به تازگی یک سنگ قبر سنگین در باغی در لستر در انگلستان کشف شده که طرح‌های رمزآلودی روی آن حک شده است. دانشمندان در حال مطالعه روی این حکاکی هستند تا ببینند چه پیغامی به همراه دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، یک کنده‌کاری سنگین سنگ قبر در حالی که به عنوان سنگ تزئینی باغ در مکانی فروخته می‌شد، توسط یک باستان‌شناس کشف شد.
 
جیمز بالمه، باستان‌شناس و مجری تلویزیون در اینباره می‌گوید: "این سنگ تزئینی به شدت کثیف بود و خطوط آن به دلیل قدیمی بودنش مشخص نبود. شکل کنده‌کاری آن خیلی ساده و از نظر هنری بسیار ضعیف بود. با خودم فکر کردم که این سنگ تزئینی اصلا عادی نیست. پس تصمیم گرفتم که آن را بخرم و تمیزش کنم".
 
زمانی که وی این سنگ تزئینی را تمیز کرد با سنگی برخورد کرد که با طرح‌های پیچیده‌ای حکاکی شده بود و نمی‌توانست مفهوم و شکل این طرح را متوجه شود. وی می‌افزاید:"شکل حکاکی شده این سنگ تقریبا شبیه به یک نوشته بود. فکر کردم که شاید این سنگ تکه‌ای از یک گذرگاه طاقدار یا سقف یک اتاق باشد".
 
بالمه همچنین می‌گوید‌:‌ "این تکه سنگ 25 تا 30 کیلوگرم وزن داشت و به نظر می‌رسید که از یک سنگ بسیار سخت درست شده است. پایین آن پهن‌تر از سرش بود. حدود 46 سانتی‌متر ارتفاع و 14 سانتی‌متر ضخامت داشت. تمام نقش و نگار آن جلوی سنگ بود و البته علائم حکاکی‌های ریز در دو طرف و پشت آن نیز به چشم می‌خورد".
 
این باستان‌شناس با مطالعات بیشتر روی این سنگ، متوجه شد که این سنگ تزئینی یک سنگ قبر قدیمی است که احتمالا به دوره آنگلوساکسون‌ها یعنی سال 410 برمی‌گردد که در آن زمان، امپراتوری روم، بریتانیا را رها کرد.
 
به گفته وی، در دوره آنگلوساکسون، چند گروه مختلف به انگلستان مهاجرت کردند. این افراد آثار خوب هنری مانند سنگ حجاری شده با طرح‌های پیچیده‌ای از خود به جا گذاشته‌اند که برخی از آنها تا به امروز سالم باقی مانده‌اند. ادبیات نیز در این زمان رونق بسیاری گرفت و شعر «بیوولف» یکی از معروف‌ترین آثار این دوره است. بیوولف (Beowulf) نخستین حماسه شناخته شده اروپایی از نویسنده‌ای ناشناس است.
 
با این همه، بالمه فقط به دلیل برخی شواهد معتقد است که این سنگ متعلق به دوره آنگلوساکسون است و از این بابت کاملا مطمئن نیست و نیاز به مطالعات بیشتر برای رمزگشایی از این سنگ قبر عجیب دارد.
انتهای پیام/زض
منبع:انا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.