یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا فقط مدعی حل مسئله هسته‌ای ایران است، گفت: تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران لغو توافق‌نامه ژنو را به همراه دارد.

"مهدی فضائلی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اظهارات اخیر "ماری هارف" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد تصویب طرح‌های تحریمی جدید توسط کنگره آمریکا علیه ایران اظهار داشت: دو نگاه کلی در رابطه با رفتارهای ابرازی روابط آمریکا با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و بین کنگره و دولت نوعی تقسیم کار انجام شده است.

وی افزود: دولت نقش پلیس خوب را بازی می‌کند و قصد دارد این مسئله را بیان کند که خواستار حل مشکل هسته‌ای ایران است.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه کنگره نقش پلیس بد را بازی می‌کند و تمایلی به رسیدن توافق با ایران را ندارد، افزود: دولت آمریکا قصد دارد این گونه القا کند که از جانب کنگره تحت فشار است و با این سناریو می‌خواهد امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی ایران در صحنه مذاکرات و روابط بین‌الملل بگیرد، این دو سناریوی اعلامی از سوی آمریکا است.
 
وی ادامه داد: سناریوی دیگر این است که کنگره به صورت واقعی به دولت فشار می‌آورد و اوباما هم علاقه‌مند است که مسئله هسته‌ای را حل کند و پاسخی برای فضای داخلی آمریکا برای انتخابات آینده پیدا کند البته فقط مدعی حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.
 
فضائلی با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد دو طرح شدید تحریمی که قرار است در کنگره مطرح شود، گفت: از این رو موجب شد کاخ سفید اذعان کند، تصویب تحریم‌های جدید لغو توافق‌نامه ژنو است. در این صورت آمریکایی‌ها متهم به لغو توافق نامه ژنو می‌شوند البته پاسخی هم برای افکار عمومی جهان نخواهند داشت.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: اوباما اخیرا اظهار داشت که فقط تحریم‌ها نبوده است که به تعبیر وی جمهوری اسلامی ایران را وادار به تغییرات و عقب‌نشینی کرده است و مذاکرات و توافق نامه ژنو را دارای تاثیر بسزایی در حل پرونده هسته‌ای ایران دانست.
 
وی با اشاره به اینکه تهدید کنگره توسط اوباما در راستای وتوی مصوبات کنگره نیز از دو سناریوی بالا تبعیت می‌کند، افزود: در سناریوی نخست دولت آمریکا نقش پلیس خوب را بازی می‌کند، اما در سناریوی دوم با ادامه این مواضع توسط کنگره، اختلافات بین دولت و کنگره آمریکا تشدید خواهد شد.
 
فضائلی تاکید کرد: واقعیت این است که دولت و کنگره آمریکا خواهان تعطیلی فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هستند، و یا تعریفی از فعالیت هسته‌ای ایران که به نوعی هم‌سنگ با تعطیلی باشد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت و کنگره اتفاق نظر دارند که تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران باقی بماند و تغییر قابل توجهی در آن رخ ندهد و کماکان جمهوری اسلامی ایران تحت فشار تحریم‌ها باقی بماند.

انتهای پیام/
برچسب ها: آمریکا ، ایران ، تحریم ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار