سفر امروز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از یک سو به منظور تجدید تعهدهای دوسویه و از سوی دیگر زمینه یی برای مرور موضوع هایی است که 2 کشور باید آنها را همسو با منافع ملی مشترک در دستور کار قرار دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز دوشنبه 30 دی ماه در صدر هیاتی به منظور دیدار با مقام های افغان راهی کابل پایتخت افغانستان، شد.

وی در بدو ورود به کابل روابط با همسایگان را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با ابراز خرسندی از تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان افزود: خوشحالیم همه مردم این کشور حضور خود را در دولت مشاهده می کنند که این فرصت خوبی برای ریشه کنی افراط و تروریسم و رویارویی با نیروهای خارجی است.

قرار است ظریف طی این سفر با مقام های ارشد افغانستان از جمله «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری، "عبدالله عبدالله" رییس اجرایی دولت وحدت ملی دیدار کند. وزیر امور خارجه ی ایران همچنین با «نیکلاس هیثم» نماینده ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رییس جمهوری و «حامد کرزی» رییس جمهوری پیشین افغانستان نیز دیدار می کند.

"ابراهیم رحیم پور" معاون آسیا و اقیانوسیه ی وزارت امور خارجه، «مرضیه افخم» سخنگوی دستگاه دیپلماسی و «علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی، ظریف را در این سفر همراهی می کنند.

هدف از سفر یک روزه ی ظریف مرور روابط دوجانبه و رساندن پیام رسمی «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به محمد اشرف غنی و دعوت رسمی از وی برای سفر به تهران است.



***اشتراک های تهران- کابل

به دلایل زیر می توان سفر ظریف به کشور افغانستان را "بسیار ویژه و بااهمیت" توصیف کرد.

در درجه ی نخست این سفر، اقدامی عادی از سوی 2 کشور همسایه برای برقراری ارتباط موثر، تقویت روابط و بررسی راهکارهای آتی برای ارتقای روابط دوجانبه تعبیر می شود اما واقعیت آن است که گرچه روابط تهران- کابل از موضوع همسایگی آغاز می شود اما فراتر از موضوع همسایگی و همپیوند با منافع مشترک امنیتی، اقتصادی و سیاسی ادامه می یابد.

طبیعی است همسایگان به دلیل مرز مشترک حساسیت های ویژه یی نسبت به یکدیگر دارند و از تحولات همسایه ی خود متاثر شوند. این امر در روابط ایران و افغانستان بسیار برجسته تر شده زیرا همواره بخش مهمی از تحولات داخلی 2 کشور با یکدیگر پیوند خورده است.

همواره حضور مهاجران افغانی در ایران موضوعی قابل بررسی و مهم برای تهران بوده است. اهمیت این امر زمانی افزایش می یابد که برخی از این افراد به صورت غیرقانونی وارد ایران شده و همچنان به حضور خود در ایران ادامه می دهند.

بازگرداندن شهروندان افغان که به صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند همواره در دستور کار مقام های ایرانی- افغانی بوده و حسن برخورد ایران با این افراد سپاس مقام های افغان و سازمان ملل متحد را به همراه داشته است.

موضوع دیگری که ایران را از تحولات افغانستان متاثر کرده، مواد مخدر است. به دلیل مرز طولانی 2 کشور، ایران یکی از راه های انتقال مواد مخدر کشت شده در افغانستان به اروپا بوده است. از گذشته انتقال این مواد به دیگر کشورها، ایران را نیز درگیر این موضوع کرد. از این رو، همکاری ایران و افغانستان در زمینه ی مبارزه با مواد مخدر، به نخستین جبهه ی رویارویی با این پدیده در عرصه ی بین الملل تبدیل شده است.

این اقدام ایران سبب شده است میزان مواد مخدری که در ایران از قاچاقچیان کشف می شود با هیچ کشور دیگری قابل همستجی نباشد و در این راه نیز شهدای زیادی تقدیم کرده است. قدردانی سازمان ملل متحد از ایران دلیل محکمی برای اقدام های مناسب ایران در مبارزه با مواد مخدر به شمار می رود.

تروریسم نیز یکی از موضوع های مشترک 2 کشور است و به همکاری بیشتر در این زمینه نیاز دارد. این موضوع در گذشته شدت بیشتری داشته و به شهادت نزدیک به چهار هزار نفر از نیروهای نظامی و مرزبانی ایرانی منجر شده است.

موارد بالا همواره در روابط 2 کشور مطرح بوده است اما آنچه بیش از گذشته در سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چشم می آید، تحولات داخلی افغانستان است.

در شرایطی که در افغانستان دولتی تازه روی کار آمده و کابینه ی خود را معرفی کرده است، بایسته های دیپلماسی فعال هر کشور توجه ویژه به اوضاع همسایه را دیکته می کند.

مشاور امنیت ملی دولت تازه افغانستان 2 هفته پیش به تهران آمد و طی دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران، موضوع دعوت مقام های افغانستان از ظریف را مطرح کرد. دعوت مقام های افغان به این معنا است که هر 2 کشور نسبت به همسایگان خود حساسیت دارند و به همکاری دوجانبه علاقه مندند.

در دوران رقابت های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موضوع روابط با ایران مسکوت ماند و این شبهه ایجاد شد که شاید هر 2 رقیب اصلی در انتخابات گرایش های خود نسبت به ایران را مخفی می کنند. این امر تا آنجا پیش رفت که برخی رسانه ها از احتمال کاهش روابط کابل با تهران سخن گفتند.

پاسخ مثبت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت مقام افغانی و دعوت متقابل از رییس جمهوری افغانستان برای سفر به تهران نشان دهنده ی آن است که 2 کشور همچنان می خواهند روابط استوار و مبتنی بر دوستی خود را ادامه دهند.

به عبارت دیگر، مواضع ایران و افغانستان به دلیل پیوندهای استوار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چندان به دولت حاکم بر کشور همسایه وابسته نبوده و روابط بر پایه ی راهبردهای عاقلانه ی منطقه یی مبتنی بر منافع ملی تنظیم شده است.

بنابراین سفر وزیر امور خارجه ی ایران به افغانستان در شرایط کنونی می تواند از یک سو به منزله ی اعلام مواضع گذشته مبنی بر تجدید تعهدهای دوسویه و یادآوری اهمیت و حساسیت دوجانبه باشد و از سوی دیگر زمینه یی برای مرور موضوع هایی است که 2 کشور باید آنها را به منظور تامین منافع ملی مشترک طی ماه های آتی پیگیری کنند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار