قائم مقام معاون انتظامی نظام پزشکی:

8 مورد حکم حبس قطعی داشتیم/پزشکان متخلف به جای زندانی شدن رایگان طبابت کنند

خلیلی گفت: در کشور ما بیش از 200 هزار نفر عضو فعال جامعه پزشکی هستند که طبق اعلام جدید سازمان نظام پزشکی در 6 ماهه اول سال 93، تنها از 1 درصد این جامعه شکایت شده است و 2 هزار و 479 شکایت به ثبت رسیده که بیشترین شکایت از پزشکان عمومی یعنی 411 شکایت است.

دکتر خلیلی قائم مقام معاون انتظامی نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تعداد پزشکان عمومی در کشور بالای 70 هزار نفر است و از آنجایی که تعداد مراجعین به این گروه بیشتر از سایر تخصص‌ها است، طبیعی به نظر می‌رسد که ثبت شکایت از پزشکان عمومی آمار بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت‌: از مجموع 2 هزار و 479 پرونده ثبتی به 2170 پرونده رسیدگی شده که بیشترین شکایات قصور پزشکان یعنی 1442 پرونده بوده و پس از آن دریافت هزینه‌های اضافی با 108 مورد به ثبت رسیده است.

وی افزود: دیگر موارد شکایات شامل 98 مورد تبلیغات غیر مجاز، 76 مورد برخورد نامناسب پزشکان، 15 مورد فعالیت بدون مجوز و 70 درصد سایر موارد تخلف پزشکی را شامل می‌شود.

همچنین طبق آمار اعلام شده از قائم مقام معاون پزشکی انتظامی سازمان نظام پزشکی، از مجموع 2479 شکایت ثبت شده، 2170 پرونده رسیدگی شده که از این تعداد 507 پزشک تبرئه شدند، 3 پزشک محرومیت 5 ساله و 38 پزشک به محرومیت 3 ماهه تا 1 ساله از حرفه پزشکی محکوم شدند.

خلیلی در ادامه گفت: طی یک سال گذشته 8 مورد حکم حبس قطعی داشتیم که آن هم از همکاران زنان و زایمان و ماماها بودند که با توجه به قانون مجازات اسلامی با توجه به رضایت شاکی قابل تبدیل به جرائم جایگزین است. از جمله این جرائم انجام کار رایگان به مدت شش ماه تا یک سال در مراکز دولتی است که این آئین نامه از شهریور ماه امسال تصویب شده و برای دادگستری‌ها قابل اجرا است.

وی اظهار داشت: بر طبق آمار از تعداد 1442 قصور پزشکی، 506 مورد در بخش سرپایی بود که بیماران از مجازات‌هایی که برای خطاهای پزشکی در نظر گرفته می‌شود ناراضی‌اند. 614 قصور پزشکی مربوط به مراکز دولتی و 270 مورد در ارتباط با بخش خصوصی و 131 مورد در مراکز دی کلینیک گزارش شده است و در بیمارستان‌ها و سایر سازمان‌های غیر دولتی در مجموع 157 قصور پزشکی اعلام گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: این روزها اگر شکایات پزشکی افزایش یافته است، یکی از دلایل آن طرح تحول نظام سلامت است که مراجعات و اعتماد مردم به مراکز دولتی افزایش یافته به طوریکه روزانه بیش از 19 هزار نفر در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند و سالانه بیش از 2.5 میلیون نفر تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار