«علی مراد‌خانی» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معارفه مدیر مرکزی هنرهای نمایشی از احداث موزه‌ی تئاتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، صبح امروز مراسم معارفه «مهدی شفیعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان تئاتر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
 
ابتدای مراسم تعدادی از هنرمندان از جمله محمود عزیزی، ایرج راد، علیرضا نادر، مرضیه برومند، و حسین پاکدل سخنرانی کردند.
 
مهدی عزیزی عضو هیأت مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جمع و قدردانی از زحمات اردشیر صالح پور دبیر سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: اکنون مهدی شفیعی مسئولیت مرکز هنرهای نمایشی را در دست گرفته و از او تنها یک تقاضا دارم و آن این است که اگر باری را نمی‌توان برداشت بنابراین باری را به جمعیت رنجیده‌ی تئاتر اضافه نکنند.
 
وی ادامه داد: آقای مرادخانی‌ جزء‌ بدنه‌ی تئاتر هستند و امروز کسی را به عنوان مدیر مرکز در رأس اساسی‌ترین هنرهای موجود در جامعه قرار دادند و باید تعاملی را مرکز هنرهای نمایشی با خانه‌ی تئاتر برقرار کنند به گونه‌ای که اعتماد و امید بخشی به وجود بیاید و امیدوارم تئاتر روزهای خوبی را پیش‌رو داشته باشد.
 
در ادامه نیز ایرج راد مدیر عامل خانه‌ی تئاتر، بیان کرد: بارها و بارها به این جلسات آمدیم اما آنچه که باقی می‌ماند نام نیک از مدیران گذشته و آینده است؛ به نظر من کسی که مدیریت جامعه هنری را برعهده می‌گیرد باید مسئولیت پذیر باشد و احساس مسئولیت کند.
 
وی با اشاره به زحمات اردشیر صالح‌ پور در زمینه های مختلف تئاتر اظهار داشت: انتصاب مهدی شفیعی در مرکز هنرهای نمایشی به دو دلیل گزینه‌ی مناسبی است، یک به دلیل آنکه تحصیلات تئاتری دارد و سالها است در مرکز هنرهای نمایشی فعالیت کرده و با همه‌ی مشکلات تئاتر آشنا است دوم نیز به دلیل بی حاشیه بودن این فرد است و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
راد تصریح کرد: مهدی شفیعی جوان است و انرژی بسیاری برای گفتگو و تعامل با هنرمندان دارد و ما هر آنچه که از دستمان بر بیاید در خانه تئاتر برای او انجام خواهیم داد.
 
وی افزود: همه‌ی ما از علی مراد‌خانی توقع داریم تا به وضعیت تئاتر رسیدگی کند چرا که از عملکرد اخیر تئاتر راضی نیستیم و هیچ کدام از مشکلات حل نشده اما متأسفانه مراد‌خانی نگاه ویژه‌ای به موسیقی دارد و امیدواریم همانطور که دلشان برای موسیقی و تجسمی می‌تپد روزی برسد که دلش برای تئاتر هم بتپد.
 
علیرضا نادری کارگردان و نمایش‌نامه نویس در این مراسم اظهار داشت: کمی تند حرف می‌زنم و امیدوارم تلخی نکنم چرا که تا کنون به جزء امروز در هیچ جلسه‌ی دولتی حضور نداشتم و خود را موظف کردم با هیچ مقام دولتی لابی نکنم  اما از وقتی که وارد خانه تئاتر شدم راهرو‌های ارشاد را یاد گرفتم.
 
وی ادامه داد: من ایرج راد در نقش ناصرالدین شاه می‌شناسم و شناخت چندانی از او ندارم همچنین امیر دژاکام را نیز جز با چند کار تئاتری بیشتر نمی‌شناسم، در واقع می‌خواهم بگویم که رفاقتی با آنها ندارم و اگر تندی می‌کنم به عنوان بخشی از تئاتر ایران وارد مناسبات دولتی نمی‌شوم.
 
نادری افزود: گذشته را باید فراموش کرد، کارکرد مدیران قبل خوب نبوده است و به نظرم تئاتر دچار تهدید بزرگی است و اکنون هزار سال است که خورشید طلوع نمی‌کند.
 
وی تصریح کرد: نه ماه از مدیریت حسین طاهری می‌گذرد و تئاتر دستاوردی نداشته چرا که ما با سیستم مواجه هستیم نه با فرد و اکنون نمی‌توانیم واقعیت‌های تئاتر را تعریف کنیم، ما را خانه موسیقی کردند.
 
نادری با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تئاتر در مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون دارد و به گفته‌ی مقام معظم رهبری اکنون باید مصوبه‌های این شورا را اجرایی کنیم.
 
وی افزود: چنانچه با عقل، عشق و هوش مسیر را طی کنیم می‌توانیم از راه کنونی تئاتر عبور کنیم این مرحله برای تئاتر نابودی است و استفاده از دانش و قوانینی که درباره‌ی تئاتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد می‌تواند ما را از مسیر نابودی نجات دهد.
 
نادری در پایان خطاب به مهدی شفیعی بیان کرد: در تشکیلات نظام اداری تئاتر پیشنهاد دهنده‌هایی هستند که باج می‌گیرند و این برای مدیر مرکز هنرهای نمایشی هشدار است.
 
علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم بیان کرد: من برای انتصاب مهدی شفیعی در مرکز هنرهای نمایشی با هنرمندان بسیاری مشورت کردم و اکنون از آنها برای مشورتی که به من دادند، سپاسگذارم.
 
وی ادامه داد: به دلیل اتفاقات گذشته باید برای انتخاب مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی همه‌ی جوانب را می‌سنجیدم و حتی پیشنهاداتی برای این سمت به برخی از هنرمندان دادم  ولی آنها این کار را قبول نکردند چرا که به طور حتم این راه بسیار سختی است.
 
مرادخانی تصریح کرد: مهدی شفیعی مدتی به عنوان مشاور در امور برنامه‌ریزی در ارشاد حضور داشت، او ذهن ریاضی بسیار قوی دارد.   
 
بنابر این گزارش همچنین مراد‌خانی نموداری را از اعتبارات معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان داد که در این نمودار بودجه تئاتر از همه بالاتر بود.
 
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ذاتاً بودجه ما محدود است و با توجه به بودجه داده شده از طرف دولت در کل معاونت هنری 16میلیارد پول گرفته و 7 میلیارد آن برای تئاتر و بقیه بودجه برای حوزه‌های دیگر معاونت هنری تقسیم شده است.
 
وی در خصوص احداث موزه‌ی تئاتر گفت:‌ به دنبال ایجاد موزه‌ی تئاتر هستیم و اتابک نادری مدیر پروژه‌ی این کار است چرا که وی پیگیریهای بسیاری می‌کند و ما زودتر به نتیجه می‌رسیم.
 
مراد‌خانی زیر ساخت‌های تئاتر را مهم خواند و بیان کرد: زیرساختها اهمیت بسیاری دارد اما مشکلات اجتماعی داریم به عنوان مثال ما به اثری مجوز دادیم که همخوانی خانم در آن وجود داشت اما سر این موضوع داستانهای بسیار به وجود آمده است یا در تئاتر گزارش‌های زیادی به ما می‌رسید که از دو ساعت نمایش دو جمله آن  مسئله ساز می‌شد.
 
وی خاطر نشان کرد: حساسیت‌های اجتماعی را باید برطرف کنیم و مسائل کوچک جلوی کارهای بزرگ را نگیرد و مهمترین ویژگی مهدی شفیعی برخورد خوب او است؛ به نظر من مدیر خوب مدیری است که حرفها را بشنود.

مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، در این مراسم ضمن تشکر از حضور هنرمندان بیان کرد: دریافت حکمم در مرکز هنرهای نمایشی را همزمان با ایام بهمن ماه به فال نیک می‌گیرم و از همه می‌خواهم تا من را دعا کنند تا بتوانم رو سفید باشم.
 
وی ادامه داد: با آمدن من در مرکز هنرهای نمایشی قرار نیست اتفاق معجزه‌آسایی رخ بدهد ما از سخت‌افزارها عقب افتاده‌ایم و اکنون باید بیشتر گوش بدهیم و استفاده کنیم.
 
شفیعی افزود: اعتقاد من آن است که تئاتر ایران بالنده است و امسال جشنواره فجر یک درصد از حضور جوانان بود؛ در واقع 80 درصد از کارگردانان جشنواره فجر را نسل جوان و فارغ‌التحصیلان عرصه‌ی تئاتر تشکیل می‌دادند.
 
وی تصریح کرد: متأسفانه امکانات و سخت‌افزارها و فضاهای کالبدی نتوانسته به اندازه‌ی خلاقیت هنرمندان کافی باشد اما جریان جدید تئاتر جریانی خلاقانه است و من به عنوان کارمند دولتی باید سازو کاری را شکل بدهیم که منحصر به دولت نباشد.
 
شفیعی با اشاره به وضعیت بودجه بیان کرد: وضعیت بودجه اکنون از همه وقت بدتر است و سرجمع بودجه تئاتر به ده میلیارد نیز نمی‌رسد، با این واقعیت باید به سراغ برنامه‌ریزی برویم و حمایت از تولیدات تئاتر اولویت ما قرار می‌گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اولویت‌های ما در مرکز هنرهای نمایشی تئاتر شهرستانها و ایجاد تئاتر شهر در شهرستانها است.
 
مرضیه برومند کارگردان بازیگر سینما تئاتر، تلویزیون، در مراسم معارفه مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی بیان کرد: سالها از فضای تئاتر به دلایلی دور بودم و به لطف جشنواره تئاتر عروسکی دوباره وارد فضای تئاتر شدم و چون چالش و مشکلات را دوست دارم با وجود محدودیت‌ها و کمبود‌ها اکنون در تئاتر هستم.
 
وی ادامه داد: آرزو می‌کنم مهدی شفیعی با برنامه به مرکز هنرهای نمایشی آمده باشد و تئاتر را رونق دهد و فضای ناامیدی و سیاه تئاتر را به روشنی برساند همچنین امیدوارم تئاتر شهر را بسازند.
 
برومند خطاب به مهدی شفیعی گفت: باید به مسئولان پیله کرد من فکر می‌کنم مسئولین قوطی بگیر بنشین را دست ما دادند.
 
وی با اشاره به هموطنان اهوازی و هوای نامطلوب آنجا اظهار داشت: شب گذشته هموطن اهوازی به من پیامک زد که ما و فرزندانمان در هوای بد اهواز خفه می‌شویم و این پیام به من فهماند که مسئولیت خطیری را بر عهده دارم تا مشکلات مردم را به گوش مسئولان برسانم.
 
برومند در پایان گفت: عدالت باید به نفع مردم باشد نه تئایری‌ها و امیدوارم تئاتر از شکل زشتش در بیاید و اطراف تئاتر شهرمان در شأن تئاتر باشد.
 
اردشیر صالح‌ پوردبیر سی‌و سومین جشنواره تئاتر فجر، در پایان مراسم بیان کرد: تئاتر ذاتش جمعی و گروهی است و نیاز به روح و همدلی دارد و در قبال تئاتر همه باید احساس مسئولیت کنند و آستانه نقد پذیری خود را بالا ببرند تا این موضوع به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
 
وی ادامه داد: به طور حتم در فضای ملتهب واکنش وجود دارد نباید دیوار شویم بلکه باید راه شویم چنانچه دیوار هم شویم این تراژدی ادامه پیدا می‌کند که من راه تو را بسته و تو راه من.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار