«آرش سیگارچی» خبرنگار شبکه صدای آمریکا (VOA) که به اتهام جاسوسی و فعالیت علیه امنیت ملی در ایران محکوم شد، این بار با شگردی جدید به دنبال جذب خبرچین و جاسوس است تا باری دیگر خوش خدمتیش را به دولت آمریکا اثبات کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، همیشه اینطور نیست که خبرنگاران در همه اتفاقات و حوادث غیرمترقب حاضر باشند و در بسیاری مواقع مردم عادی با گوشی‌های خود عکس و فیلم‌هایی می‌گیرند که گاهی اوقات با استقبال زیادی روبرو می‌شود، اما این در حالی است که برخی از رسانه‌های مخالف نظام، با ساخت گزارش‌هایی جهت‌دار با ظاهری شبیه به محصولات شهروند خبرنگار‌ها، قصد واقعی جلوه دادن دروغ‌های خود را دارند و گزارش خود را به نام مردم عادی معرفی می‌کنند.

برخی از این رسانه‌های ضد ایرانی مانند شبکه بهائی من و تو، بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکابا سوء استفاده از این ایده رسانه‌ای با راه اندازی صفحه‌ای به نام گزارشگر با پوشش شهروند خبرنگار به دنبال جذب خبرچین و جاسوس هستند که گزارش‌هایی از داخل کشور را با هدف سیاه نمایی اوضاع اجتماعی و اقتصادی و سیاسی  پخش می‌کند.

سرویس‌های جاسوسی سیاسی معاند با این روش به دنبال چند هدف هستند اول اینکه با جمع‌آوری اطلاعات گوناگون آن هم با شیوه‌ای راحت و رایگان بخش قابل بهره‌برداری اطلاعات ارسال شده را برای سرویس اطلاعاتی جدا نموده و سایر تصاویر که قالب آن‌ها سیاه‌نمایی وضعیت کشور است را در تبلیغات و جنگ روانی رسانه‌های وابسته به سرویس‌های جاسوسی که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند به کار می‌برند.

از طرفی سرویس‌های جاسوسی میان ارسال‌کنندگان تصاویر و فیلم‌ها افرادی را که دارای پشتکار هستند و نیز افرادی که دسترسی‌های اطلاعاتی مناسب دارند را در اصطلاح "نشان" کرده و در مراحل بعدی با تحت فشار گذاشتن آن‌ها، از این افراد به عنوان جاسوس و مزدور استفاده می‌کنند، این در حالی است که شبکه صدای آمریکا برای جذب جاسوس و خبرچین بخش شهروند خبرنگارش را تبلیغ می‌کند و می‌خواهد مخاطبانش از نقاط منفی و ناامیدی‌ها و سیاهی‌ها فیلم و عکس برایشان ارسال کنند، این در حالی است که در این میان نام «آرش سیگارچی» خبرنگار شبکه صدای آمریکا (VOA) که خوش خدمتی وی به دولت آمریکا برای همگان محرز است، این بار نیز دام جدیدی برای مخاطبان پهن کرده است.  
 
این عامل رسانه دولت آمریکا که در دوران حضورش در ایران به اتهام جاسوسی و فعالیت علیه امنیت ملی محکوم شده است، با پرداختن به مسائل نقض حقوق بشر در ایران خوراک مدعیان حقوق بشر را برای ادامه تناقض گوییشان در زیر سوال بردن حقوق بشر در ایران فراهم می‌‌کند. 


جذب جاسوس در پوشش برنامه شهروند خبرنگار/ هشدار به ارسال‌کنندگان گزارش‌های خبری به شبکه‌های بیگانه 

این اولین بار نیست که شاهد اقدامات این چنینی از سوی شبکه‌های معاند و ضد انقلاب غرب هستیم و حتی چندی پیش وزارت اطلاعات از انگیزه‌های جاسوسی سازمانهای اطلاعاتی که افراد موردنظر خود را به اقدام علیه سازمان، گروه یا کشور خود متمایل می‌کنند پرده برداشت. 

گفتنی است؛ شبکه سلطنتی بی.بی‌.سی فارسی نیز چندی پیش در پوشش برنامه‌ای تحت عنوان شاهد عینی خواستار ارسال گزارش‌های خبری تصویری مستند از داخل کشور شده بود که برخی گزارش‌ها حکایت از تحت تعقیب قرار گرفتن ارسال‌کنندگان گزارش دارد.


خوش خدمتی «سیگارچی» به دولت آمریکا با شگردی جدید/ هشدار وزارت اطلاعات برای کاربران متخلف


این نوع اقدامات هشداری است برای کاربرانی که به طور آگاهانه یا ناآگاهانه ارسال عکس و یا برخی مطالب نادرست و کذب می‌کنند، چرا که این امر جرم محسوب شده و با مرتکبین آن برخورد قانونی می‌شود و اطلاعیه وزارت اطلاعات در این زمینه برای افرادی که آگاهانه یا ناآگاهانه موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند بر این مبنا است که وزارت اطلاعات پیگیری قانونی انتشار اخبار نادرست و خلاف واقع را که موجب تشویق اذهان عمومی می‌شود را برای خود محفوظ می‌داند. 

در همين خصوص پیشتر يک مقام آگاه امنيتي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ضمن اشاره به سوء استفاده سرويس‌هاي غربي از اين پديده توضيحاتي را ارائه کرده بود.

اين مقام آگاه امنیتی با اشاره به شیوه جدید سرویس‌های اطلاعاتی غربی برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز خود گفت: به دنبال کشف چندین شبکه جاسوسی وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی غربی، بنگاه‌‌های جاسوسی ضمن پیچیده‌تر و فنی‌تر کردن روش‌های قبلی جمع‌آوری و ارسال اطلاعات، «شیوه انبوه» را نیز به روش‌های گذشته اضافه کردند.

جاسوسي، تحت عناويني همچون همگانی نمودن خبرنگاری، شهروندخبرنگاری و اسامی مشابه

این مقام آگاه امنیتی در ادامه افشاگری خود اظهار داشت: سرویس‌های جاسوسی ‌در این روش پیچیده و فنی تحت عناوینی همچون همگانی نمودن خبرنگاری، شهروندخبرنگاری و اسامی مشابه از عموم مخاطبین خود می‌خواهند حاصل مشاهدات خود از سطح جامعه، ‌زندگی روزمره مردم و کارکرد دستگاه‌های دولتی، تصاویری از موارد مورد اشاره را تهیه کرده و آن را در قالب عکس و فیلم برای رسانه‌های وابسته به سرویس‌های جاسوسی ارسال نمایند. 

وی در ادامه افزود: سرویس‌های جاسوسی سیاسی معاند با این روش به دنبال چند هدف هستند که از میان آن‌ها می‌توان به سه هدف مهم اشاره کرد: اول اینکه با جمع‌آوری اطلاعات گوناگون آن هم با شیوه‌ای راحت و رایگان بخش قابل بهره‌برداری اطلاعات ارسال شده را برای سرویس اطلاعاتی جدا نموده و سایر تصاویر که قالب آن‌ها سیاه‌نمایی وضعیت کشور است را در تبلیغات و جنگ روانی رسانه‌های وابسته به سرویس‌های جاسوسی که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند به کار می‌برند.

"نشان" کردن افراد با پشتکار و افرادی که دسترسی اطلاعاتی مناسب دارند 

به گفته اين مقام آگاه امنيتی، در دومين هدف، سرویس‌های جاسوسی میان ارسال‌کنندگان تصاویر و فیلم‌ها افرادی را که دارای پشتکار هستند و نیز افرادی که دسترسی‌های اطلاعاتی مناسب دارند را در اصطلاح "نشان" کرده و در مراحل بعدی با تحت فشار گذاشتن آن‌ها، از این افراد به عنوان جاسوس و مزدور استفاده می‌کنند. 

وی گفت: سومین هدف سرویس‌های جاسوسی-سیاسی غرب ‌این است که آن‌ها سعی دارند سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی جمهوری اسلامی ایران را با انبوهی از افراد و سوژه‌هایی که خبر، عکس و فیلم برای رسانه‌های وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی غرب می‌فرستند، مواجه کند و از طرف دیگر سازمان‌های خودی را با حجم زیاد و انبوه افراد مظنون مواجه کنند که در اصطلاح از این شیوه به عنوان شیوه مشغول‌سازی سازمان‌های امنیتی خودی یاد می‌شود. 

ارسال اطلاعات کشور از هر نوعی برای بیگانگان و در هر پوششی که باشد عملی مجرمانه است

اين مقام آگاه امنيتي در توضیح هدف سوم سازمان‌های جاسوسی حریف گفت: این سازمان‌ها از سوی دیگر با این کار خود پوششی برای جاسوس‌هاي سابقه‌دار خود ایجاد می‌کنند تا با استفاده از فراوانی و در لابه‌لای افراد مرتبط با سرویس‌های بیگانه که غالبا از هویت سرویس جاسوسی ناآگاه هستند، به ارسال اطلاعات برای دشمن بپردازد. 

مقام آگاه امنیتي تصريح کرد: قطعا ارسال اطلاعات کشور از هر نوعی برای بیگانگان و در هر پوششی که باشد عملی مجرمانه است و با ارسال‌کنندگان اطلاعات برخورد می‌کنیم. ارسال‌کنندگان گزارش‌های خبری تصويری از داخل کشور به شبکه‌های بيگانه تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.