عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: فعالیت ورزشی حداقل سه بار در هفته، با کاهش شیوع خونریزی‌های گوارشی همراه است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران،، حسن فیروزیان اظهار کرد: ورزش ریسک سرطان روده بزرگ را تا 50 درصد کاهش می‌دهد و موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مری، مجاری صفراوی و کیسه صفرا و معده می‌شود.

به گفته وی، ورزش نقش محافظت کننده در برابر ایجاد سنگ‌های کیسه صفرا از طریق افزایش حرکات روده بزرگ و کاهش ترشح کلسترول به داخل مجاری صفراوی دارد.

فیروزیان خاطرنشان کرد: انجام حداقل 75 دقیقه ورزش سنگین یا 150 دقیقه ورزش سبک در هفته اثرات مفیدی بر سلامتی دستگاه گوارش دارد.

وی تاکید کرد: در بیماری‌های التهابی روده بزرگ، ورزش علاوه بر نقش محافظت کننده در بروز بیماری در کاهش شدت بیماری نقش بسزایی دارد .

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد مطالعات نشان داده است که ورزش مداوم و مستمر در پیشگیری از بروز بیماری های روده بزرگ دارای اهمیت فراوانی است.

فیروزیان با اشاره به نقش ورزش در پیشگیری از یبوست، افزود: هنگام ورزش حرکات روده بزرگ افزایش می یابد و روده بزرگ تحت فشار مداوم عضلات شکمی قرار می‌گیرد که این اثرات در بهبود و پیشگیری از یبوست موثر است.

به گفته وی، کاهش وزن و فعالیت فیزیکی مداوم یکی از درمان‌های اصلی کبد چرب است و فعالیت فیزیکی به مدت 150 دقیقه در هفته باعث بهبود کبد چرب و کاهش آنزیم‌های کبدی می‌شود.

انتهای پیام/م
برچسب ها: ورزش ، سرطان ، گوارش ، روده ، خونریزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.