معاون وزیر امور خارجه کشورمان با دو سویه خواندن این دور از مذاکرات گفت: یک سوی آن بحث تحریم‌هاست و سوی دیگر بحث برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران است که این برنامه خود ابعاد مختلفی را چون راکتور آب سنگین، برنامه غنی سازی، تاسیسات مختلف و بحث نظارت ها شامل می شود که به واسطه وجود ابعاد مختلف و پیچیده اش، باعث نگرانی های دوطرف در همه موضوعات شده است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران بامداد چهارشنبه 24 دی ماه 93 هواپیمای حامل تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در حالی از فرودگاه اوج می‌گیرد، که آن سوی مرزها 1+5 مشغول چیدن یارهایش است.




روز چهارشنبه رایزنی‌های " ظریف" و " کری" با حضور معاونین نگاه اهالی دنیای سیاست را بر روی ژنو متمرکز می‌کند.


بعد از این رایزنی "سید عباس عراقچی" با سخت خواندن این دور از مذاکرات اظهار داشت: مهم این است که مذاکرات در فضای کاملا جدی و صریح جریان دارد و اراده دو طرف برای رسیدن به توافق، مشخص است، اما اینکه آیا توافقی که هر یک از طرفها می خواهند به آن برسند، مورد توافق دیگری هم باشد، کار سختی است و هنوز با آن فاصله داریم.

عراقچی با دو سویه عنوان کردن این دور از مذاکرات تصریح کرد: یک سوی آن بحث تحریم‌هاست و در سوی دیگر بحث برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران است که این برنامه خود ابعاد مختلفی را چون راکتور آب سنگین، برنامه غنی سازی، تاسیسات مختلف و بحث نظارت ها شامل می شود که به واسطه وجود ابعاد مختلف و پیچیده اش، باعث نگرانی های دوطرف در همه موضوعات شده است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در مذاکرات جدیت دارد، طرفهای مذاکره کننده از جمله آمریکا و روسیه را نیز داری جدیت در مذاکره برشمرد.

همچنین تیم مذاکره کننده هسته‌ای که ظریف را در این سفر همراهی کرد، از 25 تا 27 دی ماه رایزنی‌هایی را با طرف آمریکایی به ریاست معاون وزیر خارجه آمریکا برگزار کرد.

در ادامه این دیدارها "دمیستورا" نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در سوريه پس از عبور از ترافیک ژنو موفق به دیدار با "محمدجواد ظریف" وزير امور خارجه كشورمان شده و در خصوص آخرین تحولات مربوط به سوريه رايزنی می‌کند.

در این دیدار نماینده ویژه دبیرکل با تقدیر از تلاش‌ها و همچنین استقبال از راهکارهای پیشنهادی کشورمان در جهت تحقق راه حل سیاسی برای وضعیت سوریه، امادگی خود را برای ادامه گفت‌و‌گو و بحث با کشورمان در این راستا ابراز کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز با بیان انتظار خود از بازیگران بین‌المللی گفت: انتظار داریم بازیگران عمده بین‌المللی نیز در جهت حفظ تمامیت ارضی و حل سیاسی موضوع سوریه همکاری سازنده‌ای داشته باشند.

ظریف ضمن تاکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه مردم سوریه خود باید سرنوشت سیاسی‌شان را رقم بزنند، اظهار داشت: هم چنان امادگی داریم نقش سازنده خود را ایفا و از تلاش‌های سازمان ملل متحد در این زمینه نیز پشتیبانی خواهیم کرد.

روز دوم

وزیر امور خارجه کشورمان در چارچوب رایزنیهای خود با مقامات اروپایی عصر روز پنج شنبه 25 دیماه وارد برلین پایتخت آلمان شد و با "اشتاین مایر" وزیر خارجه این کشور ملاقات و در خصوص موضوعات مختلف گفتگو نمود.


در این ملاقات دو طرف ضمن استقبال از رشد همکارهای فی مابین، بر گسترش هرچه بیشتر مناسبات دو کشور در تمامی ابعاد تاکید نمودند.

"ظریف" و "اشتاین مایر" در این ملاقات همچنین آخرین تحولات مربوط به منطقه بویژه عراق و سوریه را مورد بررسی قرار دادند و بر لزوم برخورد قاطع و همه جانبه با خشونت و افراطی گری و نیز گروههای تروریستی تاکید کردند.

طرفین همچنین مساعی جمعی کلیه کشورها برای ریشه کنی افراطی گری در منطقه و جهان راضروری دانستند.

آخرین تحولات هسته ای و گفتگوهای اخیر با گروه 5+1 از جمله دیگر موضوعات مطروحه در این ملاقات بود که دو طرف با توجه به مذاکرات متعدد و فنی صورت گرفته طی یک سال و نیم اخیر میان ایران و 5+1، بر لزوم دسترسی هرچه سریعتر به توافق جامع با لحاظ نمودن ملاحظات و نقطه نظرات اساسی دو طرف تاکید کردند.

در روز دوم این سفر (پنجشنبه) دیدار دو جانبه هیئت‌های ایرانی و آمریکایی در سطح معاونین از برگزار می‌شود، و "سید عباس عراقچی" و "مجید تخت‌روانچی" با "ویلیام برنز" و "وندی شرمن" دیدار و گفتگو می کنند.

همزمان با این گفتگو‌ها وزیر امور خارجه کشورمان و همتای آمریکایی‌اش در شهر ژنو و به منظور تسریع در پیشرفت مذاکرات جامع هسته‌ای دیدار و گفتگو کردند.

روز سوم

روز جمعه ظریف در حالی ژنو را به مقصد پاریس ترک می‌کند، که این شهر در التهاب مارهای در آستین پرورش داده بر سر ‌میبرد.

علیرغم ناامنی‌های پاریس ظریف وارد آنجا می‌شود و در ساعت 14:30 به وقت محلی با همتای آمریکایی خود دیدار می‌کند و بعد از ساعاتی مذاکرات نفس‌گیر خبر پایان مذاکره "ظریف" و "کری" بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد.

بعد از این دیدار راس ساعت 16:30 دقیقه جمعه به وقت ژنو وزیر خارجه فرانسه به ملاقات وزیر خارجه ایران می‌آید. در دیدار وزیر امورخارجه کشورمان و وزیر خارجه فرانسه علاوه بر موضوع هسته ای، روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای مورد بحث قرار گرفت.

ظریف ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت فرانسه و بازماندگان قربانیان حمله تروریستی اخیر در پاریس و محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی،بر ضرورت خودداری از سوء استفاده از اصل آزادی بیان و توهین به مقدسات مذهبی دیگران تاکید کرد و افزود: اصل آزادی بیان بایستی در کنار اصل آزادی اندیشه و عقیده مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

موضوع هسته ای و ابعاد مختلف مذاکره با گروه 1+5 نیز از دیگر مباحثی بود که قسمت مهمی از زمان دیدار را به خود اختصاص داد.

وزیرامورخارجه کشورمان با ابراز خرسندی از روند بهبود روابط دوجانبه، ضرورت تلاش برای تقویت مناسبات و رفع برخی موانع موجود به ویژه در زمینه بانکی را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین با برشمردن زمینه های بالقوه همکاری دوجانبه آمادگی کشورمان را برای تقویت مناسبات مورد تاکید قرار داد که این امر مورد استقبال "فابیوس" وزیر خارجه فرانسه قرار گرفت.

در این دیدار همچنین، تحولات منطقه به ویژه سوریه، لبنان و عراق و نقش ایران در برقراری ثبات و آرامش منطقه مورد گفتگو قرار گرفت.

گفتنی است؛پاریس چهارمین مقصد سفر وزیر خارجه به قاره سبز بود و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران امروز با "لوران فابیوس" همتای فرانسوی خود و جان کری جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

شایان ذکر است قرار است دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای 28 دی ماه (18 ژانویه) در شهر ژنو و در سطح معاونان برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ژنو ، پاریس ، مذاکره ، 1+5
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار