خشکسالی در کمین گندم!

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: پدیده خشکسالی ایجاد شده بعد از مهرماه سال جاری، کشت گندم آبی و دیم را با خطراتی مواجه کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،کامران بیدل  اظهار کرد: 90 درصد کشت گندم دیم در سطح 145 هزار هکتار از مزارع استان و بیش از 75 درصد کشت گندم آبی در سطح 59 هزار هکتار به صورت مکانیزه انجام شده است.

وی عدم پراکنش بارندگی از ابتدای سال زراعی و وجود سرمای زودرس را باعث متوقف شدن رشد گندم عنوان کرد و افزود: کل بارندگی 91 میلیمتری استان به غیر از شهرستان شازند در مهرماه اتفاق افتاده است و متأسفانه از این لحاظ پراکنش نداشته‌ایم که همین امر سبب شده گندم در رشد دو تا سه برگی متوقف شود زیرا رطوبت در خاک تأمین نشده است و از سوی دیگر سرمای زودرس منجر به متوقف شدن رشد گندم شده است.

بیدل خاطرنشان کرد: اگر این روند خشکسالی تا پایان سال ادامه پیدا کند، خسارت جدی در کشت گندم دیم خواهیم داشت.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: در کشت گندم آبی نیز مجبور به آبیاری مجدد در زمستان خواهیم بود و علیرغم سرما این آبیاری باید از 15 بهمن به بعد انجام شود.

وی گفت: ریشه گیاه کلزا عمیق است و می‌تواند نسبت به خشکسالی به وجود آمده مقاوم باشد، اما سرمای حاکم و عدم پوشش برف ممکن است باعث خسارت این محصول شود.

در کشت گندم 81 نفر کارشناس ناظر در سراسر استان مرکزی به کار گرفته شده‌اند و هر کارشناس موظف است 400 هکتار گندم آبی و 600 هکتار گندم دیم را تحت پوشش قرار دهد و بر آنها نظارت داشته باشد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: خشکسالی ، کمین ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.