باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

چرا برخی فراتر از قانون عمل می‌کنند؟/قتل در مقابل دادگاه تجدید نظر ایلام

این روزها بی توجهی به قانون گویا تبدیل به یک روال عادی شده و این در حالی است که رای دادگاه یا سایر مراجع قضایی در مورد یک پرونده حجت را بر همه تمام می‌کند.

چرا برخی فراتر از قانون عمل می‌کنند؟
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، چهارشنبه گذشته در حالی برای ایلامی‌ها به شب رسید که مقارن ساعت 9 صبح یک مورد قتل عمد مقابل درب ورودی ساختمان دادگاه‌های تجدید نظر و کیفری استان، روی داد که البته توسط چند نفر صورت گرفت.

«فارس نوری» رئیس کل دادگستری استان ایلام در این زمینه گفت: چهارشنبه یک فقره قتل مقابل ورودی ساختمان دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری استان اتفاق افتاد که بر اثر منازعه و درگیری بوجود آمده آفردی به نام «ن.ل» به قتل رسید.

وی ادامه داد: مقتول سابقا در دادگاه کیفری استان ایلام دارای پرونده بوده و به موجب حکم صادره از این محکمه به مجازات اعدام محکوم که با اعتراض وی و رسیدگی به موضوع در دیوانعالی کشور، حکم بدوی نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه صادر کننده(کیفری استان) محول می‌گردد.

نوری تصریح کرد: حسب تعیین وقت قبلی، زمان رسیدگی برای چهارشنبه(8بهمن) تعیین و طرفین پرونده دعوت به رسیدگی شده که بستگان شاکی با تهیه ساز و کار لازم از قبیل سلاح سرد و تعقیب مقتول در درب ورودی ساختمان محاکم کیفری استان و قبل از حضور مقتول در ساختمان و فضای دادگاه با وی مواجه و با ضربات متعدد چاقو وی را به قتل می‌رسانند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام افزود: متهمین چهار نفر مرد و یک زن بودند که با تلاش و حضور به موقع مامورین نیروی انتظامی متهمین دستگیر و با تشکیل پرونده در شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایلام تحقیقات از آنان در دستور کار قرار گرفته است.

نوری خاطرنشان کرد: مقتول، داماد متهمین به قتل و شرکت کنندگان در منازعه بوده و رسیدگی به این پرونده به سرعت و با رعایت موازین شرعی و قانونی انجام و حکم مقتضی صادر خواهد شد.

**چرا برخی فراتر از قانون عمل می‌کنند؟

مروری بر واقعه فوق که طی هفته گذشته اتفاق افتاد زنگ خطری برای همه ماست که یادمان باشد قانون در راس همه امورمان قرار دارد و نباید فراتر از آن عمل کنیم.

این روزها بی توجهی به قانون گویا تبدیل به یک روال عادی شده و این در حالی است که رای دادگاه یا سایر مراجع قضایی در مورد یک پرونده حجت را بر همه تمام می‌کند.

در همین زمینه « حسن تردست» قاضی بازنشسته به باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از معضلات جامعه امروز بی توجهی به قانون است.

**قانون، همه جا مبنا و تعیین کننده است

وی ادامه داد: برخی تصور می کنند دیدگاه‌ها و یا آداب و رسوم قومی آنها تعیین کننده است و قانون در این زمینه تاثیری ندارد.

تردست با اشاره به حادثه قتل در استان ایلام اظهارداشت: وقوع قتل در این استان آن هم مقابل ورودی ساختمان دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری استان ایلام، نشان دهنده این است که برخی در عمل قانون را مبنا نمی دانند و خود وارد عمل می‌شوند.

این حقوقدان تاکید کرد: قوانین در کشور ما مبنا و تعیین کننده اند و هیچ فردی حق ندارد از این قوانین عدول کند.

تردست خاطرنشان کرد: فرهنگسازی در جامعه مهمترین رکنی است که مردم را نسبت به قوانین آکاه می‌کند، ضمن این که همه باید بدانند بی توجهی به قانون جرم است.

این گزارش نشان می‌دهد که توجه به قانون باید ملکه ذهن همه مردم جامعه باشد و بی توجهی به آن ضرر و لطمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد که در یک لحظه چند نفر  به عنوان قاتل پای میز محاکمه قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار