناخت و روشن شدن چهرهٔ مجاهدان و صابران است. «و لنبلونّکم حتّی نعلم المجاهدین منکم والصابرین»(محمّد، 31)
6. صبر سبب دریافت صلوات خداوند است. «اولئک علیهم صلوات من ربّهم»(بقره، 157) (شاید یکی از علل صلوات بر پیامبر و اهل‌بیت او این است که آنها صابرترین مردم بودند.)
7. صبر، دارای درجاتی است. در حدیثی می‌خوانیم که صبر بر مصیبت 300 و صبر بر طاعت 600 و صبر از معصیت 900 درجه دارد. (بحار، ج 71، ص 92)

8. صبر، وصیّت امام حسین‌علیه السلام به فرزندش امام سجّادعلیه السلام است. «یا بنی اِصبر علی الحقّ و ان کان مرّا»(بحار، ج 70، ص 184)
 9. گاهی در یک اقدام چند نوع صبر دیده می‌شود. نظیر اقدام حضرت ابراهیم در قربانی کردن اسماعیل که هم صبر بر اطاعت و تسلیم و هم صبر بر مصیبت را لازم دارد.
سرچشمه همه کمالات صبر است. «بما صبرتم» صبر در پایان هشت نشانه و کمال برای اولوا الالباب بیان شده وفرشتگان نیز اساس درود خود را صبر مؤمنین می‌دانند.
سلام کردن به هنگام ورود، شیوهٔ فرشتگان است. «یدخلون علیهم، سلام علیکم»
بهشت «دارالسلام» است. چون فرشته‌ها از هر سو بر بهشتیان سلام می‌کنند. «من کل باب سلام علیکم»
به کسانی که پایداری وپشتکار دارند احترام بگذاریم. «سلام علیکم بماصبرتم»
در نظام الهی حتی بکار بردن کلمات ودرود وتبریک نیز بر اساس یک مبنا و حکمت (ایمان و عمل) است نه تملق و گزافه. «سلام علیکم بما صبرتم»

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۶:۵۱ ۱۳ تير ۱۳۹۴
بسیار عالی وآموزنده آفرین به شما
آخرین اخبار