امریکا از زمان حملات مرگبار یازدهم سپتامبر 2001 در عرصه جهانی مثلا رهبر مبارزه با تروریسم قلمداد می‌شود اما در واقع عمو سام یک هویت مخفی هم به عنوان کشور تغذیه کننده تروریسم دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شینهوا، کاخ سفید روز پنجشنبه در نمایشی میزبان کنفرانسی بین‌المللی در مورد مبارزه با افراطی گری خشونت آمیز خواهد بود که در آن مقامات ارشد 60 کشور جهان شرکت خواهند کرد.

هدف این کنفرانس تاکید بر تلاشهای داخلی و بین المللی برای جلوگیری از اقدام  افراط گرایان خشن و حامیان آنها در رادیکالیزه کردن ، استخدام یا الهام بخشیدن به افراد یا گروههایی در امریکا و خارج از این کشور جهت متعهد شدن به اقدامات خشونت آمیز اعلام شده است.

تمام اینها با در نظر گرفتن تهدید فزاینده تروریسم و افراط گری خشونت آمیز در سراسر جهان و حملات مرگبار در کشورهای غربی در ماههای اخیر درست و معقول به نظر می رسد اما کلید محقق ساختن هدف چنین اجلاسی گم شده است.

امریکا توجه اندکی به بررسی ریشه های تروریسم که باید قابل توجه به نظر بیاید معطوف می کند همانگونه که منشا جدیدترین نهادی که اسمش به فهرست سازمانهای تروریستی دولت امریکا اضافه شده است یعنی گروه دولت اسلامی نه در ایران یا کره شمالی که هر دشمنان امریکا هستند بلکه در عراق قرار دارد یعنی کشوری که خود امریکا آن را آزاد و دموکراتیزه کرده است.

این نکته هم جالب است که تروریستهای گروه داعش بخش عمده تجربه رزمی خود را از جنگ سوریه که غرب هم در آن مشارکت دارد و جایی است که غرب از تروریستهایی حمایت می کند که برای سرنگونی حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه می جنگند بدست آورده است.

اگر واشنگتن نتواند ریشه‌های تروریسم و افراطی‌گری را پیدا و حذف کند جنگ علیه تروریسم جنگی بدون پایان خواهد بود.

چه قبول کنیم چه نه زمانی که جنگهای افغانستان ، عراق ، لیبی و سوریه منطقه را به یک میدان جنگ سوزان بدون اینکه چشم اندازی از صلح ، امنیت و ثبات در آن دیده شود تبدیل کرد عمو سام به شکل موثری در نقش تغذیه کننده تروریسم ظاهر شد.

عملیات ارتش امریکا باید پاک و سریع انجام می شد اما نقشه سیاسی این کشور برای دولتهایی که به ورطه جنگ داخلی کشیده شدند خیلی زمخت و گنگ بود و همین امر پیامدهای شدیدی به همراه داشت و باعث ایجاد باتلاق های خطرناک آشوبهایی شد که زمینه رشد تروریسم را فراهم کرد.

اکنون زمان آن است که واشنگتن از فرصت کنفرانس روز پنجشنبه برای بررسی و ارزیابی راهبرد و سیاست های ضدتروریسم با شرکای جهانی اش استفاده کند تا از اشتباهات گذشته درس گرفته شود و توانایی جهان برای مقابله با چنین تهدیدهایی بهبود یابد.

هر اقدام خشن و افراطی که هدف آن غیرنظامیان باشند باید در سریع ترین زمان ممکن محکوم و عاملان آن به دست عدالت سپرده شوند.

با در نظر گرفتن اینکه مقابله با تروریسم در کل بر دوش جامعه بین المللی قرار گرفته است همکاریهای نزدیکتر بر اساس منشور سازمان ملل و یک معیار متحد ، بخش لازم جهت تضمین مشترک صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار