بلومبرگ:

تلاش نتانياهو برای هشدار درباره توافق با ايران از تریبون کنگره

انتقادها از برنامه مورد نظر نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران بالا گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم "کالف بن دیوید" با عنوان "نتانیاهو: از سخنرانی در کنگره آمریکا برای  هشدار دادن درباره توافق هسته ای ایران استفاده می کنم"، نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است "به هر جا که دعوت شوم، می روم" تا درباره توافق هسته ای با ایران هشدار دهم. این در حالی است که انتقادها از برنامه مورد نظر او برای سخنرانی در کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران بالا گرفته است.

نتانیاهو در نشست هفتگی کابینه اسرائیل در بیت المقدس اعلام کرد: به عنوان نخست وزیر اسرائیل تعهد دارم هر چه در توان دارم برای جلوگیری ایران از دست یابی به تسلیحات هسته ای انجام دهم، برنامه ای که با هدف اسرائیل خواهد بود.

او همچنین گفت: این تلاشی جهانی است و من به هر جا که دعوت شوم می روم تا موضع اسرائیل را در این زمینه اعلام کنم و از آینده اسرائیل و موجودیت آن دفاع کنم.

نتانیاهو دعوت "جان بونر" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره در روز سوم ماه مارس پذیرفته است، اقدامی که با دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هماهنگ نشده بود. منتقدان می‌گویند این اقدام به معنای زیر سوال بردن تلاش های کنونی اوباما برای مذاکره با ایران با هدف دست یابی به توافق نامه نهایی هسته ای است و به سبب ضربه زدن به روابط کاخ  سفید با تل آویو به اسرائیل آسیب خواهد رساند. آنها همچنین می گویند این سخنرانی سبب بهبود موقعیت نخست وزیر اسرائیل در انتخابات 17 ماه مارس خواهد شد. 

شلی یاچیموویچ قانون گذار اسرائیلی از حزب مخالف کارکر اعلام کرد : دیدگاهی در دولت اوباما وجود دارد که در نهایت به اسرائیل ضربه خواهد زد.

او در گفتگو با رادیو اسرائیل گفت: نتانیاهو به جای ایراد سخنرانی در تبلیغات انتخاباتی آماده آسیب زدن به روابط ما با آمریکا می شود.

جمهوری خواهان و برخی از دموکرات ها در کنگره در پی اعمال تحریم های اقتصادی و دیپلماتیک بر تهران هستند ، اقدامی که سبب شکست مذاکرات هسته ای ایران با گروه موسوم به 1+5 خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد هر گونه لایحه پیشنهادی برای افزایش تحریم ها علیه ایران را تحریم خواهد کرد . این در حالی است که نتانیاهو از اعمال مجازات های بیشتر علیه ایران حمایت می کند.

"مایکل اورن" سفیر سابق نتانیاهو در آمریکا از نخست وزیر اسرائیل خواسته است سخنرانی اش را در کنگره لغو کند.

اورن - که در حال حاضر در تلاش برای راه یابی دوباره به پارلمان اسرائیل است - در مصاحبه با کانال دو اسرائیل اعلام کرد: رفتار او طی چند روز گذشته سبب به وجود آمدن این احساس شده است که سخنرانی او در کنگره تنها اقدامی سیاسی است و این کار می تواند به تلاش های ما در انجام اقداماتی علیه ایران آسیب بزند.

روابط بین نتانیاهو و اوباما بر سر موضوعاتی از قبیل دست یابی به توافق نامه صلح با فلسطینیان و چگونگی مقابله با برنامه هسته ای ایران تیره شده است. کاخ سفید اعلام کرد اوباما در سفر نتانیاهو به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره آمریکا با او ملاقات نخواهد کرد زیرا انتخابات اسرائیل بسیار نزدیک است .


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار