در کودک هراسی لازم است والدین تغییر نگرش دهند و همگام با متخصص به طریق علمی نظیر مشاوره کودک در کاهش استرس او تلاش کنند.

دکتر قربان علی‌نژاد روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اضطراب یک هیجان طبیعی است که در افراد به خصوص در سنین و ماههای اولیه زندگی کودک وجود دارد. میزان نرمال این اضطراب تا حدودی از طریق در آغوش کشیده شدن، نوازش‌ها یا برخوردهای مادر، والدین و پرستاران تأمین می‌گردد. 

وی ادامه داد: وقتی اطرافیان کودک را از موقعیت‌های اطراف چون تاریکی و تنهایی می‌ترسانند و یا با صدای بلند با او صحبت می‌کنند و از الفاظ نامناسب استفاده می‌کنند، به تدریج هیجان طبیعی کودک را به یک هیجان مرضی تبدیل کرده و کودک را از تجربه کردن باز می‌دارند. 

وی افزود:کودک نیز هیچ تلاشی برای دستیابی به مهارت‌ها و تجربه‌های جدید از خود نشان نمی‌دهد. 

این روانشناس با اشاره به اینکه اضطراب به صورت تعمیم دادن به تمام مسائل در کودک شکل می‌گیرد، افزود: در کودک هراسی لازم است والدین دکتر و یا فردی که کار بالینی انجام می‌دهد ارتباط و برخورد خوبی با کودک داشته باشند. همچنین والدین بایستی تغییر نگرش داده و همگام با متخصص به طریق علمی نظیر مشاوره کودک در کاهش استرس او تلاش کنند.

گفتنی است، آگاهی، دانایی و شناخت انسان %80 تا سن 5 سالگی اتفاق می‌افتد، لذا نباید کودک را از تجربه کردن برحذر داشت و اجازه داد تا این سن به مراحل رشدی خود برسد. 



انتهای پیام/ 

برچسب ها: ترس ، کودک ، تاریکی ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار