تحلیلگر موسسه الاهرام مصر با اعلام اینکه آمریکابه دنبال نابودی داعش نیست اعلام کرد که جریان اسلامی بخشی ازمعادله مصر محسوب می شود و آمریکا به دلیل منافع اقتصادی همواره از جنگ در منطقه استقبال می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، روابط ایران و مصر متأثر از علل و عوامل مختلفی بوده است. در این روابط باید توجه داشت برخی اهداف سیاست خارجی دو کشور تفاوتهای آشکاری با هم دارند لذا با وجود چنین اهدافی بهبود روابط میان دو کشور کاری سخت و  دشوار است. در جایی که سیاست خارجی مصر گرایش به غرب و به ویژه آمریکا، موضوع سازش عربی اسرائیلی، سنخ حکومتی پاتریمونیال(پدرسالار)، مخالفت با قرائت اسلام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تعریف امنیت خلیج فارس به عنوان امنیتی عربی و ناسیونالیسم عربی را مورد نظر دارد جمهوری اسلامی ایران در تضاد آشکار با این اهداف است.
 
به جای آن ایران تأکید بر توازن در روابط شرق و غرب و عدم وابستگی به هر کدام، به رسمیت نشناختن سازش عربی اسرائیلی، توجه به اسلام سیاسی، حمایت از جنبشهای آزادی خواهانه و اسلام گرایانه، سنخ حکومتی مردمسالاری دینی، تأکید بر امنیت درونزاد خلیج فارس به معنای مشارکت همه کشورهای حاشیه آن و .... را به عنوان اهداف سیاست خارجی دنبال و پیگیری می کند. لذا مشاهده می شود تعارض آشکاری در برخی اهداف سیاست خارجی دو کشور دنبال می شود. البته این به معنای این نیست که در حوزه هایی که دو کشور همگرا هستند امکان همکاری و گسترش روابط وجود ندارد.
 
"احمد السیوفی"تحلیلگر موسسه الاهرام مصر در گفتگو با خبرنگار  به بررسی موضوع چالش ملت- دولت نزد برخی کشورهای عربی و موانع پیش روی روابط ایران و مصر پرداخت که در ادامه می آید.
 
به نظر شما اهداف گروه تروریستی همچون داعش چیست و چه عواملی در ورای چنین گروهی قرار دارند و آیا ائتلاف مقابله با داعش به رهبری آمریکا می تواند به نابودی این گروه منجر شود؟
 
داعش یک شرکت تجاری است و از توافق آمریکا با برخی کشورهای منطقه با اهدافی خاص تشکیل شده است. یکی از این اهداف جلوگیری از گسترش مذهب تشیع در منطقه و هدف دیگر فراهم کردن مقدمات حضور دائم آمریکا در منطقه است. از دیگر اهداف تشکیل گروه هایی همچون داعش می توان کسب سودهای فراوان از طریق فروش سلاح به گروه های مسلح و کشورهای منطقه را نام برد.
 
"ریچارد هاس" نویسنده آمریکایی معتقد است اقتصاد آمریکا یک اقتصاد جنگی است و تنها در سایه جنگ ها رشد می کند. بنابراین اگر جنگ ها و بحران ها متوقف شود آمریکایی ها در جستجوی جنگ جدیدی خواهند بود و از طریق فروش سلاح در این شرایط سود فراوانی به دست می آورند.
 
ریچارد هاوس در مقاله ای عنوان کرده است که آمریکا در ۱۶۷ جنگ در دنیا طی صد سال اخیر مشارکت داشته است و این مشارکت یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و یا از طریق حمایت لجستیک بوده است. بنابراین ایجاد گروهی مثل داعش همچون تولید القاعده و طالبان بوده است و همه این گروه ها به یک شکل عمل می کنند. آمریکا خواهان از بین رفتن چنین گروه هایی نیست بلکه با تشکیل این گروه ها به دنبال ایجاد رعب و وحشت در کشورهای منطقه است. واشنگتن خواهان از بین بردن داعش نیست و ائتلاف مقابله با داعش که به رهبری آمریکا تشکیل شده است هدفش نابودی داعش نیست و این کشور در صورتی که بخواهد می تواند در عرض یک ساعت آن را از بین ببرد.
 
داعش با سیطره بر برخی مناطق عراق و سوریه گمان می کند می تواند خلافت اسلامی تشکیل دهد اما این گروه در وهم و خیال بسر می برد و این مسئله با قدرت داعش همخوانی ندارد.
انتهای پیام/زض
منبع:مهر
برچسب ها: وبگردی ، خبرنگاران ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.