منصوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

دفاع ایران از تحقق خواسته‌های مردم یمن/ لزوم توجه رهبران جنبش‌های مردمی به خطر وجود عوامل دشمن در صنعا

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتقادات خود از تصمیم، اراده و منافع مردم یمن دفاع می‌کند و بسیار علاقه‌مند است که حکومتی در یمن شکل بگیرد که خواسته‌های مردم را تحقق ببخشد.

////////"جواد منصوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تحولات اخیر یمن، تصریح کرد: کشور یمن به لحاظ موقعیت استراتژیک و ژئو استراتژیک یکی از نقاط بسیار مهم در منطقه آسیا و آفریقا است، به لحاظ تأثیرات مهم اقتصادی "باب‌المندب" در این کشور برای دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: قیام‌های مردمی و نهضت‌های ضد سلطه در عصر کنونی بسیار مورد توجه مراکز مطالعاتی استراتژیک و سیاسی قرار گرفته است، لذا یمن می‌تواند در تمام کشورهای منطقه در راستای الگویی برای مبارزه با سلطه، تأثیرگذار باشد.

وی افزود: عربستان حساسیت ویژه‌ای نسبت به شیعیان دارد و یمن به دلیل نظام اعتقادی متفاوت با عربستان سعودی این کشور را نگران کرده است، لذا دولت‌های غربی و عربستان نسبت به یمن حساسیت ویژه‌‌ای دارند.

منصوری با بیان اینکه عربستان سعودی برای غرب از حیث تأمین انرژی و تنظیم سیاست‌های بازار انرژی اهمیت دارد، گفت: تجربه لیبی نشان داده است که نهضت‌های مردمی توان پیروزی بر حکومت‌های فاسد و دیکتاتور خود را دارند، اما کشورهای غربی این کشور را به یک بی‌ثباتی دائمی کشاندند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: مردم و مسئولان و رهبران جنبش‌های مردمی حتماً باید توجه داشته باشند که حفظ وحدت مردم و همچنین خطر وجود عوامل دشمن در یمن بسیار جدی است.

وی اظهار داشت: دولت سابق یمن به هیچ عنوان حاضر نشد که حق قانونی ملت را بپذیرد و به این دلیل امکان بقای حکومت سابق وجود نداشت، اما امریکا و اسرائیل اجازه نمی‌دهند که یک حکومت در یمن شکل بگیرد که خواست مردم این کشور اجرا شود.

منصوری افزود: ممکن است منابع آمریکایی و اسرائیلی یک فتنه جدیدی را در یمن پی‌ریزی و با به وجود آوردن گروهکی دست‌ساز مانند داعش این کشور را ناآرام کنند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتقادات خود از تصمیم، اراده و منافع مردم یمن دفاع می‌کند و بسیار علاقه‌مند است که حکومتی در یمن شکل بگیرد که خواسته‌های مردم را تحقق ببخشد و به طور جدی از تمام طرف‌های خارجی می‌خواهد که در امور داخلی یمن دخالت نکند.

وی ادامه داد: اگر این چنین باشد قطعاً بی‌ثباتی به این سرزمین محدود نخواهد شد و ممکن است خسارت‌های فراوانی برای تمام طرف‌های خارجی به دنبال داشته باشد.

منصوری افزود: از دولت‌های همسایه یمن می‌خواهیم در امور داخلی این کشور دخالت نکنند و اجازه دهند تا مردم یمن خودشان سرنوشت‌شان را رقم بزنند.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: دولت یمن یک دولت نوپا است، لذا باید اجازه داد تا این دولت بتواند سازوکارهای لازم برای حکومت را به وجود بیاورد و در نهایت این کشور بتواند در مجموعه منطقه به عنوان یک کشور مستقل و دارای حکومت مردمی کار خود را انجام دهد.

وی افزود: قطعاً هرگونه دخالت نظامی در یمن به بی‌ثباتی و تداوم بحران می‌انجامد و هیچ نیرویی نمی‌تواند مردم یمن را نسبت به خواسته‌های خود منصرف کند و سازمان ملل و دیگر کشورها هیچ توجیهی برای دخالت در امور داخلی یمن نخواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار