معاون اداری مالی وزارت علوم خبر داد

بهره برداری 210 هزار پروژه تا دهه فجر

اميد گفت: ردیف بودجه‌ای که در گذشته به این امر اختصاص داشت، همچنان بر جای خود باقی است و تا دهه فجر 210 هزار پروژه بهره برداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ محمد حسين امید معاون اداری و مالی وزارت علوم تحقيقات و فناوری عصر ديروز در نشست اعضای هیات امنای خیرین دانشگاه آزاد و مراکز پارک علم و فناوری كه با حضور فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد طی سخنرانی گفت:‌ جمعی که امروز حضور دارند بخشی از مجموعه بزرگ خیرین علم و فناوری کشور هستند که در قالب بنیاد خیرین فعالیت می‌کنند. 
 
وی افزود: در سال گذشته بعد از تغییر دولت، بحث خیرین در اولویت برنامه‌های وزارت علوم قرار گرفت و به همین دلیل برای ساماندهی این فعالیت‌ها آیین‌نامه‌ای برای ایجاد بنیاد خیرین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تدوین کرده و به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ گردید. 

اميد با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 40 بنیاد خیرین در دانشگاه‌های کشور شکل گرفته و یا در حال شکل‌گیری است، اظهار داشت: این بنیادها مردم‌نهاد است و یک نماینده از سوی رییس دانشگاه در این بنیاد حضور خواهد داشت.. 
 
وی با تاکید بر اینکه اگر کمک این بزرگواران نباشد، نمی‌توانیم به سرعت امکان تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری و مملکت مبنی بر کسب رتبه اول در حوزه علم و فناوری در سطح منطقه را فراهم کنیم، تصريح كرد: 1490 طرح در حوزه عمرانی توسط خیرین به بهره‌برداری رسیده یا در حال ساخت است. همچنین 300 هزار متر مربع از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده است البته خوشبختانه دولت به ارزش فعالیت‌های خیرین و کمک آنها پی برده و امتیازات قانونی خاصی برای اجرای فعالیت‌های اینچنینی پیش‌بینی کرده که این امر می‌تواند به توسعه فعالیت‌های نیکوکارانه که از جمله ویژگی‌های فرهنگ ایرانی اسلامی است کمک کند. 

اميد در خصوص امتیازات پیش‌بینی شده در حوزه خیریه در ادامه گفت: معافیت مالیاتی، دریافت وام بدون سود از جمله امتیازاتی است که به این فعالیت‌ها اختصاص می‌یابد. 
 
وي اظهار داشت:‌ پروژه‌های عمرانی که کمتر از 50 درصد پیشرفت داشته و از سوی خیرین انجام شده باشد، می‌تواند به نام خود آنها ثبت گردد. همچنین در نظر داریم که بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌هایی که از سوی خیرین آغاز می‌شود را تامین کنیم. 
 
اميد در ادامه گفت: من فکر می‌کنم سال آینده، سال بسیار خوبی خواهد بود، به دلیل اینکه ردیف جدیدی به نام خیرین در بودجه در نظر گرفته شده است. حتی ما در نظر داریم تا منابع مالی باقیمانده از حوزه‌های متفرقه را تجمیع کرده و به حوزه خیریه و فعالیت‌های خیرین اختصاص دهیم. 

وی در ادامه به برنامه‌های دهه فجر اشاره كرد و اظهار داشت: 25 هزار پروژه ناتمام در حوزه آموزش عالی وجود دارد که از صفر درصد تا زیر 80 درصد ناتمام هستند که با همت دولت بیش از 210 هزار پروژه تا پایان دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید، اما با توجه به مبلغی که دولت به این حوزه اختصاص می‌دهد، سال‌ها طول می‌کشد تا تمام این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد. به این ترتیب یکی از امیدهای ما استفاده از کمک خیرین برای اتمام این طرح‌هاست. 
 
وي خاطرنشان كرد: ایجاد بنیاد مرکزی خیرین آموزش عالی تحت عنوان حامیان علم و فناوری علاوه بر بنیادهای خیرین دانشگاه‌ها از دیگر اقداماتی است که در آینده نزدیک عملی خواهد شد.


 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار