انجام مطالعه تعیین حریم در تالاب‌های میان‌کاله و پریشان

تاکنون 1080 کیلومتر مطالعه تعیین حریم تالاب‌ها در کشور انجام شده که این مطالعه‌ها در تالاب گاوخونی، طشک و بختگان، تالاب انزلی و برخی تالاب‌های کوچک در کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و گلستان انجام شده و تالاب پریشان نیز در دست انجام است.

انجام مطالعه تعیین حریم در تالاب‌های میان‌کاله و پریشانبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، غزال جعفری اظهار داشت: هم‌اکنون 150 پهنه آبی با حدود سه‌هزار و 300 کیلومتر محیط تالابی در کشور وجود دارد که تا سال 61 و تصویب قانون توزیع عادلانه آب، وزارت کشاورزی متولی اصلی تالاب‌ها بود اما با تصویب این قانون، وزارت نیرو نیز در این موضوع وارد شد.

وی با بیان اینکه تا مدت‌ها برای موضوع حفاظت تالاب اعتباری وجود نداشت، ادامه داد: در سال 88 یک ردیف اعتباری دو میلیارد ریالی برای حفاظت از تالاب‌ها اختصاص یافت و کماکان بیشتر از هشت میلیارد ریال برای این موضوع اختصاص نیافته است.

جعفری از انجام 1080 کیلومتر مطالعه تعیین حریم تالاب‌ها در کشور خبر داد و افزود: این مطالعه‌ها در تالاب گاوخونی، طشک و بختگان، تالاب انزلی و برخی تالاب‌های کوچک در کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و گلستان انجام شده و در تالاب پریشان نیز در دست انجام است.

وی از آغاز مطالعه تعیین حریم در تالاب‌های میان‌کاله، ارژنگ و پریشان خبر داد و افزود: مطالعه این تالاب‌ها در برنامه سال آینده قرار دارد و اگر منابع اعتباری این موضوع به‌موقع تامین شود، مطالعه تعیین حریم تمامی تالاب‌های کشور تا پایان برنامه ششم در کشور به پایان خواهد رسید.

جعفری ادامه داد: برای بحث حفاظت، احیا و حفظ کیفیت تالاب‌های کشور نیازمند یک کار منسجم و هماهنگ در سطح وزارت نیرو است، چراکه در این موضوع ابعاد مختلفی همچون احیا و آزادسازی زمین‌ها، مدیریت پساب، حقابه زیست‌محیطی و عوامل فنی و هیدرولوژیکی مطرح است که نیازمند یک برنامه جامع و منسجم است.

وی تصریح کرد: تاکید ما در بحث تالاب و رودخانه، نگاه به این منابع به‌صورت یک مجموعه به‌هم پیوسته است، چراکه چنین نگاهی از بروز اتفاق‌هایی همچون دریاچه ارومیه جلوگیری خواهد کرد./

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار