کارگردان نمایش «تقدیربازان» گفت: مشکلات عمیق‌تری از طراحی پوستر وجود دارد و آن هم بحث حمایت از کارهای فرهنگی است چطور می‌توان با کمک هزینه‌های ناچیز تئاتری را به روی صحنه برد به همین دلیل نمی‌دانم عاشقم یا دیوانه که هنوز در تئاتر کار می‌کنم

سیما تیرانداز کارگردان نمایش «تقدیر بازان» در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص این اثر گفت: این نمایش بحث تنهایی آدم‌‌‌ها و درواقع انتخاب نادرست آنان را به تصویر می‌کشد و محوریت آن را جمله‌ی کلیدی نمایش یعنی «تصمیم‌های نادرست خود را به پای تقدیر نگذاریم» تشکیل می‌دهد؛ در واقع «تقدیر بازان» نشان می‌دهد که برای داشتن يك رابطه‌ی درست، بايد ابتدا به شناخت درستی از خود برسيم.
 
وی  ادامه داد: نمایش‌های اجتماعی و انسانی از این طیف در جای خود با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و «مرد مقابل» يا "ناتمام"، نمایش قبلی‌ام نیز همین منوال را داشت و این دست آثار از نظر موضوعی  مخاطب خود را دارد و حالا باید دید که در ارائه و اجرای آن پس از به اجرا رفتن نمایش در جشنواره تئاتر و نظرسنجی از مردم، تا چه حد موفق بوده‌ایم.
 
این کارگردان در خصوص جشنواره و نقدهای وارد بر آن گفت: مسائل مالی مسئله اصلی جشنواره است و ما امسال تمرین خود را از یک ماه و یک هفته پیش آغاز کردیم در صورتی که باید زودتر اتفاق می‌افتاد.
 
وی افزود: در دوره هاي اخير، جای پيشكسوتانی كه بايد در جشنواره حاضر باشند، خالی است. اگر بنا بر جوان گرايی هم باشد، بايد جوانانی مستعد بوده و جشنواره فقط در راستای كسب تجربه برای آنها نباشد. بحث فرهنگی هر روز تأسف‌بارتر از قبل می‌شود و با توجه به آنکه روز به روز همه چیز گرانتر می‌شود، وزارت ارشاد یک بودجه مناسب و کافی را برای تئاتر درنظر نمی‌گیرد و هیچ سالی به غیر از 81 و82 که تئاتر و جشنواره‌ی آن در حد و اندازه‌ی تئاتر بود، دیگر به تئاتر آنچنان که باید بها داده نشد.
 
تیرانداز در خصوص انتقادات مطرح شده در مورد پوستر جشنواره و آماده نبودن تئاتر شهر عنوان کرد: مشکلات عمیق‌تری از طراحی پوستر وجود دارد و آن هم بحث حمایت از کارهای فرهنگی است و با توجه به هزینه‌های پذیرایی، طراحی دکور، دستمزد و ... چطور می‌توان با کمک هزینه‌های ناچیز تئاتری را به روی صحنه برد به همین دلیل نمی‌دانم عاشقم یا دیوانه که هنوز در تئاتر کار می‌کنم و اگر این گروهی که با جان و دل کار می‌کنند، در کنارم نبودند، شاید هیچوقت کار نمی‌کردم.
 
وی افزود: نامناسب بودن پوستر تئاتر یا آماده نبودن و خرابی تئاتر شهر با توجه به قدمت 200 ساله‌اش مسئله‌ی اساسی نیست و مشکل اصلی این است که مسئولان به جای حل کردن مسائل مالی تنها به گفتن «شرمنده‌ایم» بسنده می‌کنند در حالیکه اظهار شرمندگی مشکلی را حل نمی‌کند.
 
این کارگردان عنوان کرد: تئاتر نسبت به سایر هنرها شریف‌تر، عمیق‌تر و بی‌ادعاتر است اما کمتر از همه به آن توجه می‌شود. دستمزدها هم در تئاتر و هم در سینماو تلویزیون از چند سال گذشته تاکنون با وجود تورم ثابت مانده است، در واقع سینما هم وضعیت تئاتر را دارد ولی فقط در بوق و کرنا کردنش بیشتر است.
 
تیرانداز اظهار داشت: دستمزد بازیگران نمایش قبلی‌ام را یک سال و نیم بعد به آنان پرداخت کردم ولی آن‌ها مثل بقیه شلوغ نکردند. به من می‌گویند که چرا برای طراحی دکور تا این حد هزینه می‌کنی من این جمله را متوجه نمی‌شوم.

انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار