معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا:

بحران آب توهم نیست/ مصرف 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی

میدانی افزود: مطالبی که درباره منابع آب گفته می‌شود، مجازی یا توهمی نیست و صحت این مطالب را می‌توان در شاخص‌ها و طبیعت مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در همایش مدیریت منابع و مصارف آب با تکیه بر توسعه پایدار در منطقه البرز مرکزی، گفت: وضعیت آب در شرایطی نیست که اندک فرصت باقی‌مانده برای نجات منابع آب را از دست دهیم.

وی تصریح کرد: اگر هم‌اکنون 11 میلیارد مترمکعب از مصارف آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم، منابع آب زیرزمینی 20 سال آینده به سطح ایستایی اولیه خود بازمی‌گردد.

میدانی افزود: مطالبی که درباره منابع آب گفته می‌شود، مجازی یا توهمی نیست و صحت این مطالب را می‌توان در شاخص‌ها و طبیعت مشاهده کرد.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: وضعیت دریاچه‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و منابع آب زیرزمینی حاکی از آن است که باید در مدیریت منابع آب تحول صورت گیرد و نمی‌توان روند گذشته را ادامه داد.

میدانی گفت: مدیریت منابع آب در گذشته به مصرف 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی، خشک‌شدن دریاچه ارومیه و تالاب‌ها منجر شده است.

وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک، تصریح کرد: باید با طبیعت کشور سازگار باشیم زمانی که بارگذاری بیش از حد بر روی منابع آب صورت بگیرد، طبیعت به آن واکنش نشان می‌دهد.

میدانی گفت: با اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین تصویب‌شده طی 20 سال اخیر، می‌توان مشکل بخش آب را حل کرد و نیاز چندانی به قانون جدید نداریم.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان و صاحبان قلم باید در رفع مشکلات بخش آب به ما کمک کنند چراکه دولت حساب ویژه‌ای روی دانشگاهیان باز کرده است، اظهار داشت: برای حل و برطرف شدن چالش‌های بخش آب، باید همه دست‌اندرکاران و سازمان‌ها در سه قوه نسبت به مدیریت منابع آب در کشور توجه کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در سال 94، گفت: اجرای این طرح به‌مراتب بسیار سخت‌تر از طرح‌های عمرانی است که درصورت نتیجه گرفتن برای کشور بسیار افتخارآمیز خواهد بود.

معاون وزیر نیرو افزود: مقدمات این طرح در حال انجام است و از سال 94 اجرای آن کلید می‌خورد.

وی ادامه داد: در تدوین قوانین و مصوبه‌ها بسیار قوی هستیم اما در تدوین برنامه‌های اجرایی ضعف داریم.

وی در پایان تاکید کرد: تنها راه نجات دریاچه ارومیه و زاینده‌رود و به‌طور کلی برون‌رفت از وضعیت کنونی آب، مدیریت مصرف است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آب ، بحران ، میدانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار