شرایط امنیتی در یمن شرایط ناپایدار امنیتی است و اگر دولت فعلی این کشور نخواهد یک دولت انتقالی را تشکیل دهد، یمن وارد فضای خشونت‌بارتری خواهد شد که مطلوب هیچ کس نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، فصل جدیدی از تاریخ یمن و منطقه غرب آسیا آغاز شده است.



 بدیهی است طرف‌های بازنده آرام نخواهند نشست به ویژه آنکه استقرار انصارالله در صحنه، یمن را بصورت طبیعی در منظومه ایران قرار می‌دهد، حتی در کشورهای دیگر سلفی‌ها، القاعده و داعش وحشت زده علیه پیروزی انصارالله حساسیت نشان داده‌اند و اگر طرف‌های دیگر از جمله شیوخ قبایل، منافعشان در ساختار جدید یمن تأمین نباشد به راحتی پیمان‌های قبیله‌ای علیه انصارالله شکل می‌گیرد در نتیجه یمن روزهای پرچالشی در پیش خواهد داشت.



از طرف دیگر برخلاف برخی از تحلیل گران مسائل منطقه که گمان می‌ کردند انقلاب مردم یمن به دست امریکا و عربستان مصادره شده است اما واقعیت این است که اگر چه بعضی از گروه‌ها و احزاب سیاسی یمن فریب طرح‌های امریکا و عربستان خورده و سکوت اختیار کرده‌اند؛ ولی عموم مردم یمن همچنان بر خواسته‌های خود مبنی بر سرنگونی باقیمانده‌های رژیم صالح تاکید دارند‌.
 
همچنین مشاور رئیس جمهور یمن اعلام کرد: کودتایی در کشور صورت نگرفته است و تاکید کرد که اوضاع اکنون در صنعا پایتخت یمن رو به آرامش است اما کشور در لبه پرتگاه قرار دارد.

در همین حال جنبش انصارالله یمن، «عبدر به منصور هادی»، رئیس جمهور این کشور را در منزلش واقع در خیابان الستین محاصره کرده‌اند.

از طرف دیگر رهبر جنبش انصار الله عبدالملک حوثی با اشاره به اینکه در یک لحظه تاریخی و استثنایی قرار داریم گفت: یمن در مراحل گذشته با خطرات زیادی روبرو بوده و همچنان روبروست. شکی در این نیست در کنار این خطرات، فرصت های واقعی و مهمی وجود دارد که با استفاده از این فرصت ها می توان از این خطرات عبور کرد و از شر استبداد، فساد و میراث بد گذشته رها شد. شور و شوق انقلابی مردمی یمن در مراحل گذشته خود توانست به دستاوردهای بسیار بزرگی برسد که در مقدمه آن سند گفتگوی ملی و توافق صلح و شراکت قرار دارد.

سلیم غفوری
در این باره می‌گوید: اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در یمن افتاد و شرایط امنیتی که بر این کشور حاکم شد ناآرامی این کشور را به سمت درگیری‌های نظامی سوق داد.
 


وی ادامه داد: گروه انصار الله با توجه به حضور خود در پایتخت یمن و در دست گرفتن کنترل آن، خواستار تشکیل دولت و وحدت ملی شد اما پس از ان شاهد بودیم که گروه‌های تکفیری که مورد حمایت عربستان هستند، در این روند اخلال ایجاد کردند.
 
این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا افزود: از طرف دیگر انصار الله اعلام کرد که باید قانون اساسی جدیدی نگارش شود که متأسفانه این مهم تاکنون اتفاق نیافتاده است و علی‌رغم اینکه این گروه اعلام کرد که حاضر است یک روند دموکراتیک را ایجاد کند،  اما موج ناآرامی‌ها و حملات خشونت‌باری که در یمن به وقوع می‌پیوندد، سمت و سویی خوبی را نشان نمی‌دهد.
 
غفوری در پایان خاطرنشان کرد: این شرایط امنیتی در یمن شرایط ناپایدار امنیتی است و اگر دولت فعلی این کشور نخواهد یک دولت انتقالی را تشکیل دهد، یمن وارد فضای خشونت‌بارتری خواهد شد که مطلوب هیچ کس نخواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، آسیا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار