آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جعمه تهران:

آمریکا می‌خواست همان فریب قرارداد "اسلو" را بر سر ما بیاورد/ فقط در زمان ولایت‌فقیه، کشور فروخته نشده/ قدردانی از صدا و سیما بابت مستندهای پخش شده در ایام‌الله دهه فجر

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: در 22 بهمن، خبرنگاران خارجی آمدند و گفتند تنها چیزی که در ایران ندیدند، تحریم بوده و ایران اصلاً شبیه یک کشور تحریم شده نیست.

نگاه قرآن درباره بیگانگان، مقابله به مثل است/ قدردانی از صدا و سیما بابت مستندهای پخش شده در ایام‌الله دهه فجر/ 22بهمن، بیعت مردم با ولی‌فقیه و آرمان شهیدانبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نمازجمعه امروز (24بهمن) در خطبه‌های نخست فریضه عبادی- سیاسی نماز جمعه تهران با اشاره به فرمایشی از امیر المؤمنین امام علی(ع) اظهار داشت: تقوا را برای خدایی نگه دارید که همه حرف‌های شما را می‌شنود و حتی اگر چیزی در دل داشته باشید ذات مقدس ربوبی می‌داند.

وی با  اشاره به سبک زندگی دینی در امور اجتماعی افزود: در جامعه اسلامی رفتار مسلمانان با یکدیگر در عرصه رفتارهای نامناسب باید قرآنی باشد.

آیت‌الله خاتمی با  اشاره به اینکه انسان در زندگی اجتماعی با برخوردهای نامناسب مواجه می‌شود، بیان داشت:‌ یک روش برخورد با رفتار نامناسب، مقابله به مثل است که اسلام این روش را نمی‌پسندد.

وی ادامه داد: روش دوم برخورد با رفتار نامناسب، برخورد منطقی است و این شیوه مطلوبی است که مورد پسند اسلام نیزقرار دارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به شیوه سوم برخورد با رفتار نامناسب که در قرآن مطرح شده است، اظهار داشت: شیوه دیگری که قرآن برای برخورد با رفتار نامناسب مطرح می‌کند این است که جواب بدی را با خوبی بدهید و این یک اصل است که دارای زیر مجموعه‌هایی نیز هست.

وی ادامه داد: اینکه اسلام می‌گوید خشم خود را فرو برید و یا عفو کنید و یا حلم داشته باشید به معنای پاسخ دادن بدی با خوبی است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه شش ‌آیه از قرآن در خصوص اصل عدم مقابله به مثل در جامعه اسلامی و ایمانی است، اظهار داشت: اما از نگاه قرآن درباره بیگانگان، اصل بر مقابله به مثل است مگر شرایط به گونه‌ای باشد که این برخورد نامناسب باشد و البته طبق آیات قرآن، نباید در این مقابله به مثل با دشمن هم زیاده‌روی کرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه به فرمایش رهبری در هفته گذشته اشاره کرد و بیان داشت: فرمایش مقام معظم رهبری در هفته گذشته که فرمودند "به لطف خدا ملت ایران در 22 بهمن نشان خواهد داد که هر کس بخواهد این ملت را تحقیر کند با یک ضربه متقابل مواجه خواهد شد"، بر مبنای آیه 114 سوره مبارکه بقره بود.

آیت‌الله خاتمی خطبه‌های دوم نماز جمعه امروز (24بهمن) تهران را نیز با فرمایشی از امیر المؤمنین امام علی(ع) آغاز کرد و گفت: اگر انسان به این نکته توجه  کند که پیمانه‌ای برای او در این زندگی در نظر گرفته شده، دلبسته این دنیا نمی‌شود و آرزوهای طولانی فریبش نمی‌دهد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ضمن تقدیر و تشکر از مردم خوب ایران که با حضور بسیار شکوهمند و ده‌ها میلیونی خود در راهپیمایی 22بهمن به نظام اسلامی آبرو دادند، اظهار داشت: هر گامی که شما در روز 22بهمن برداشتید، خداوند پای شما عمل صالح و پاداش عمل عبادی و سیاسی نوشت.

آیت‌الله خاتمی حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن را بر پایه دو مبنا دانست و بیان داشت: یکی از مبناهای حضور پر شکوه مردم در راهپیمایی اخیر شکر خداوند بود که به لطف او توانستند 36سال پیش یک رژیم  اسلام‌ستیز، اخلاق و عفت ستیز، آزادی ستیز، استقلال ستیز و مردم‌ستیز را سرنگون کردند.

وی در ادامه با قدردانی از رسانه ملی به دلیل مستندهای پخش شده در ایام دهه فجر، اظهار داشت: باید بابت مستندهای خوبی که در ایام‌الله دهه فجر از سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی رژیم سراسر ظلمت و وابستگی پهلوی و نیز آگاهی نسل‌های سوم و چهارم انقلاب پخش شد، تشکر کنم.

آیت‌الله خاتمی مبنای دوم حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن را بیعت با ولی‌فقیه دانست و گفت: در روز 22 بهمن همه آمده بودند و سخن همه این بود که بگویند ما در صحنه دفاع از نظام اسلامی هستیم.

وی ادامه داد: راهپیمایی 22 بهمن بیعت با ولی‌فقیه به صورت عملی بود و شما مردم آمدید و عملاً  گفتید "ما همه سرباز توییم خامنه‌ای، گوش به فرمان توییم خامنه‌ای".
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با بیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی امسال 22 بهمن در اکثر شهرها و استان‌ها دو برابر و گاه سه برابر از سال گذشته بود، اظهار داشت: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال بیعت با آرمان شهیدان بود و مردم ‌آمده بودند تا به شهیدان بگویند که شما رفتید اما بدانید راهتان پر رهرو باقی مانده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه راهپیمایی باشکوه 22 بهمن سال 93 همانند راهپیمایی سال 57 بود اظهار داشت: این مایه اعجاب است که حضور مردم بسیار باشکوه‌تر برگزار می‌شود، همه انقلاب‌ها به مرور زمان کمرنگ می‌شوند، یک جامعه‌شناس آمریکایی در تحقیقاتی که انجام داده، گفته بود در همه گفتمان‌ها، دکترین و نسخه‌های حکومتی پس از پدید آمدن رنگ باخته و از میدان بیرون آمده‌اند، غیر از دکترین آیت‌الله خمینی که نه فقط کمرنگ نشده بلکه در گذر زمان بر اهمیت آن افزوده شده و ملت‌های دیگر را نیز به آن جذب کرده است.  
 
آیت‌الله خاتمی افزود: راز ماندگاری انقلاب اسلامی یک کلمه است، اکثر انقلاب‌ها از بیرون است اما این انقلاب از درون بوده و مردم با اعتقاد و انگیزه 36 سال از نظام دفاع کردند، این نظام پرچم توحید و اسلام است و این مردم اجازه نمی‌دهند عزت این نظام کمرنگ شود.  
 
وی با تأکید بر اینکه فراگیری کمی این راهپیمایی بسیار چشمگیر بود، گفت: در هزار شهر و پنج هزار روستا و از مرکز تا منتهی‌الیه مرزهای کشور، همه مردم آمدند و همچنین در خوزستان با وجود هوای غبار آلود، مردمش وفادارانه شرکت کردند و حتی یکی از افرادی که در راهپیمایی شرکت کرده بود در مصاحبه‌اش گفت که اگر بمب هم ببارد، در این راهپیمایی شرکت می‌کنیم.  
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: از جهت کیفی نیز همه سلیقه‌ها در این راهپیمایی باشکوه شرکت کردند و یک جشن ملی به معنای واقعی کلمه با حضور نسل دوم، سوم و چهارم برپا شد و این نسل‌ها آمدند تا بگویند که ما نیز مانند نسل اول پاسدار انقلابیم و شعاری از نسل دوم تا چهارم سر می‌دهیم، ما همان نسل جوانیم که ثابت کردیم در ره عشق جگردارتر از صد مردیم، هر زمان شور خمینی گردد، ما دور سیدعلی خامنه‌ای می‌گردیم.  
 
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه راهپیمایی 22 بهمن پیام‌های بسیاری را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: یکی از این پیام‌ها وفاداری، خستگی‌ناپذیری و وحدت بود که البته مهم‌ترین پیام راهپیمایی امسال پیام عزت و ذلت‌ناپذیری بود که شایسته تحلیل است، در این راهپیمایی دو شعار نو دیده شد، یکی از این شعارها "نه تحریم نه ذلت، مذاکره با عزت" و دیگری "پاسخ هر گزینه روی میز مرگ بر آمریکای اسلام‌ستیز"، هر ساله مردم ما از آمریکا نفرت دارند اما نفرت امسال بیش از گذشته بود و از عمق جان و از بند بند وجود، مردم شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند.  
 
وی اضافه کرد: این شعار ریشه در 2 ماه عزاداری برای امام حسین(ع) داشته و این درسی بوده که ملت ما از امام حسین(ع) گرفته‌اند و براساس آن کشورمان ذلت را قبول نمی‌کند و با شعار "هیهات‌ من الذله" در مسیر عزت و سعادتمندی کشور قدم برمی‌دارند.  
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران تأکید کرد: در این مسیر کسانی گاهی خیالاتی می‌شوند و می‌گویند مرگ بر آمریکا نگویید اما باید بدانند تا آمریکا و شیطنت‌هایش وجود دارد، این شعار باشکوه خواهد ماند و هر کس در مقابله با این شعار بیرون بیاید منزوی خواهد شد، مردم ما به مسئولان گفتند که مردانه در صحنه حاضر شده‌ایم، بنابراین تشکر از حضور مردم از سوی مسئولان جداً بایسته است.  
 
آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: مسئولان ما باید خدمت بیشتری را با حفظ کرامت و بزرگی برای مردم به آنان ارائه دهند که البته مسئولین نیز تشکر خود را خواهند کرد.
 
وی با تأکید بر اینکه صاحبان قلم باید حریم مردم را حفظ کنند، گفت: وقتی عصبانی هستند خشمشان را کنترل کرده و حرفی نزنند و روی اعصاب مردم راه نروند، برخی از مقاله نویس‌ها با تمسخر و کنایه می‌نگارند اما باید منطقی بنویسند و انتقاد کنند، دوره تمسخر و نیش و کنایه گذشته است، مردم ما بسیار فهیم هستند.  
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه امروز آمریکا جسورانه و بی‌ادبانه در قبال ایران حرف می‌زند، افزود: "دیوید کوهن" در بیانات اخیرش گفته که تحریم اقتصادی دست ایران را بسته است و آن‌ها گیر افتاده‌اند و تیم مذاکره کننده با دست بسته در مذاکرات شرکت می‌کند، باید بگویم راهپیمایی ملت بزرگ ایران یک تو دهنی به یاوه‌گویی آن‌ها بود، ملت ایران دست بسته نیست و مدبرانه و بادقت برنامه خودش را دنبال می‌کند.  
 
آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گروه 1+5 و در رأس آن آمریکا در پی عملیات فریب در برنامه هسته‌ای ایران بوده‌اند، گفت: آنان همان فریب را با قرارداد اسلو سر فلسطینی‌ها آوردند که در ابتدا گفتند توافق بر کلیات و به تدریج به جزئیات پرداختند اما 22 سال از آن توافق گذشته و یک گام به جلو نرفتند و همین اقدام را می‌خواستند در طول مذاکرات هسته‌ای بر سر ما بیاورند.  
 
وی اضافه کرد: اصلاً سر کلیات دعوا نیست و نیازی بر توافق در کلیات وجود ندارد، در قرارداد NPT همه چیز به صورت مشخص وجود دارد، آنچه که مسأله‌ساز بوده، جزئیات توافق است.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: معظم‌له گفتند در یک مرحله باید همه چیز تمام شود، مفاد توافق‌نامه باید واضح و غیرقابل تعبیر باشد، طرف مقابل عادت به چانه‌زنی دارد و نباید بهانه‌جویی کند و کلیات و جزئیات نیز باید با هم باشد، این بیانات رهبری افکار آن‌ها را به‌هم ریخت و ما شاکریم بر داشتن این رهبر بیدار که چشم بیدار ملت‌ هستند و در مقاطع حساس توطئه‌ دشمنان را نقش بر آب می‌کنند و مردم ما با همه وجود مطیع امر رهبری هستند.    

آیت‌الله خاتمی با مورد خطاب قرار دادن جوانان کشور که تحلیل مسائل سیاسی حق آنان است، اظهار داشت: در عرصه موضوع هسته‌ای جلوه‌ای از اعتدال و افراط و تفریط وجود داشته، افراط به معنای این است که توافق فتح‌الفتوح است اما باید بگوییم این پیروزی بزرگ نیست، حرکت عادی در سیاست خارجی است و تفریط به معنای این است که هیأت مذاکره‌کننده رفتند و کشور را فروختند، این درحالی است که مذاکره‌کنندگان ما گفتند فرزند این ملت و مطیع ولایت هستند و در چارچوب اوامر ولایت، برنامه خود را تنظیم می‌کنند.  
 
وی تصریح کرد: اگر می‌خواهید پیدا کنید که چه دوره‌ای کشور فروخته شده است، آن زمانی بود که دیکتاتورها بر ما حکومت می‌کردند اما در حال حاضر که سایه رهبری بر سر ما است، کشور فروخته نشده و نخواهد شد، در طول 200 سال اخیر هر وقت جنگی رخ داده بخشی از کشور از دست رفته است، اما تنها در زمان ولایت‌فقیه بوده که 8 سال جنگ درگرفت و به فضل خداوند یک وجب از خاک کشور را از دست ندادیم.  

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه واژه گیر افتادن و دست بسته بودن در شأن آمریکایی‌هاست، اظهار داشت: آمریکایی‌ها هر جا که وارد شدند با دادن تلفات زیاد دست از پا درازتر فرار کردند، وارد عراق، افغانستان، سوریه و یمن شدند چه چیز گیرشان آمد؟ درحال حاضر نیز وارد اوکراین شدند و فقط نفرت مردم گیرشان آمد، یک زمانی فقط ایران می‌گفت "مرگ بر آمریکا" اما امروز یمنی‌ها هم می‌گویند "الموت‌ الآمریکا"، شما بدبختید و گیر افتادید.  

وی در پایان با اشاره به تحریم‌ها، خاطر نشان کرد: در خردادماه سال 91 بود که تحریم‌های جدیدی را بر کشور ما تحمیل کردند، در روز قدس مردم ایران آمدند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند، الآن سال 93 است، در 22 بهمن خبرنگاران خارجی آمدند و گفتند تنها چیزی که در ایران ندیدند، تحریم بوده و ایران اصلاً شبیه یک کشور تحریم شده نیست، این کشور، کشور امام زمان(عج) است و به یاری‌ ایشان، توطئه‌ها را پشت سر گذاشته و می‌گذارند.  

انتهای پیام/
 
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمزه ازاسفراین
۱۷:۲۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۳
حضوردر نمازعبادی وسیاسی جمعه عشق به انقلاب اسلامی وادامه راه شهیدان وبصیرت وهوشیاری در برابر فتنه گران کور دل است وتا زمانی که وحدت بین مردم باشد ومردم پشتیبان ولی فقیه .استکبارجهانی امریکاواروپاوصهیونیستها نمی توانند هیچ غلطی بکنند وهرچند بر طبل توخالی خود بکوبندواسلام هراسی کنند نمی توانند کوچکترین خدشه وگزندی به انقلاب اسلامی واتحادویکپارچگی و صفوف مردان مرد فرزندان روح الله(قدس سرهَ)داشته باشند.
آخرین اخبار