هر شب با قرآن/ چرا نباید از روی ظاهر افراد قضاوت کنیم؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به تفسیر نور، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 13. رعد آیه 35
مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تِجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ أُکلُهَا دَآئِمٌ وَ ظِلُّهَا تِلْک عُقْبَی الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّ عُقْبَی الْکفِرینَ النَّارُ
مثال بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده (چنین است که) نهرها از زیر آن جاری است. میوه‌ها و سایه‌اش دائمی است این است. عاقبت کسانی که تقوی پیشه کردند و سرانجام کافران آتش است.

از جمله شیوه‌های تعلیم و تربیت در قرآن، مقایسه و سنجش میان افراد، حالات و سرانجامِ حقّ و باطل است. از این جهت چون در آیهٔ قبل، آینده مشرکان بیان شده بود، لذا در این آیه به عاقبت افراد با تقوا اشاره می‌فرماید تا انسان‌ها با مقایسهٔ این دو سرنوشت، با درک و آگاهی بیشتر و بهتری بتوانند راه خود را انتخاب نمایند.

چند نکته
1- آنچه را که می‌توان از بهشت درک کرد، شبیه و مثل آن است، «مَثَل الجنّة» و گرنه بهشت برای وجود محدودی مانند ما، به درستی قابل درک نیست.

2- نعمت‌های بهشتی، موسمی، موضعی و فاسد شدنی نیست و قطع و وصل و آفت در آن راه ندارد. «دائم»
3- بهشت، بهای تقواست و بی‌جهت به کسی داده نمی‌شود. پاداش پرهیز موقت دنیوی، کامیابی دائم اخروی است. «الجنة التی وعد المتقون...اکلها دائم»
4- به ظاهر افراد نگاه نکنید زیرا که پایان کار مهم است. «عقبی الذین اتقوا»
5- مؤمن باید باتقوا باشد. در مقابل «المتقون»، «الکافرین» آمده است.



برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار