زنگنه گفت: پاکستانی ها مایل به همکاری هستند البته از ما خواسته اند که آنها را جریمه نکنیم، در صورتی که بخواهیم به این خواسته آنها عمل کنیم آنها باید تغییراتی در قرارداد به نفع ایران بدهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ خط لوله صلح نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است که براساس تفاهم‌های انجام شده، ایران متعهد می‌شود که تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد. این مسیر اقتصادی‎ترین روش تامین انرژی شبه قاره هند می‌باشد. مذاکراتی پیرامون پیوستن ترکمنستان و قطر به ایران برای تامین گاز طبیعی این پروژه بزرگ مطرح شده است.
 
ساخت این خط لوله که از سال 2002 شروع شد، قرار بود در 31 دسامبر سال 2014 به بهره‌برداری برسد امروز پایان قرارداد 12 ساله خط لوله صلح بین ایران و پاکستان است اما کوچکترین کاری از سوی پاکستان انجام نشده است، پاکستان علت عدم شروع فعالیت را ناتوانی در تامین هزینه‌ها عنوان کرده، قرار بود پاکستان درصورتی که نتواند به تعهداتش عمل کند ماهانه 200 میلیون دلار به عنوان خسارت بپردازد.  
 
براساس این قرارداد، ساخت خط لوله صادرات گاز با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و انشعابات لازم در ایران پیگیری و کلنگ احداث 781 کیلومتر از یک‌هزار کیلومتر خط لوله صلحی زده شده تا در خاک پاکستان احداث شود.
 
این در حالی است ایران به تعهدات خود پیش از زمان قیدشده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده است اما پاکستان هیچ حرکتی برای احداث خط لوله انجام نداده و پروژه هنوز نیمه کاره مانده است.
 
براساس این گزارش، در صورت عدم اجرای این خط لوله پاکستان باید جریمه دیرکرد را براساس آنچه که در قرارداد ذکر شده پرداخت کند.
 
براساس این گزارش بیژن زنگنه با حضور در شبکه خبر در خصوص قرارداد گازی با پاکستان گفت: از نظر ما صادرات گاز به پاکستان مشکلی ندارد، چرا که قرارداد معتبر با آنها داریم و باید از اول 2015 برداشت گاز را آغاز می کردند اما آنها تخلف کردند و برداشت نکرده اند.
 
وی گفت: طبق برنامه خط لوله گازی را تا مرز با پاکستان خواهیم کشید و از شورای اقتصاد مجوز آن را هم گرفته ایم و طرف پاکستانی نیز چندین بار با ما گفت وگو کرده و اظهار داشته است که مشکل فاینانس دارد و در صورت حل مشکل، خط لوله گازی خود تا مرز ایران را خواهد کشید و برداشت گاز را آغاز خواهد کرد.
 
وزیر نفت ادامه داد: بزودی این مشکلات حل خواهد شد و آنها اعلام کرده اند هر وقت مشکل تحریم ها حل شود می توانند گاز را از ایران تحویل بگیرند.
 
زنگنه ادامه داد: پاکستانی ها مایل به همکاری هستند البته از ما خواسته اند که آنها را جریمه نکنیم، در حال مذاکره هستیم و در صورتی که بخواهیم به این خواسته آنها عمل کنیم آنها نیز باید تغییراتی در قرارداد به نفع ایران بدهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار