یک مرکز تحقیقات امنیتی آمریکا مدعی شد تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می دهد کره شمالی ممکن است در تلاش برای ازسرگیری فعالیت یک راکتور هسته ای برای ساخت بمب اتم پلوتونیوم باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مرکز تحقیقات امنیتی آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد تصاویر ماهواره ای جدید نشان می دهد کره شمالی ممکن است در تلاش برای ازسرگیری فعالیت یک راکتور هسته ای باشد که می توان با استفاده از آن برای ساخت بمب اتم پلوتونیوم تولید کرد.

 بررسی های مرکز نظارت کره شمالی دانشگاه "جان هاپکینز "در واشنگتن نشان داد اکنون خیلی زود است درمورد نشانه های فعالیت دوباره در رئاکتور "یونگ بیون" از جمله بخار و آب شدن برف روی پشت بام این رئاکتور به یک نتیجه گیری قطعی دست یافت.

این مرکز اعلام کرد با توجه به آنچه تصاویر ماهواره ای از 24 دسامبر تا 11 ژانویه نشان می دهد می توان گفت یک احتمال این است که کره شمالی ها در مراحل اولیه تلاش برای ازسرگیری فعالیت این رئاکتور پس از یک وقفه تقریبا پنج ماهه در عملیات آن هستند. با این حال با توجه به اینکه این تاسیسات اخیرا و طی یک دوره چند هفته ای زیر نظر بوده است در حال حاضر خیلی زود است درمورد آن به نتیجه گیری قطعی رسید و اعلام کرد کره شمالی در جهت ازسرگیری فعالیت این رئاکتور گام برداشته زیر ممکن است چنین چیزی وجود نداشته باشد و نشانه های موجود ناشی از بروز برخی مشکلات در این تاسیسات باشد.

این مرکز تحقیقاتی آمریکایی اعلام کرد بین تصاویر جدید سال 2015 - 2014 و تصاویری که یک سال قبل یعنی زمانی که گفته می شود این رئاکتور فعال است ، اختلاف های فاحشی وجود دارد. تصاویر دسامبر سال 2013 نشان داد برف روی روی پشت بام همه ساختمان های مربوط به این رئاکتور آب شده است و کفی که از لوله بخار و فاضلاب ساختمان توربین بیرون می آید قابل مشاهده بود. فقدان وجود این کف در تصاویر اخیر می تواند با یک لوله کشی جدید در این تاسیسات مرتبط باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار