نشست نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش برگزار شد

نشست نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش با حضور مجتبی موسوی دبیر برگزاری این سمپوزیوم و مهدی نژاد در دبیرخانه‌ی شورای سمپوزیوم مجسمه سازی کیش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران نشست نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش با حضور مجتبی موسوی دبیر برگزاری این سمپوزیوم و مهدی نژاد در دبیرخانه‌ی شورای سمپوزیوم مجسمه سازی کیش برگزار شد.
 
بنابر این گزارش، مجتبی موسوی در این نشست درباره‌ی نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی کیش گفت: سمپوزیوم مجسمه سازی کیش از نوزدهم بهمن ماه در جزیره‌ی کیش برگزار خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: کیش به عنوان یک منطقه‌ی آزاد تجاری محسوب می‌شود و فعالیت‌های گسترده‌ای در آن انجام شده است.
 
موسوی تصریح کرد: مدیریت جدید این جزیره برنامه‌های گسترده‌ای را و در حقیقت اقدامات به خصوصی را در این منطقه داشته است و با توجه به فعالیت‌های مدیریت جدید، برآن شدیم تا پیشنهاد برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش را به مدیریت این جزیره (مونسان) ارائه کنیم.
 
وی گفت: پس از ارائه‌ی پیشنهاد، بررسی‌هایی صورت گرفت و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی کیش را در این جزیره برگزار کنیم.
 
دبیر این سمپوزیوم اظهار داشت: جزیره‌ی کیش به لحاظ زیر بنایی جزیره‌ای بکر و متفاوت محسوب می‌شود،‌ بنابراین اقدامات اولیه در جهت برگزاری این رویداد ملی صورت گرفت که در پی آن تصمیم به دعوت هنرمندان ایرانی و بین المللی گرفتیم.
 
وی درباره‌ی دعوت هنرمندان خارجی گفت: در ارتباط با هنرمندان خارجی تصمیم داشتیم از هنرمندان زبده‌ی خارجی استفاده کنیم. بنابراین از ده هنرمند که کارنامه‌ و فعالیت هنری آن‌ها را بررسی کردیم، دعوت کردیم تا در این رویداد بین المللی شرکت کنند،‌ البته در این بین دو هنرمند خارجی را نیز به عنوان ذخیره انتخاب کردیم، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از دو هنرمند ذخیره هم برای شرکت در این سمپوزیوم دعوت نماییم، بنابراین در نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی کیش 12 هنرمند خارجی حضور خواهند داشت.
 
وی همچنین درباره‌ی هنرمندان ایرانی نیز گفت: در مورد هنرمندان ایرانی همان رویه‌ی همیشگی یعنی اعلام فراخوان را در نظر گرفتیم،‌ بر همین اساس هفتم و هشتم دی ماه 77 هنرمند با 93 طرح برای شرکت در این سمپوزیوم اعلام آمادگی کردند که از بین آن‌ها 10 هنرمند انتخاب شد.
 
وی درباره‌ی انتخاب دستیار برای این هنرمندان در سمپوزیوم نیز گفت: به سنت همه‌ی سمپوزیوم‌ها کنار هر هنرمند یک نفر دستیار قرار دارد. برای انتخاب دستیار اولویت تعیین شده، انتخاب هنرمندانی بود که ثبت نام کرده بودند بر همین اساس 17 دستیار در این سمپوزیوم هنرمندان را یاری خواهند کرد.
 
موسوی درباره‌ی متریال این سمپوزیوم نیز گفت: با توجه به اقلیم موجود و شرجی بودن زیاد و خورندگی که راجع به فلزات وجود دارد، پیشنهاد شد که متریال مجسمه‌ها سنگ باشد، اما باز با توجه به همین هوای شرجی و رطوبت بالا که جزیره‌ی کیش را احاطه کرده و نمک موجود، در نهایت تصمیم گرفتیم که سنگی که برای متریال مجسمه سازان تعیین شود، سنگ تراولتن باشد.
 
* نمایش فیلم و عکس در سمپوزیوم مجسمه سازی
 
وی همچنین درباره‌ِی اعضای شورای سیاست گذاری در این سمپوزیوم و نمایش فیلم و عکس نیز گفت: در نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش اعضای شورای سیاست گذاری به ترتیب، بهبود بهی‌ زادی، مرتضی کاظمی، سعید شهلاپور، حمید شانس، سید مجتبی موسوی، علی شهداد، سهند حسامیان، فرزاد همدانچی، محمد سلطانی و همچنین مشاوران غلامحسین فرشادی، مهدی سلحشور، علی غلمسیاه، سید احمد محیط طباطبایی و اسماعیل بنی اردلان خواهند بود.
 
البته در بین مشاوران، هنرمندان عکاس وجود دارند که این موضوع به جهت نمایش فیلم و عکس است، چرا که جزیره‌ی کیش طبیعتی زیبا برای عکاسی محسوب می‌شود.
 
* معرفی اعضای هیات داوران سمپوزیوم مجسمه سازی
 
در این نشست به اعضای هیات داوران این سمپوزیوم نیز اشاره شد و در ادامه موسوی گفت: اعضای هیات داوران متشکل از دو داور ایرانی و یک داور خارجی هستند که به ترتیب سید محمد بهشتی، سعید شهلاپور، ایزو دورسیها رولیدز ملقب به باتو که رئیس دپارتمان مجسمه سازی دانشگاه بوستون است، از اعضای شورای سیاست گذاری این سمپوزیوم هستند.
 
در حاشیه‌ی این نشست،‌ دبیر این سمپوزیوم درباره‌ی تغییر مدیریت‌ها و اینکه آیا سمپوزیوم مجسمه سازی کیش همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: مدیریت جدید جزیره‌ی کیش برگزاری این رویداد را تثبیت کرده است،‌ اما برخی تغییر مدیریت‌‌ها و علایق و سلایق مدیران بعدی باعث برگزار نشدن بعضی رخداد‌های هنری می‌شود و البته این موضوع را در شهرستان‌ها که یک دوره رویدادی در حوزه‌ی مجسمه سازی را برگزار و در دوره‌ی بعدی تعطیل شده است را بیشتر شاهد هستیم. اما امیدواریم به جز مردم، رسانه‌ها نیز نقش خود را در جهت پیگیری در ارتباط با برگزاری این رویداد‌ها به خوبی ایفا نمایند.
 
گفتنی است؛ جوایز برگزیدگان به ترتیب 7، 5، 3 هزار دلار و اهدای دیپلم افتخار خواهد بود. البته به همه‌ی شرکت کنندگان 3 هزار دلار ارائه خواهد شد.
 
لازم به ذکر است؛ نشست نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش از نوزدهم بهمن ماه به مدت 20 روز در جزیره‌ی کیش برگزار خواهد شد و آثار در مناطق دیدنی در کیش نصب می‌شود و در معرض نمایش توریست‌ها قرار خواهد گرفت.
 
انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار