نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل گفت: آب شرب اردبیل به‌رغم برخی ادعاها و فضاسازی‌های کاذب از مطلوبیت برخوردار است و مشکل بهداشتی ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ به‌دلیل افت آب‌های زیرزمینی در اردبیل با وجود اینکه سد یامچی برای اهداف کشاورزی طراحی و اجرایی شده بود 20 میلیون متر‌مکعب از ذخیره این سد به آب شرب اختصاص یافت که در سال 85 تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل به ظرفیت تولید 1200 لیتر در ثانیه و 25 کیلومتر خط انتقال آب به شهر اردبیل با لوله بتنی اجرا شده است تا آب بعد از تصفیه به شهر اردبیل برسد.

احداث سیستم کنترل و تله مترینگ در اردبیل

رمضانی نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل گفت: سیستم کنترل و تله‌مترینگ اردبیل توسط شرکت آب منطقه‌ای اردبیل احداث و در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: کیفیت آب شرب تمام نقاط شهر توسط سیستم کنترل و تله‌مترینگ به صورت آنلاین از لحاظ کلر، کدورت و فشار اندازه‌گیری می‌شود و این تاسیسات با ارزش 80 میلیارد ریال احداث شده است.

در شهر اردبیل به دلیل وضعیت شیب‌دار و اختلاف ارتفاع شهر وضعیت متغیری را در توزیع آب شاهد بودیم به‌طوری که توزیع آب از لحاظ دبی و فشار در تمامی نقاط شهر به‌صورت یکنواخت انجام نمی‌گرفت.

سد یامچی با اهداف کشاورزی احداث شده است

رمضانی گفت: با توجه به اینکه سد یامچی اردبیل یک سد کشاورزی بوده و فاقد برج آبگیر است در فصول گرم سال براثر رخداد پدیده لایه‌بندی عدم چرخش آب در داخل مخزن سد کیفیت آب شرب را با مشکلاتی روبه‌رو کرده بود.

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل بیان کرد: برای حل مشکل پس از تحقیقات و بررسی‌های فراوان توسط محققان و دانشگاهیان شرکت آب منطقه‌ای اردبیل دو برنامه را در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برنامه کوتاه‌مدت، احداث ایستگاه پمپاژ شناور و برنامه بلند‌مدت، احداث برج آبگیر برای سد یامچی اردبیل است.

رمضانی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 600 لیتر در ثانیه آب را از لایه بالای سد برداشت کرده و به تصفیه‌خانه ارسال می‌کند که با راه‌اندازی آن بخشی از مشکلات آب شرب اردبیل مرتفع شده است.

پیش بینی کاهش آب کشاورزی در اردبیل

نجفیان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با تأکید به محدودیت منابع آبی در اردبیل، گفت: با توجه به محدودیت های آبی در صورت تداوم خشکسالی احتمال کاهش آب کشاورزی وجود دارد.

وی تامین آب شرب را در اولویت دانست و افزود: در صورت کمبود منابع تامین آب شرب در اولویت است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: در حال حاضر طرح برج آبگیر اجرا می شود که با اتمام این طرح از مشکلات فعلی آب شرب کاسته خواهد شد.

نجفیان در ادامه افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی به‌منظور یاری رساندن به خادمان مردم برای تامین آب مورد نیاز لازم است همشهریان اردبیلی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا شاهد کمبود آب نباشیم.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اردبیل ، بهداشتی ، بودن ، آب ، شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.