تمایل عراقی‌ها به کشورهای چون روسیه در جهت نابودی داعش/ ائتلاف بین المللی ضد داعش ثمر‌ه‌ای نداشته است

روسیه از ابتدا با تشکیل گروه‌های تروریستی مخالف بوده و این موضوع را تهدیدی برای امنیت خود تلقی کرده است، بنابراین عراقی‌ها خواهان ائتلاف با کشورهایی همچون ایران و روسیه هستند که بطور جدی و واقعی در راستای مبارزه با تروریسم گام برمی‌دارند.

غفوری"سلیم غفوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با "گرایش بغداد به سمت گسترش روابط با مسکو" اظهار داشت: پس از سقوط دیکتاتور سابق عراق، آمریکا تلاش کرد که ساختار ارتش این کشور را به لحاظ تجهیزات و دیگر نیازمندی‌هایی ارتش این کشور به خود وابسته کند، به همین منظور قراردادهای مختلفی را با طرف عراقی منعقد کردند که برخی تجهیزات مورد نیاز ارتش عراق را واشنگتن تأمین کند.  
 
وی افزود: علیرغم مبالغی که عراقی‌ها در این رابطه به طرف آمریکایی به عنوان پیش پرداخت دادند، امریکا نسبت به تعهداتش پایبند نبود و هیچ وقت تجهیزاتی از سوی آمریکا به عراق تحویل داده نشد .
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: باتوجه به اتفاقات ماه‌های اخیر در عراق که ناشی از حضور تروریست‌های داعش در آن کشور است، بغداد به این نتیجه رسیده که آمریکایی‌ها متعهد به اجرای قراردادهای خود نیستند، این درحالی است که از همان ابتدای بحران عراق، دولت مسکو اعلام کرد که تجهیزات موردنیاز ارتش عراق را تأمین خواهد کرد و در این راستا تعدادی هواپیمای سوخو را نیز تحویل ارتش عراق داد.  
 
غفوری بیان کرد: به تعبیر دیگر می‌توان اینگونه بیان داشت که عراقی‌ها از کمک‌های نظامی آمریکا قطع امید و به طرف مسکو گرایش پیدا کردند و  این تغییرموضع بغداد با استقبال و جواب مثبت طرف روسی نیز مواجه شد.
 
وی ادامه داد: مقامات بغداد به خوبی می‌دانند بخش عمده‌ای از اتفاقات ناگواری که امروزه عراق با آن درگیر است به دلیل سیاست‌های اشتباه کاخ سفید در منطقه و بطور خاص سوریه و عراق است، اما از طرفی دیگر روسیه از ابتدا با تشکیل گروه‌های تروریستی مخالف بوده و این موضوع را تهدیدی برای امنیت خود تلقی کرده است، بنابراین عراقی‌ها خواهان ائتلاف با کشورهایی همچون ایران و روسیه هستند که بطور جدی و واقعی در راستای مبارزه با تروریسم گام برمی‌دارند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بی‌فایده دانستن ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا اضافه کرد: چنین ائتلافی در عمل کارایی نداشته، مگر می‌شود از طرفی تروریست‌ها را تجهیز کرد و از طرفی دیگر با چند حمله هوایی بی فایده وانمود به مبارزه با تروریسم کرد؟
 
غفوری در پایان تأکید کرد: عراقی‌ها با توجه به موارد فوق و علم به این نکته که می‌توانند در مقطع فعلی بر روی توان و ظرفیت روسیه در عرصه بین المللی حساب  کرده و از آن در جهت مبارزه با تروریسم بهره برند، روابط بغداد و مسکو را رو به گسترش می‌دانند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار