یزد؛

کمبود منابع فرهنگی در یزد

یزد در همه زمینه‌های سینما، چاپخانه و ... دچار کمبود است.

کمبود منابع فرهنگی در یزدبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با ضعیف خواندن زیرساخت‌های فرهنگی در استان یزد در زمینه‌های مختلف گفت: یزد در همه زمینه‌های سینما، چاپخانه و ... دچار کمبود است.

غیاثی ندوشن در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان یزد با اشاره به فعالیت شورای فرهنگ عمومی استان یزد اظهار داشت: این شورا و فعالیت‌های آن در بسیاری از زمینه‌ها نیازمند بازنگری است.

وی عنوان کرد: بسیاری از اقدامات،‌ نیازها، خلأها و ظرفیت‌های استان یزد نیازمند بررسی است و باید به خلأهایی که به لحاظ ساختاری در این زمینه وجود دارد، پرداخته شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه این استان از دیرباز دارای ظرفیت‌های غنی فرهنگی بوده است، خاطر نشان کرد: مردم متدین و متعهد به مبانی دینی و رواج فرهنگ دینی در میان مردم، همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان دیگر، بهره‌مندی از سرمایه‌ها و جاذبه‌های فرهنگی، معماری، مذهبی و تاریخی، قرار گرفتن در مسیر حرکت سفر تاریخی امام رضا (ع) از مدینه به مرو، گسترش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، بهره‌مندی از علما و اندیشمندان بزرگ و شعرای فرهیخته و ... از ظرفیت‌های استان یزد در حوزه فرهنگی به شمار می‌رود.

وی همچنین با بیان اینکه استان یزد فرصت‌های بسیاری نیز در زمینه فرهنگی دارد که از آن جمله می‌توان به جایگاه تمدنی و فرهنگی استان یزد در خاورمیانه، علاقه‌مندی بسیاری از کشورهای آسیایی به آشنایی با فرهنگ ایران به ویژه فرهنگ استان یزد، پراکندگی نسبی یزدی‌ها در داخل و خارج کشور، جایگاه مناسب و ابنیه تاریخی فرهنگی استان یزد در سراسر جهان و ... اشاره کرد که باید از این فرصت‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

غیاثی‌ندوشن یادآور شد: یزد با وجود همه این فرصت‌ها و توانمندی‌ها با خلأهایی نیز در حوزه فرهنگی مواجه است که این خلأها باید مورد توجه قرار گیرد زیرا به عنوان زیرساخت‌های فرهنگی حائز اهمیت هستند.

وی افزود: ضعف زیرساخت‌های فرهنگی استان یزد در حوزه‌های مختلف، تمرکز شدید امکانات و فعالیت‌های فرهنگی در مرکز استان، نبود فضاهای فرهنگی استاندارد نظیر فضای نمایشگاه کتاب، نبود فضاهای مناسب برای اجرای فعالیت‌های گسترده فرهنگی و عدم استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغی دین با وجود وسایل و امکانات ارتباطی جدید از خلأهای استان یزد به شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تاکید کرد: حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ می‌تواند تا حد زیادی مشکلات زیرساختی فرهنگ در این استان را برطرف کند اما متاسفانه بخش خصوصی رغبتی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد.

غیاثی‌ندوشن عنوان کرد: یزد در حالی از نبود برخی امکانات رنج می‌برد که تهدیدهای فرهنگی بسیاری نظیر تبلیغات سوء رسانه‌های خارجی نسبت به ایران و اسلام، روند افزایشی مهاجرت نخبگان از استان به ویژه نخبگان فرهنگی، گسترش مکاتب و عرفان‌های انحرافی در کشور به تبع آن در استان یزد، افزایش طلاق در بین جوانان، گرایش جوانان به موادمخدر به ویژه از نوع صنعتی و ... این استان را در معرض خطر قرار داده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان یزد تصریح کرد: در این شرایط علاوه بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و گسترش عدالت در توزیع منابع فرهنگی باید در مسیر حفظ و تقویت فرهنگ بومی استان یزد گام برداشته شود.

وی، تقویت و برجسته‌سازی ویژگی‌های فرهنگی و ارزشی دارالعباده یزد و ارائه الگویی از استان به عنوان محل صلح و دوستی همچنین ترویج هنر و افزایش شور و نشاط اجتماعی از طریق مردمی کردن هنر را از ضرورت‌ها و اولویت‌های منطقه‌ای و استانی برای بهبود وضعیت فرهنگی برشمرد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: کمبود ، فرهنگی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.