مدیر طرح تولید پالایشگاه بندرعباس عنوان کرد

افزایش تولید 6 میلیون لیتری بنزین در راستای رسیدن به خودکفایی

مدیر طرح تولید پالایشگاه بندرعباس از نیاز اعتبار 150 میلیارد تومانی برای پالایشگاه بندرعباس خبر داد و گفت: طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس در راستای خودکفایی کشور در تولید این محصول استراتژیک انجام می‌شود به طوری که روزانه 6 میلیون لیتر بنزین یورو 5 به طرفیت تولید اضافه خواهد شد.

افزایش 6 میلیون لیتری بنزین در راستای رسیدن به خودکفاییبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حمید شریف رازی مدیر طرح پالایشگاه بندرعباس و مدیر امور اجرایی شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران در نشست خبری با اشاره به فعالیت پالایشگاه بندرعباس اظهار داشت: در سال 76 پالاشگاه بندرعباس با  ظرفیت 232 هزار شبکه نفت خام به بهره‌برداری رسید و با مدیریت شرکت ملی مهندسی سازمان نفت ایران در سال 83 طرحی را برای افزایش ظرفیت واحد تقطیر انجام داده که با این طراحی ظرفیت این پالایشگاه از 232 هزار بشکه در روز به 320 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در این پالایشگاه نفت‌های اضافی را به عنوان محصولات پالایشگاهی به فروش می‌‌رسانیم و در همان موقع احساس می‌شد که طرح تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده صورت می‌گیرد به طوری که در سال 86 با یک کنسرسیوم از شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های طراحی مهندسی پتروشیمی ساختمان شروع شد.

وی تأکید کرد: هدف از انجام این پروژه افزایش تولید بنزین پالایشگاه بوده است که در ابتدا واحد نفت با ظرفیت 25 هزار بشکه در روز و واحد اکتان افزا تسویه هیدروژنی نفتا به ظرفیت 25 هزار بشکه معادل 3 میلون لیتر بنزین در روز تولید می‌کرد.

شریف رازی اظهار داشت: میزان عدد اکتان در این پالایشگاه از 64 به 87 رسیده به طوری که ما می‌‌توانیم در پالایشگاه بندرعباس بنزین سوپر و معمولی و عدد اکتان 95 و 90 تولید کیم این ظرفیت‌سازی در پالایشگاه ایجاد شده است.

مدیر طرح پالایشگاه بندرعباس ادامه داد: در این پالایشگاه حدود 50 هزار بشکه گازوئیل در واحد جدید طراحی شده و در حال اجر است به طوری که گوگرد از آن گرفته و در رنج استاندارد یورو 5 تولید می‌شود که بر اساس استاندارد زیر 10 PPM است هدف ما از طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت است.

شریف رازی افزود: حدود 120 تن گوگرد از محصولات و فرآورده استحصال می‌شود.

مدیر طرح پالایشگاه بندرعباس میزان خاکبرداری در این پروژه را 450 هزار مترمکعب، بتن‌ریزی 120 هزار مترمکعب و حدود 116 اینچ قطر لوله‌کشی، 750 متر کابل برق‌کشی، حدود 850 کیلومتر نصب تجهیزات ثابت عنوان کرد.

وی همچنین گفت: حدود 26 هزار تن میزان تجهیزات این پالایشگاه استفاده شد.

شریف رازی میزان پیشرفت در بخش های تسویه این پالاشگاه را 100 درصد، طراحی بنیادی 98 درصد و طراحی تفصیلی و تدارکات ساختمان نفت را حدود 98 درصد عنوان کرد که در مجموع پیشرفت کل این پروژه بالای 91 درصد است.

وی به بخش هزینه‌های استفاده شده اشاره کرد و گفت: در بخش هزینه حدود 629 میلیون یورو و نیز 745 میلیارد تومان هزینه شده و تا پایان این پروژه حدود 70 میلیون یورو و 75 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درمجموع اعتبار تخصیص یافته برای اجرای این پالایشگاه 400 میلیون یورو و 700 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: از اواخر سال جای و اوایل سال آینده واحد یوتی‌لی‌تی بهره‌برداری می‌شود که در این طرح 25 میلیون نفر ساعت کار مشغول به فعالیت هستند و 3 میلیون و 80 نفر در بخش ساختمان و 1.200 میلیون نفر در طراحی تفصیلی و مدیریت پروژه بوده‌اند که در سال پنجم کار توسط ایرانیان 75.8 که از این تعداد حدود 74 درصد توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است به طوری که در مجموع بالای 75 درصد فعالیت‌های این بخش توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌گیرد.

شریف رازی ادامه داد: میزان بازده در پروژه نسبت به سرمایه‌گذاری عدد مناسبی است با این رقم سرمایه‌گذاری حدود 6 میلیون لیتر بنزین یورو 5 هر روز به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود و در این راستا فرایند کنترل پروژه را در دستور کار داریم.

وی گفت: طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده در پالایشگاه بندرعباس در راستای خودکفایی کشور در تولید بنزین و افزایش ظرفیت تولید بنزین به 3 میلیون لیتر در روز و بهبود کیفیت فرآورده به مرحله اجرا درآمده است.

وی تصریح کرد: واحد بنزین سازی بالای 80 درصد پیشرفت دارد که بر اساس روش طراحی در مرحله تولید آب و برق و یو تی‌لی‌تی را در نیمه دوم سال آینده در مدار تولید قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار