پژوهشگر ارشد غرب آسیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی ریشه جبهه غربی -عربی- عبری در قبال یمن پرداختند.

مهتدی:کشورهای مرتجع عربی تحمل انقلاب یمن با شعارهای اسلامی را ندارند/ عبدالسلام: قطع نامه شورای امنیت برای به زانو درآوردن انقلاب مردمی یمن استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ؛محمدعلی مهتدی پژوهشگر امور غرب آسیا با حضور در گفتگوی ویژه خبری
( 27 بهمن ماه) به بررسی ریشه یابی جبهه غربی عربی عبری در قبال یمن پرداخت و اظهار داشت: موقعیت استراتژیک یمن برای همه جهانیان بسیار اهمیت دارد از طرف دیگر دریای سرخ نیز در این منطقه از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است.
 
کشورهای مرتجع عربی تحمل انقلاب یمن را با شعارهای اسلامی نداشتند

وی ادامه داد: این دریا محل عبور کالاها و سوخت به ویژه نفت است که همگی نشان دهنده اهمیت این دریا خواهد بود؛ با وجود همه این ها دیدیم که در یمن انقلابی رخ داد و مردم در آستانه پیروزی قرار گرفتند در حالی که کشورهای مرتجع عربی تاب تحمل این انقلاب را با شعارهای اسلامی نداشتند.
 
این پژوهشگر ارشد غرب آسیا تصریح کرد: آن ها سعی می کنند با راه های مختلف این انقلاب را به شکست بکشند.

 
"عبدالسلام" سخنگوی جنبش انصارالله که با ارتباط ویدیویی در این برنامه حضور پیدا کرده بود در واکنش به صدور قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل علیه یمن اظهار داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ گاه به امنیت یمن فکر نکرده و نخواهند کرد.
 
وی ادامه داد: آن ها نمی خواستند که یمن از استبداد رهایی یابد،بنابراین با فشار بر سازمان ملل خواستند که انقلاب یمن را به زانو درآورند.
 
وی ادامه داد: این موضوع منعکس کننده منافع کشورهایی است که اکنون از یمن قطع شده آن ها می خواهند یمن در ساختن کشور خودش و حضور منطقه در حاشیه باشد.
 
سخنگوی جنبش انصارالله تاکید کرد: مردم یمن با وجود ثروت هایی که دارند؛فقیرند که این حاصل استبدادی است که بر کشورمان حاکم بود و باید این سوال را در رابطه باصدور این قطعنامه مطرح کنیم که آیا این انقلاب برای کسی ضرری داشته است و یا علیه کسی بوده است که حالا سازمان ملل برای این ملت قطعنامه صادر می کند.
 
باید به اراده ملت و تعیین سرنوشت هر کشوری به دست مردمانش احترام گذاشت

عبدالسلام اضافه کرد: چرا سازمان ملل از بعد انسانی به ما نگاه نمی کند باید به اراده ملت و تعیین سرنوشت هر کشوری به دست مردمانش احترام گذاشت تا این سوال مطرح می شود که آیا آن ها توانستند با قطعنامه های پوشالی جلوی جنایت های وحشیانه رژیم صهیونیستی را بگیرند.
 
وی افزود: می دانیم که در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس تعیین شهردار نیز توسط مردم صورت نمی گیرد و حالا مخالف انقلاب مردمی یمن هستند.
 
عربستان از هر چیزی که بوی مقاومت می دهد وحشت دارد

مهتدی در ادامه با اشاره به این که قبل از صدور قطعنامه برخی از کشورهای خلیج فارس به سرکردگی عربستان خواستار مداخله نظامی در یمن شده بودند،گفت: هنگامی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس نگاه می کنیم می بینیم کشورهایی چون عمان، کویت و ... مشکلی با یمن ندارند و این عربستان است که به دنبال ماجراجویی در منطقه است.
 
وی ادامه داد: عربستان از هر چیزی که بوی مقاومت می دهد وحشت دارد و این حرکت که علیه یمن آغاز شده است قطعاً به راهبری عربستان خواهد بود.
 
این پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا تاکید کرد: هیچ کدام از کشورهای حاشیه خلیج فارس توان مقابله نظامی با یمن را ندارند بنابراین آن ها به بهانه این که امنیت" باب المندب" که نفت جهان از آن عبور می کند؛در خطر قرار گرفته است در تلاش اند تا مصر را تشویق به مداخله نظامی کنند.

عربستان همیشه سعی کرده مردم یمن را گرسنه و فقیر نگه دارد

مهتدی ادامه داد: اصل عربیت از یمن است و یمن در تاریخ به "یمن خوشحال" معروف بود در واقع رژیم عربستان کاری کرد که این "یمن خوشبخت" تبدیل به "یمن بدبخت" شود و همیشه سعی کرده مردم یمن را گرسنه و فقیر نگه دارد.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا افزود: در حال حاضر برنامه های عربستان را می توان از نوشته هایی در لابه لای روزنامه هایشان دنبال کرد؛زیرا روزنامه هایشان کاملاً در اختیار دولت است.

وی تصریح کرد: چند روز پیش در یک روزنامه ای به نام" الریاض" خواندم که کشورهای خلیج فارس نیاز دارند به یپروزی در یمن برسند و مشروعیت را به کشور بازگردانند و تنها راهش این است که نگذارند انصارالله در این انقلاب از درآمد نفت استفاده کند تا نتواند حقوق مردم را بدهد.

مشروع کردن حوثی ها یعنی وادار کردن آن ها به درگیری های مختلف با قبایل تا نتوانند دولت انقلابی را ساماندهی کنند

مهتدی اظهار داشت: اما بدتر از این پیشنهادها پیشنهادهای روزنامه الجزیره است که به 5 گزینه برای مقابله با انقلاب یمن تاکید کرده، اولین گزینه تقسیم یمن بر اساس فرقه گرایی است؛در واقع بین زیدی های شیعه و سنی های شافعی تقسیم شده است گزینه دوم بستن سفارت خانه ها و انزوای سیاسی منطقه و دیپلماتیک بین المللی است.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا اظهار داشت: مشروع کردن حوثی ها یعنی وادار کردن آن ها به درگیری های مختلف با قبایل در استان های دور دست؛ تا آن ها نتوانند دولت انقلابی را ساماندهی کنند.

وی گفت: گزینه چهارم این است که هر روز عده ای را بسیج کنند که به خیابان ها بیایند و تظاهرات کنند در واقع انصارالله را وادار به مقابله با آن ها کنند، گزینه پنجم که مهم ترین گزینه است این است که باید به القاعده کمک کرد و آن ها را در مقابل انصارالله قرار داد،از طریق عملیات ترور و انفجار تا انصارالله نتواند دولت انقلابی را روی کار ببرد در واقع باید گفت وقتی این پیشنهادها در روزنامه عربستان صعودی منتشر می شود جای تعجب دارد.

مهتدی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که در هفته گذشته برخی سفارت خانه ها تعطیل شدند،تاثیر تعطیلی سفارت خانه بر انقلاب یمن چیست؟ آیا انقلاب یمن متضرر می شود گفت: چند دلیل وجود دارد اولاً هر جا آمریکا سفارت خود را تعطیل می کند یعنی قرار است در آن جا ناامنی ایجاد شود در واقع می خواهند افکار عمومی را در یمن بترسانند، هدف دوم منزوی کردن انصارالله در یمن است و ما می دانیم که شعار انصارالله مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و یهود است.

می خواهند نشان دهند که این انقلاب نیست بلکه کودتا است

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا افزود: وقتی انصارالله در راس نظام قرار می گیرد و آن را رهبری می کنند در واقع آمریکایی ها می ترسند.

وی تصریح کرد: بستن سفارت خانه ها موقت است و هدف دیگرشان منزوی کردن صنعا است و می خواهند نشان دهند که این انقلاب نیست بلکه کودتا است.

مهتدی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که وقتی عبدالله صالح سرنگون شد چه شد، "منصور هادی" خودش استعفاء کرد افزود:  زمانی که  اسفند 1389 انقلاب شد این انقلاب کاملاً مردمی بود که رهبر نداشت و در واقع انقلاب ها در جهان عرب به این دلیل شکست خورده اند که رهبر نداشته اند.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا ادامه داد: غربی ها در آن زمان یک خانمی را به عنوان رهبر انتخاب کردند که ضد انقلاب شد و در نتیجه انقلاب مهار شد.

وی افزود:درحال حاضر که انصارالله رهبری را در دست گرفته نشان می دهد که این یک انقلاب مردمی است.

مهتدی افزود:عبدالله هادی طرحی را پیاده کرده که کشور یمن به 6 استان تقسیم شود در واقع راهی به دریا نداشته باشد که مردم
انصارالله نسبت به این طرح تجزیه طلبانه  اعتراض کردند.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا در ادامه برنامه با اشاره به این که انصارالله بیانیه قانون اساسی را صادر کرد گفت:  باید شورای انقلاب یا شورای ریاست جمهوری برای اداره کشور تشکیل شود.

 تونس اهمیت استراتژیک زیادی ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه تفاوتی میان یمن،تونس و مصر وجود دارد اظهارداشت: تونس در معادلات منطقه ای از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار نیست.

مهتدی با تاکید بر این که انقلاب تونس الهام بخش بقیه انقلاب ها بود ادامه داد: در مصر انقلاب به نتیجه نرسید.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا با بیان این که وقتی انقلاب در این کشور به مرز ارتش رسید متوقف شد،افزود: این انقلاب وقتی به دستگاه امنیتی رسید متوقف شد.

وی علت به نتیجه رسیدن انقلاب یمن را وجود رهبری" انصارالله "دانست و عنوان کرد: حتی شخصیت محبوبی در این کشور به حساب می آید،زیرا کاریزما دارد و میلیون ها نفر زمان سخنرانی اش به صحبت های حثی گوش می دهند.

مهتدی با اشاره به این که مردم ایشان را از طریق شبکه های تلویزیونی دنبال می کنند،خاطر نشان کرد: آن ها پشت انصارالله قرار گرفته اند به طوری که واحد های ارتش تسلیم شدند.

 مردم یمن انقلابشان را با رهبری انصارالله به نتیجه رساندند

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا با اشاره به این که زمانی که ارتش تسلیم شد دستگاه امنیتی مصر دیگر وجود نداشت،ادامه داد: مردم یمن با رهبری انصارالله و حثی توانستند انقلابشان را به نتیجه برسانند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا سایر قبایل از انصارالله و حثی ها حمایت می کنند،گفت: حوثی ها در "سعده" بسیار اذیت شدند به گونه ای که عملیات نظامی از سوی ارتش بر علیه آن ها صورت گرفت.

مهتدی با اشاره به عملیات های نظامی که از سوی عربستان سعودی بر علیه حوثی ها شده بود،بیان کرد: جوانان انصارالله عقیدتی بودند به طوری که به دنبال منافع مادی و سیاسی نمی رفتند.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا با اشاره به این که آن ها در مقابل عملیات های نظامی می ایستادند به طوری که در درگیری با نیروهای عربستان حوثی ها توانستند آن ها را به عقب برانند.

وی با اشاره به این که ارتش عربستان نیروهایش را کنار گذاشت گفت: دو مسئله اساسی مطرح شده در یمن استقلال و مبارزه با فساد است.

مهتدی با بیان این که مردم فقیر یمن شاهد بودند که اکثریت امکان تهیه قوت روزانه خود را ندارند،اظهار داشت: این درحالی بود که قشر خاصی ثروت یمن را به یغما می بردند.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا با بیان این که کسی نبود که با فساد مقابله کند،گفت: از این بابت یمنی ها رنج می کشیدند.

وی با اشاره به توطئه هایی که از سوی سلفی ها و تکفیری ها علیه انصارالله می شد،ادامه داد: انصارالله با عقیده می جنگیدند این در حالی بود که با وجود امکانات کم توانستند به پیروزی ها خوبی دست یابند.

مهتدی با اشاره به این که انصارالله در همه شهرها حضور نداشت،اما از سوی مردم و ساکنان استان های مختلف مورد حمایت قرار می گرفت،خاطر نشان کرد: در صنعا اشغال نظامی صورت نگرفت به طوری که ساکنان این شهر به مردم خوش آمد گفتند و کمیته های مردمی را تشکیل دادند.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا با بیان این که مردم عملیات سراسر صنعا را به دست  گرفتند،اظهار داشت: انصارالله در میان مردم یمن از محبوبیت زیادی برخوردار است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا انقلاب توان مقابله و عبور از مسائل و مشکلات را دارد گفت: آن ها راه سختی را در پیش روی خود دارند.

ملت یمن راه بسیار سختی را در پیش دارند

مهتدی با بیان این که راه مردم یمن پر مخاطره و سخت است ادامه داد: طرح های دشمنان مردم یمن ممکن است در جهت منزوی کردن آن ها و قطع منابع مالی باشد.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا با بیان این که احتمال تحریم از سوی کشورهای غربی و عربی بر علیه مردم یمن وجود دارد گفت: از سوی دیگر همچنین احتمال گسترش عملیات های تروریستی از سوی داعش و القاعده وجود دارد.

ضرورت وجود وحدت ملی برای رسیدن به اهداف انقلاب

وی ادامه داد: در چنین شرایطی برای این که انقلاب به اهداف نهایی خود برسد نیاز به وحدت ملی داریم.

مهتدی با تاکید بر این که مردم یمن خود را برای تحمل سختی ها آماده کنند افزود: ملت یمن پیروزی را در آغوش خود لمس خواهند کرد.

پژوهشگر ارشد منطقه غرب آسیا با بیان این که کشورهای مستقل باید به کمک ملت یمن بروند اضافه کرد: در این صورت می توان توطئه های دشمنان را خنثی کرد تا انقلاب مردم یمن به نتایج خوبی برسد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار